Beste Wereldfietser,
Inmiddels ben ik weer een beetje verder gevorderd met de renovatie van mijn oude batavus nevajo. Het frame is geheel ontmanteld, schroefdraad bescherm en het zit momenteel in een goede poedercoating (ral 1027). Ik ben tevreden over het resultaat.
(Offtopic: Eerdere vraag over de breedte van de achterbrug is opgelost. De achterbrug bleek gewoon 135mm breed, ondanks het originele 7-speed achterwiel. Er zat namelijk een vulring tussen naaf en cassette).
Nu sta ik op het punt het frame weer op te bouwen. Ik ben in het bezit van een balhoofd pers, maar kwam er na enige studie achter dat er mogelijk meer voor nodig is om de balhoofd cups goed te plaatsen.
Het balhoofd (ex. binnenkant) is mee gespoten, waardoor de bovenkant niet geheel meer vlak is. Ik lees/zie op youtube dat het raadzaam is om het balhoofd eerst opnieuw te frezen. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de bracket buis.
Op internet vindt ik cyclus balhoofd en bracket frezen, maar deze zijn toch behoorlijk aan de prijs.
Mijn vragen zijn :
1. Is het een probleem dat door het frezen van de buizen de lak aan de kopse kanten verdwijnt. Dien ik dit naderhand nog te behandelen?
2. Heeft er iemand een tip voor een kundige FM in de regio Utrecht die de buizen kan frezen (mijn ervaringen met FM zijn namelijk helaas niet altijd positief)? Zo ja, hoe hoog zullen de kosten hiervan uitpakken?
En omdat ik natuurlijk het liefst alles zelf wil doen:
3. Heeft er iemand een frees set liggen die zij/hij van de hand wil doen? Op marktplaats zie ik helaas niets aangeboden. Wat mij verbaast gezien de nieuwprijs van zo'n frees.
4. Heeft er iemand in de buurt van Utrecht een freesset voor een eenmalige actie te leen, in ruil voor een goede fles wijn?
Om te voorkomen dat ik het misschien te perfectionistisch aanpak:
5. Is het frezen eigenlijk wel nodig?
Bij voorbaat weer hartelijk dank voor de reacties!
Groeten,
Otto-Jan
Inmiddels ben ik weer een beetje verder gevorderd met de renovatie van mijn oude batavus nevajo. Het frame is geheel ontmanteld, schroefdraad bescherm en het zit momenteel in een goede poedercoating (ral 1027). Ik ben tevreden over het resultaat.
(Offtopic: Eerdere vraag over de breedte van de achterbrug is opgelost. De achterbrug bleek gewoon 135mm breed, ondanks het originele 7-speed achterwiel. Er zat namelijk een vulring tussen naaf en cassette).
Nu sta ik op het punt het frame weer op te bouwen. Ik ben in het bezit van een balhoofd pers, maar kwam er na enige studie achter dat er mogelijk meer voor nodig is om de balhoofd cups goed te plaatsen.
Het balhoofd (ex. binnenkant) is mee gespoten, waardoor de bovenkant niet geheel meer vlak is. Ik lees/zie op youtube dat het raadzaam is om het balhoofd eerst opnieuw te frezen. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de bracket buis.
Op internet vindt ik cyclus balhoofd en bracket frezen, maar deze zijn toch behoorlijk aan de prijs.
Mijn vragen zijn :
1. Is het een probleem dat door het frezen van de buizen de lak aan de kopse kanten verdwijnt. Dien ik dit naderhand nog te behandelen?
2. Heeft er iemand een tip voor een kundige FM in de regio Utrecht die de buizen kan frezen (mijn ervaringen met FM zijn namelijk helaas niet altijd positief)? Zo ja, hoe hoog zullen de kosten hiervan uitpakken?
En omdat ik natuurlijk het liefst alles zelf wil doen:
3. Heeft er iemand een frees set liggen die zij/hij van de hand wil doen? Op marktplaats zie ik helaas niets aangeboden. Wat mij verbaast gezien de nieuwprijs van zo'n frees.
4. Heeft er iemand in de buurt van Utrecht een freesset voor een eenmalige actie te leen, in ruil voor een goede fles wijn?
Om te voorkomen dat ik het misschien te perfectionistisch aanpak:
5. Is het frezen eigenlijk wel nodig?
Bij voorbaat weer hartelijk dank voor de reacties!
Groeten,
Otto-Jan