Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 8 speed cranckset op 9 speed groep? - Forum Wereldfietser

8 speed cranckset op 9 speed groep?

Beste wereldfietsers,

In het kader van de her opbouw van mijn batavus nevajo weer een nieuwe vraag.

Is het mogelijk om op een 9 speed groep een 7/8-speed cranckstel te monteren?
Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar een acera triple met cranckarm lengte van 175 mm.

http://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:667942


Aangezien de fiets is bedoeld voor incidenteel gebruik lijkt deze kwaliteit mij voldoende. In prijs schelen de 7/8 cranckstellen nogal van de 9-speed varianten.

Ik lees hier op het forum dat de binnenbreedte van de 7/8/9 kettingen gelijk zijn en dat het verschil zit in de afstand tussen de tandwielen van de cassette en de buitenbreedte van de ketting. Hoe zit dit met de cranckstellen? Is er daadwerkelijk een verschil tussen 7/8 speed en 9-speed cranckstellen of is dit een aanduiding van vanuit commerciële motieven?
In het algemeen is dat geen enkel probleem.
Dat moet kunnen wel even kijken welke maat spacers je dan nodig hebt.
Ik heb er nog nooit een probleem mee ervaren. Ook niet met derailleurs die 7/8 of 9 zouden zijn met de andere maat erop. Zolang je shifter, ketting en cassette maar bij elkaar passen.
Inge1 schreef:Dat moet kunnen wel even kijken welke maat spacers je dan nodig hebt.
Welke spacers?

Voor TS: Er is geen verschil (al 25jaar niet) in de spacing tussen de kettingbladen van een 7/8/9 crankstel. Vanaf 10v is er een meetbaar verschil en bij Campa is het in de 11v groep nog verder gekrompen. Acera is er nu ook in een 9v groep. Grote prijsverschillen begrijp ik niet. kijk bij Bikecomponents.de
Heb ik ook weer wat geleerd - dacht dat er verschil in spacers bij de verschillende 7/8/9 crankstellen zaten.
sjefke schreef:Voor TS: Er is geen verschil (al 25jaar niet) in de spacing tussen de kettingbladen van een 7/8/9 crankstel.
Sheldon Brown (overleden 2008 ) bevestigt dit: http://sheldonbrown.com/speeds.html#chainrings
Wel legt hij uit dat de binnenste twee bladen van 9 speedgroepen tanden hebben die net iets meer naar buiten gericht staan dan die van 7/8-speed.
Of het uitmaakt heb ik nooit geprobeerd.
Ikke al 25 jaar op een 6-speed triple crankstel rijden met verder een 9-speed drivetrain, 5-10 kkm per jaar. Gaat prima, zelfs net zo goed als mijn andere 9-speed cranks. Maak je dus vooral niet druk over je crankstel.
sjefke schreef:Grote prijsverschillen begrijp ik niet.
9v, en voor zover ze nog bestaan, 8v en 7v crankstellen vallen onder de "lagere" groepen, wat betekent dat ze van de duurdere modellen in constructie, materiaalgebruik, en afwerking. Daarnaast worden ze natuurlijk ook gewoon in een lagere prijsklasse op de markt gebracht.
Denk ook aan de mogelijkheid een andere lengte te monteren als je relatief lang of kort bent. Voor mij is de klassieke 170 mm maat perfect, maar mijn vrouw heeft, net als veel andere vrouwen iets korters nodig (160 mm). 175 mm is ook vrij courant. 165 mm en kleiner (TA of Sugino XD) of 180 mm en groter (TA) zijn heel wat lastiger.