Hieronder is een overzicht van lijnen waar TGV-treinen rijden met fietsplekken. In lang niet alle TGV's op deze lijnen kunnen fietsen mee. Soms is het maar een per dag, of moet je onderweg overstappen. Fietsplekken vind je helemaal voor of achter in deze TGV's: soms in een coupé met zitplaatsen (meestal kunnen daar 2 fietsen tegen klapstoeltjes staan; het grote verschil met de NS is dat niemand op die klapstoeltjes mag zitten wanneer die plek voor een fiets gereserveerd is en dat je zelf een gereserveerde plek krijgt op een comfortabele stoel tegenover de fietsplekken), soms in een 'kreukelzone' direct achter de cabine van de machinist (daar hangen dan een stuk of 4 fietshaken).
Let op: het lijkt op het kaartje dat fietsen meekunnen in TGV's van Brussel naar Rijsel. Dat kan niet. Het gaat om de Eurostar op deze lijn, maar in deze trein kun je niet in Rijsel uitstappen.
Je kunt je reisroute laten uitzoeken door de Treinreiswinkel. Reserveren voor de fiets in de TGV kan in Nederland alleen in de Treinreiswinkel. Een fietsreservering kost 10 euro per trein. Moet je overstappen, dan moet voor elke trein 10 euro betaald worden.

Een grotere inzoombare kaart vind je
hier.
En hieronder een overzicht van Franse intercitylijnen. Intercités hebben vaak meer fietsplekken dan TGV's. Voor de gele lijnen op de kaart is reserveren verplicht, zowel voor zit- als fietsplaatsen. Voor de groene lijnen hoeft of kan niet worden gereserveerd.
De dubbele paarse lijnen zijn nachttreinen, waarvoor altijd gereserveerd moet worden.
Ook voor deze treinen kun je in Nederland bij de Treinreiswinkel terecht. Ook hier kosten fietsreserveringen 10 euro per fiets per trein. Voor fietsers zijn in Franse treinen plaatsen vlakbij de fiets geblokkeerd. Fietsplaatsen kunnen alleen in combinatie met deze plaatsen worden geboekt, d.w.z. alleen in combinatie met een 2e klas ticket en in nachttreinen een 6-persoons couchette. Couchettes voor 4 of 2 personen kunnen tegenwoordig niet meer met een fietsreservering worden geboekt.

Een grotere inzoombare kaart vind je
hier.
Het netwerk van regionale treinen (TER) is veel fijnmaziger dan de kaartjes hierboven laten zien. In alle TER-treinen kunnen fietsen gratis mee; reserveren is hier niet mogelijk. De meeste TER-treinen hebben plaats voor minstens 6 fietsen. Soms zijn het boemeltreinen die heel vaak stoppen, vaak zijn het best wel snelle treinen die maar een paar keer per uur stoppen (vergelijkbaar met intercitytreinen in Nederland en België). Tussen de stations halen ze snelheden tot 160 km/uur (zoals de Nederlandse Intercity Direct, die volgens de NS te snel rijdt om veilig fietsen te kunnen vervoeren!).
Het grootste nadeel van de TER-treinen is dat ze buiten de spitstijden vaak een lage frequentie hebben. De Nederlands/Belgische regelmaat van elk uur een of twee treinen, is in Frankrijk meer uitzondering dan regel.
Voor TER- en Intercité-treinen is de treinplanner van
Deutsche Bahn handiger dan die van de
SNCF. Die laatste heb je wel nodig om te zien welke TGV-treinen plek voor fietsen hebben.