Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pedalen lossen op het vliegveld, trucjes gevraagd - Forum Wereldfietser

Pedalen lossen op het vliegveld, trucjes gevraagd

Ja, hoe krijg ik na een paar weken stevig op de pedalen te hebben getrapt deze weer los voor de terugvlucht? Ik ben geen beer van een kerel dus.
Lange sleutel, ringetjes? wat is nu echt handig??

als je ze op voorhand eens losdraait, en terug vast, eventueel met een drupje olie erop, kan het op de luchthaven geen probleem zijn en komen ze meestal heel makkelijk los.
Je pedalen wel niet te vast schroeven natuurlijk...

Goeie tips. Indien niet goed genoeg: een langere sleutel helpt altijd. Anders onderweg eens in de zoveel dagen kijken of je ze nog los kunt krijgen. Tenslotte is het vliegveld de vervelendste plaats om erachter te komen dat het niet wil, ik weet er alles van. Ik ben een keer gutsend van het zweet en met een pijnlijke hand een vliegtuig ingestapt doordat 1 van de trappers alleen met extreem geweld los wilde.

Nog een betere tip is misschien : in de goeie draaizin schroeven :P
Diegene die het al eens voorgehad heeft, weet waarover ik spreek :P

pardon?

Tip!
Pak touw en bind de andere traparm (linker bv) vast aan de liggende achterpat, goed vast.
Nu kan het geen kant op en kun je de rechter met een sleutel 15 of soms met een inbus 8? (van binnen) tegen de klok in uitdraaien.
Als je geen pendaalsleutel mee wilt nemen maar een gewone die wel past zorg dan voor een verlenger, holle buis, moment is immers kracht maal arm.

Draaizin = draairichting.
Goed woord, dat draaizin!

Het rechter pedaal heeft een linkse schroefdraad.
Je loopt anders de kans tijdens het fietsen je pedaal los te draaien.
Natuurlijk alleen als het pedaalkogellager niet meer doet waar het voor bedacht was.
Dat betekent dat je de 'verkeerde' kant op moet draaien om hem los te krijgen.
Dus naar rechts.
Een lange sleutel helpt.
Zet je sleutel zo op het pedaal dat die bijna parallel loopt met de cranck.
Knijp dan met twee handen zo hard mogelijk de cranck en de sleutel naar elkaar toe.
Lukt bijna altijd.
niko

Er zijn vouwfietspedalen die je kunt omklappen. Helaas zijn deze niet geschikt voor SPD.

Als je geen lange sleutel 15 bij je hebt (of die liever niet meeneemt), wil het nog wel eens helpen om met een steen of kei een flinke tik te geven op de (korte) sleutel om je trappers los te krijgen.
Moet je alleen wel uitkijken dat je niet ook andere onderdelen van je fiets 'meetikt' :wink:
Thuis of onderweg van tevoren een keer proberen scheelt sowieso een heleboel gestress!
Gudrun

Andere optie:
in de regel zijn vliegvelden in de buurt van grote steden. Daar vind je altijd wel een stevig gebouwde fietsenmaker die je pedalen met zwaar materiaal los kan maken. Vervolgens losjes weer vast voor de laatste kilometertjes naar het vliegveld.

nog een optie: de pedalen gewoon aan je fiets laten zitten....
geen sleutel en geen geweld nodig!

Moet je niet de verkeerde incheckbalie-dame treffen, want dan heb je een groot probleem als je je trappers er niet afkrijgt.

Zoek van te voren uit welke trapper links om, en welke rechts om los gedraaid moet worden.
Misschien kan je dit beter even opschrijven anders draai je je trappers in het heetst van de strijd alleen maar vaster in plaats van los.

De dag voor vertrek even los maken is inderdaad handig.

Groeten, John.

Ik heb geen moeite met de juiste draairichting. Dit is gewoon de andere kant dan waarin ze draaien bij het trappen. Of te wel bovenlangs naar achteren losdraaien.

nikopaul schreef:Het rechter pedaal heeft een linkse schroefdraad.
Zit je vervolgens met het probleem dat je je kunt vergissen wat linkse schroefdraad is. Ik noem de draad van de rechterpedaal altijd rechtse draad :roll:
Leon

k heb geen moeite met de juiste draairichting. Dit is gewoon de andere kant dan waarin ze draaien bij het trappen. Of te wel bovenlangs naar achteren losdraaien.

Goeie ezelsbrug!

Uit de auto branche: kopervet.

Smeer het niet op delen die gesmeerd behoren te worden vanuit gewoon gebruiks oogpunt (dus b.v. niet aan je trapas smeren bij het monteren), maar wel aan delen die ooit weer eens los gemaakt moeten worden. Werkt goed!

groet,
Peter.

Iedere fietsenmaker verkoopt wel pedaalsleutels (o.a van BBB)

Afbeelding

Dag voor vertrek losmaken en schroefdraad invetten
Dan kun je 'm bij de terugvlucht met een klein sleuteltje 15 weer losmaken.
(Bij monteren van de pedalen is het niet nodig ze vast te draaien met een sleutel).