Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slapende handen - Forum Wereldfietser

slapende handen

Hoi,

Wie kan mij helpen, sinds februari van dit jaar ben ik in het bezit van een santos 2.9. Voorheen had ik een 2.8. en nergens last van. Nu bij de 2.9. krijg ik na enige tijd fietsen, ongeveer 1 uur, last van mijn handen, de binnenkant van mijn handen gaan pijn doen, maar ik krijg ook last van slapende vinger (s). Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn en hoe kan ik dit voorkomen? Heeft het te maken met de zithouding, stand van het stuur of stand van de barents op het stuur?

wie kan mij helpen.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
Wat meer informatie kan helpen, we kennen de verschillen tussen jouw 2.8 en 2.9 niet, maar wielmaat zal weinig te maken hebben met dit verschijnsel. Wat wél kan uitmaken, is de houding op je fiets. Heb je misschien een heel ander stuur en/of handvatten? Eerst een kronkeltrekkingstuur en nu een flatbar ofzo?

Sowieso is het aan te raden om de je handen in het verlengde van je armen te laten rusten op het stuur, dus niet met een enorme knik erin. Lees ook dit topic eens: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1684
Ik vermoed dat je iets van een recht stuur hebt op de santos en zou dan voor ergon handvaten gaan - had voor heen op de MTB ook last van tintelende handen en met deze grips is het opgelost
Aan de wielmaat zal het zeker niet direct liggen: dikkere banden geven meer comfort, ook aan je handen. De zit zal dus anders zijn. Echt gek is dat niet, want ergens moet in de geometrie ruimte gemaakt worden voor die dikke banden. Dat is ook de reden dat een 29-er niet echt geschikt is voor kleinere mensen. De oplossing zou moeten zijn om zeer nauwkeurig de zitpositie van je oude fiets na te bootsen op je nieuwe fiets. Dus zadelhoogte, afstand van zadel naar loodlijn naar trapas, afstand zadelpunt tot stuur, en hoogte stuur. En monteer eerst maar eens je oude stuur. Als je je oude fiets niet meer hebt kun je Santos vragen naar tekeningen van de geometrie van beide fietsen.
Wim schreef:De oplossing zou moeten zijn om zeer nauwkeurig de zitpositie van je oude fiets na te bootsen op je nieuwe fiets. Dus zadelhoogte, afstand van zadel naar loodlijn naar trapas, afstand zadelpunt tot stuur, en hoogte stuur.
Inderdaad. Nog eentje erbij: stand van het zadel. Als je het zadel naar voren kiept komt er meteen meer druk op de handen. De standaardinstelling is horizontaal, maar persoonlijk kan het net iets anders beter zijn.
Ik zou eerder dan het stuur het zadel van de oude fiets mee naar de nieuwe fiets meenemen.
Beste wereldfietsers,

Heel hartelijk bedankt voor alle informatie die ik in korte tijd heb gekregen van jullie over mijn probleem met slapende handen tijdens het fietsen. Ik ga hier uiteraard wat mee doen om het probleem de wereld uit te helpen.

Nogmaals heel erg bedankt.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
Laat je weten waar je voor kiest en of het helpt.