Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste geschikte fietskar - Forum Wereldfietser

Beste geschikte fietskar

Beste forumleden,

In juli ga ik samen met mijn vrouw en zoontje (dan 6 jaar) op vakantie in Frankrijk. Omdat we fietsliefhebbers zijn en graag gaan toeren, maar ook weten dat de weg daar niet altijd even veilig is, lijkt het ons geen goed idee om onze zoon zelf te laten fietsen.

Nu kwam ik een artikel tegen (http://www.fietskarretje.nl/fietskar) die eigenlijk precies uitlegt in welke situatie ik me bevindt. Ik heb een hoop recensies gelezen, maar omdat ik in de marketing zit, weet ik dat recensies tegenwoordig niet geheel betrouwbaar meer zijn. Ik heb even rondgezocht op dit forum (ook op andere fora), maar kwam niet tot het juiste antwoord.

Ik ben dus op zoek naar (betrouwbare ;) ) indrukken/ervaringen van mensen die ook in het bezit zijn van een dergelijke fietskar. Werkelijk alle informatie is welkom, al heeft een kleine zoektocht op het internet laten doorschemeren dat de Burley of Chariot tot de beste fietskarren behoren (nogmaals, geen idee of dit de beste merken zijn). Ik ben in het bezit van de volgende toerfiets: https://www.batavus.nl/toerfietsen/ventoux.htm. Zijn er fietskarren die geschikt zijn voor deze toerfiets?

Zonder enige arrogantie zou ik willen zeggen dat budget niet echt een rol speelt (veiligheid immers boven alles).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / adviezen en bij welke partij ik eventueel het beste een dergelijke fietskar kan aanschaffen. Alvast bedankt!
Er is op dit forum recentelijk een hoop geschreven over fietskarren, waaronder door mijzelf. Waag er eens een zoekopdrachtje aan, en er gaat een wereld voor je open.

Jouw fiets is er sowieso geschikt voor, afgaande op het plaatje en aannemende dat er een QR sluiting op het achterwiel zit.

Maarre: 6 jaar... Ik was in de veronderstelling dat een jaar of 4 wel het maximum was. Wel afhankelijk van de lengte en gewicht natuurlijk.
Qua gewicht zal het nog net gaan (45 kg is de max bij chariot), maar ik dacht meteen hetzelfde als Travelmaster. Ga je een 6-jarige voldoende geprikkeld houden in een fietskar?

Ik zou zeker eens kijken naar de weehoo aanhangfiets, dat is een soort aanhang ligfiets. Een Hase Pino kan ook erg leuk zijn (het kan dat ie nu nog te groot is, maar je kan hem ook gebruiken zonder dat er iemand trapt op de voorste zitplaats) of een tandem waarvan de achterste zitplaats heel klein is.

Qua karren zijn Chariot en Burley de usual suspects. Te krijgen met vering maar voor een zes jarige is dat al minder relevant. Wil je veel fietsvrijheid en is budget geen issue dan is er de ubercoole Touteterrain kar waarvan menigeen droomt: http://www.en.tout-terrain.de/trailers/singletrailer/ (al zie ik dat die beperkt is tot 25 kg)
Ik ben het met de mensen boven mij eens.
Volgens mij kan een kind van 6 prima zelf fietsen, zolang je maar goed rekening met hem houdt. Dus veel pauze's, korte afstanden, vaak rustdagen inlassen.

Kwa fietskar is een Weehoo wellicht een optie, een 'gewone' fietskar gaat niet passen volgens mij, en anders een aanhangfiets. En wat EnriceV al aangaf, hoe houd je een kind van 6 rustig/geïnteresseerd in een fietskar??

Lekker zelf laten fietsen! Op een eigen fiets, of anders op een aanhangfiets.
Hallo Stijn,
Ik ben het met mijn voorgangers eens dat 6 jaar wel tamelijk oud is om nog in een fietskar te zitten. Onze dochters gingen vanaf die leeftijd mee op de aanhangfiets. Eerst een Add+ en toen die niet stabiel genoeg bleek voor de combinatie van dochter twee en mijn vrouw hebben we een Hase Trets gekocht. Als geld geen rol speelt is dat waarschijnlijk de beste aankoop die je kan doen.
De Weehoo Igo, die eerder genoemd is, heb ik bij de introductie in Nederland uitgebreid bekeken en getest op het parkoers van de fiets- en wandelbeurs, en ik was niet enthousiast. Zeer matige afwerking, een heel grote draaicirkel en ik voelde goed als dochterlief begon mee te trappen. Nu vergeleek ik de Igo met een Trets en dat is niet helemaal eerlijk: die was op dat moment circa 5 keer zo duur.
Een andere aanhangfiets waarnaar je zou kunnen kijken is de Burley Piccolo. Heel redelijk van kwaliteit, iets stabieler dan de Add+ en veel goedkoper dan de Trets.
Sterkte met je afwegingen,

Jan
Als geld geen rol speelt zou ik voor de Pino gaan. Je kind zit voor je zodat je hem gemakkelijk in de gaten kan houden. En je kan heel goed kletsen. Onze oudste zit vanaf dat hij 3,5 jaar was bij mij voorop de Pino zodat zijn kleine broertje achter in de fietskar kan. De oudste is nu 5 en past echt niet meer in een Burley d'Lite. Nu is hij als baby in een bad met Pokon gevallen denk ik, want hij is wel zo groot als een gemiddeld kind van een jaar of twee ouder.
Ik meen me te herinneren dat de Burley d'Lite een van de fietskarren was waar kinderen het langst in kunnen. 6 jaar lijkt me wel groot, maar als je kind heel klein uitvalt dan zit het misschien net op het randje.

Op een Pino raad ik wel de extra kindercranck aan anders hangen zijn voeten naar beneden omdat hij niet bij de trappers kan. Ze kunnen dan je stuuruitslag belemmeren of een voet kan tussen de spaken komen. En zelfs als je de kindercranck heb zorg dat de voeten bevestigd kunnen worden. Een paar fietsschoenen en klikpedalen is misschien een optie. Wij hebben de voetenbakjes van een fietsstoeltje voorzien van een extra gaatje en ze daarna aan de trappers gety-wrapped. Het tywrapje breekt één keer per jaar dus zorg dat je een reserve bij je hebt. ;-) Onze oudste fietst maar zeer beperkt mee, dus de fietsschoenen en klippedalen zijn voor ons wat overdone, maar moeten er misschien wel eens komen.
Mijn zoon is intussen zes en nogal klein van stuk. Vorig jaar paste hij nog uitstekend in de jarenlang gebruikte Burley d'Lite (voordeel: veel bagageruimte), maar dit jaar wil ik overstappen naar iets achter de fiets waar hij zelf mee kan fietsen.

Zijn er intussen mensen met meer ervaring met de WeeHoo I-Go?

De Hase Trets is een mooi ding, maar gaat ver boven het budget en ik twijfel ook aan de massa en de hoeveelheid bagage die mee kan. De WeeHoo kost in vergelijking met de Trets geen drol, en als ik de filmpjes op YouTube bekijk kun je er tamelijk ruige streken mee uithalen. Er zijn diverse zéér positieve recensies te vinden op het web. Fietsen op de camping moet zoonlief maar doen als hij uit zijn aanhangfiets is gegroeid :D :D .

Op de volgende vragen kan ik niet echt heel goed de antwoorden vinden:

- Is de Weehoo echt zo stabiel als de filmpjes doen vermoeden?
- Is het prijsverschil tussen een Turbo en een Venture ook echt terug te vinden in wat je ervoor krijgt (scheelt 70 foppen)? Ik zie dat mensen zelf een bagagedrager op de Turbo monteren, waarbij je dan je eigen tassen kunt gebruiken. Hoe zijn de tassen die bij de Venture worden geleverd?
- De 2015-uitvoering heeft een grotere 'boog' over de bagagedrager, waardoor zijtassen minder in de weg zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het bij eerdere versies inderdaad een probleem om met volle zijtassen te rijden?
- Het (vaste) verzet schijnt niet voor iedereen even 'handig' te zijn. In hoeverre kan je kind echt meetrappen?
- Op het forum van WeeHoo meldde iemand dat ze iemand hadden gezien met een bevestiging aan de as i.p.v. over de bagagedrager (groot voordeel van de Burley). Als dit goed gezien was is dat blijkbaar zelf geknutseld. Misschien toevallig een Wereldfietser???

En als laatste: weet iemand of er op de Fiets- en Wandelbeurs ook exposanten zijn die deze aanhangfiets tentoonstellen?

Alle informatie is welkom.
Rik.
Allereerst, mee eens dat dit een prima leeftijd is om zelf (stukken) te fietsen (kijk eens naar een FOLLOW ME!), maar jullie zijn wel erg gewend aan grote kinderen! Onze dochter van 4 en zoon van 6 wegen samen schoon aan de haak 30kg (niks mis mee, we zijn gewoon allemaal ukkies).

Nu gaan ze dit jaar lekker om en om fietsen, maar het past allemaal nog prima in de Chariot. Sterker nog, ik vermoed dat dat theoretisch nog heeeeel lang past. Volgens mij tikte ik zelf net de 40kg aan toen ik naar de middelbare school ging (maatje 140-152) en had dus nog gepast in de Chariot.
Zes jaar is te oud voor de meeste fietskarren, maar inderdaad wat jong om zelf in het buitenland te laten fietsen. Wij hadden een Thorn childback tandem (een mtb tandem met een korte zitbuis achter), en dat was perfect. Het idee was hetzelfde als van een aanhangfiets, maar de praktijk was veel stabieler. Zie hier, tegen het einde: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
De weehoo i go is een echte aanrader.
Heb met mijn dochter van toen ook 6 jaar een tocht door Benelux gemaakt en dat
Beviel echt heel goed.
Nadeel is dat je geen tas op je bagagedrager kan doen.
En zorg voor goede vulring in de kopling om je zadelpen.

Fietser 33
En wanneer vond die uitgroei plaats bij jouw kroost? En kun jij misschien iets zeggen over het verzet, in casu de mogelijkheid om echt mee te trappen?
fietser33 schreef:De weehoo i go is een echte aanrader. Heb met mijn dochter van toen ook 6 jaar een tocht door Benelux gemaakt en dat beviel echt heel goed. Nadeel is dat je geen tas op je bagagedrager kan doen. En zorg voor goede vulring in de kopling om je zadelpen.
Bedankt voor de info!
Meneertje [de foto is volgens mij van de dochter van de eigenaars van een tamelijk bekende fietsenwinkel; ik had er zelf geeneen] [geen foto, dan [en ook geen dochter, trouwens]] was vorig jaar over de 30 kilo; dat was zo rond z'n tiende verjaardag. Als hij dan kracht zet dan gaat het achter een beetje heen en weer en bij die massa en dat merk je dan wel. Bovendien wordt de 'zadelhoogte' dan te klein - de slag die hij met z'n benen maakt is dan eigenlijk te klein. We hebben er vorige zomer nog een Rondje Rotterdam mee gedaan van 95 kilometer, dus je kunt er best aardige afstanden mee rijden zo lang de verveling achterin niet toeslaat.
De passagier heeft nogal een winnersmentaliteit, dus als we werden ingehaald door een fietser dan was het van RIJJEEEEH en dan gingen we erachteraan en dan reden we toch regelmatig boven de 40 km/uur. Het helpt echt substantieel als er meegetrapt wordt. Hij heeft me wel eens de Willemsbrug opgeduwd ook terwijl ik niet mocht fietsen. [bijna helemaal niet dan :) ]

Het leukste was het bos in en dan over de 'hobbelpaadjes'. Je kan er prima mee ofderood ook, want de koppeling aan je stuurbuis laat ook best veel hoogteverschil toe. Als het hele gebeuren omlazert dan zit men in de Weehoo helemaal ingegespt zodat je nergens de grond raakt.
Het voordeel is dat de passagier ook gewoon in slaap kan vallen zonder eraf of eruit te donderen, hetgeen bij de reguliere aanhangfietsjes natuurlijk wel meespeelt. Er zitten twee tasjes aan voor de zwemspullen en de boterhammetjes en de frisbee kan achterin het netje. Ik had, als we gingen kamperen, de tent achterop mijn bagedrager en door de bocht in de stang bij de bevestiging van de Weehoo scharnierde alles er precies netjes overheen.

Het ding was nieuw bijna net zo duur als de fiets waar ik 'm altijd achter had, maar het is echt elke cent waard want we hebben er ontzettend veel lol mee gehad. Wat ook meehielp was dat je best veel bekijks hebt. Hij glunderde altijd helemaal als ik 'm bij school kwam ophalen met het apparaat, want dan voelde zij zich helemaal de bink. [Dat gold ook als ik met de eend kwam, maar dan alleen als het dakje open was en hij op de achterbank kon staan om naar iedereen te zwaaien.]
En over dakjes gesproken: ik zag van de week dat er ook een hele regenkap voor het apparaat in de handel is, dus als je er niet alleen mooiweertochtjes mee wilt maken zou dat evt. ook nog een optie zijn.

Ik hoorde overigens van de eigenaar van die fietsenwinkel dat hij problemen had met speling op het scharnier waar hij aan de zadelpen wordt bevestigd. Ik heb hier nog het oude systeem, waar ik dat probleem nooit mee heb gehad, dus ik heb het idee dat deze misschien iets minder gebruiksvriendelijk is bij het aan- en afkoppelen, maar in de praktijk wel beter functioneert.
Rix schreef:Mijn zoon is intussen zes en nogal klein van stuk.
loknor schreef:Allereerst, mee eens dat dit een prima leeftijd is om zelf (stukken) te fietsen (kijk eens naar een FOLLOW ME!), maar jullie zijn wel erg gewend aan grote kinderen!
Kan het zijn dat je niet de vraag van Rix aan het beantwoorden bent, maar de originele, van juni vorig jaar?

(Niet heel praktisch om een vraag over een aanhangfiets te stellen in een topic over fietskarren. Rix, misschien kun je de moderator om afsplitsing vragen?)

Carl
Carl schreef:Niet heel praktisch om een vraag over een aanhangfiets te stellen in een topic over fietskarren.
Qua titel heb je daar een punt, maar qua inhoud gaat dit topic meer over het vervoer van kinderen (en niet over bagagekarren als zodanig, dan kom je eerder bij een topic als dit uit), vandaar mijn keuze voor plaatsing alhier.
Overigens ga ik na aanschaf van een aanhangfiets de Burley d'Lite in de verkoop doen, maar dat zal ik dan onder het juiste topic laten weten...
Maar dank voor de oplettendheid Carl.
Hallo,
ik heb onlangs een MollowmMe-tandem gekocht waarbij je het kinderfietje aan je eigen fiets hangt. Ik wil namelijk met drie kinderen (2,4,6) gaan fietsen in de voorjaarsvakantie. Manlief met een kar met twee kids en ik met een kind op zijn eigen fiets achter die van mij. Het voordeel met deze constructie is dat die van 4 en 6 elkaar kunnen afwisselen op de fiets en als het rustig is, kunnen ze zelf (om en om) stukjes fietsen. We hebben al een paar rondjes gereden en tot op heden ben ik positief.
groet, Selma