Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is spaakbreuk in het achterwiel normaal? - Forum Wereldfietser

Is spaakbreuk in het achterwiel normaal?

Nu meer dan een jaar fiets ik met veel plezier op mijn Cabonga Villiger, Rohloff naaf en 26 inch wielen mijn tochtjes in de wereld.
Regelmatig wordt dit plezier vergald door brekende spaken in het achterwiel, gemiddeld drie maal per vakantie. Ik heb geen tent bij me, en de fietstassen wegen elk zo?n 8 kilogram.
Ik heb het achterwiel al opnieuw laten spaken met (zogenaamde) sterkere spaken. Weer met het zelfde resultaat.
De spaken breken IN de nippel, op verschillende plaatsen.
Kan iemand mij adviseren welke spaken ik moet gebruiken?

Vriendelijke groet en dank Wim Leeuw

Dit hoort gewoon niet. Wielen met Rohloff naven zijn sterk omdat het wiel niet parapluie gespaakt hoeft te zijn, en 26 inch wielen zijn sowieso sterk. Bovendien heb je weinig bagage bij je (tenzij je natuurlijk verzwijgt dat je 250 kg weegt). Je vertelt niet wat voor spaken erin zitten, maar ik kan me niet voorstellen dat het daaraan kan liggen: in zulke fietsen zitten gewoon goede spaken.
Niet accepteren is het antwoord.
Wim

Neen, ik weeg zo'n 75 kg.
Ik heb de spaken dan ook niet geaccepteerd bij re-cycle, echter deze bleven volhouden dan de spaken in orde waren. Daarna bij Stappenbelt in Apeldoorn, mijn 'vaste' fietsenmaker nogmaals laten herspaken. Dit met de opdracht de sterkste spaken erin te doen. Resultaat idemdito. Van welk merk de spaken zijn interesseert me niet zo, ik wil gewoon de beste.

wat zijn de beste spaken.......??

Wim

Op welke plaats zijn die spaken eigenlijk gebroken? Was het elke keer dezelfde spaak? Accpeteren is onzin, zoals hierboven al gesteld: het hoort niet, zeker niet als je 75 kg weegt en geen gekke dingen doet.

het zijn elke keer andere spaken, verschillende moeilijkheidsgraden de spaken te plaatsen. wat voor mij wel vreemd is, dat ze IN de nippel breken.

En wat het accepteren betreft, RE-CYCLE in wageningen blijft beweren, dat het goede spaken waren, die discussie ga ik niet nog een keer aan. Dus ik heb ze op eigen kosten laten vervangen.

Leeuw,

Spaken horen niet te breken, zeker niet in de combinatie 26 inch en grote Rohloffnaaf. Zelf nog nooit een spaak gebroken op de totaal 100.000 km. Buiten overbelasting blijven er een paar mogelijkheden over voor spaakbreuk; er is te strak gespaakt veelal breuk in de nippel, De nippelgaten in de naaf zijn niet goed afgewerkt breuk meestal bij de spaakkop. Erger de hoek waarmee de spaken naaf en of velg verlaten geeft buiging direkt na de nippel veelal ook hier breuk. Draai een nippel wat losser en kijk of hij goed in de richting van de spaak blijft staan is dit het geval zal dit niet van toepassing zijn. Is dit wel het geval terug naar de leverancier.

Veel succes in elk geval

Dit is een plaatje van wat er dus bedoelt word, de spaak breekt op de over gang van de blauwe spaak op de rode nippel begrijp ik? er wordt dus gebruik gemaakt van een te grote nippel en misschien een te grote flens ( van de naaf) zodat de hoek van de spaak kleiner wordt. Gaat het misschien om velgen met een hoge rand? Dan zou dus een velg met een lage rand kunnen helpen of andere spaaknippels die kleiner zijn in diameter
Afbeelding
Overigens heb ik sinds een paar jaar ook een Cabonga van Villiger, zonder Rohloff naaf, maar met 26 inch wielen. Hiermee heb ik nog geen problemen gehad, al moet ik vermelden dat ik in die twee jaar ook geen buitensporig extreme situaties heb meegemaakt. Wel onverhard gefietst, maar niet uitzonderlijk ruig.
Ik verwacht ook niet zo snel spaakbreuk, want het materiaal ziet er toch wel behoorlijk degelijk uit. Maar spaakbreuk kan natuurlijk altijd wel een keer gebeuren.
Groeten,

Paul.
Paul Kroes schreef:... geen buitensporig extreme situaties ...
Leuk pleonasme. :wink:

leeuw schreef:Neen, ik weeg zo'n 75 kg.
Ik heb de spaken dan ook niet geaccepteerd bij re-cycle, echter deze bleven volhouden dan de spaken in orde waren.
Hoi,
Waar lag het dan aan volgens Re-Cycle?
Leon

Bij twee keer hetzelfde ga je toch denken aan iets wat twee keer hetzelfde is geweest. Ik neem aan dat er de tweede keer nieuwe spaken zijn gebruikt, dus dat kan het niet echt zijn. Zijn de nippels opnieuw gebruikt? Dan zou je inderdaad in die hoek gaan zitten denken.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets anders dan prima spaken is gebruikt, maar om antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag: veel goede wielbouwers werken met DT spaken, of in de VS ook graag met Wheelsmith. Zelf heeft niemand van ons voldoende ervaring om met gezag te zeggen welke spaken beter zijn, daarvoor is spaakbreuk juist teveel van externe omstandigheden afhankelijk. Eerlijk gezegd verwacht ik dat er DT spaken zijn gebruikt, zeker oorspronkelijk.
Wim

gijs schreef:Dit is een plaatje van wat er dus bedoelt word {knip}
Als ik dat zo zie lijkt het me dat de velg niet de juiste is. De gebruikte combinatie Rohloffnaaf en 26 inch zorgt namelijk wel voor spaken die behoorlijk schuin komen te staan. Velgen zijn normaliter zo geconstrueerd dat de nippel enigszins kan bewegen zodat ze netjes in de richting van de spaak wijzen. In het bedoelde wiel wordt die beweeglijkheid in extreme mate gevraagd. Als de beweeglijkheid er niet is worden de spaken ter plaatse van de nippelingang gebogen en - nog erger - tijdens het aandraaien van de nippels gaat de spaak torderen waardoor de buiging ook nog een rondgaande beweging maakt.
Het zijn zeker niet alleen hoge velgen die de nippels maar een beperkte speelruimte geven. Ook bij mijn 28" Mavic T519 kun je het effect duidelijk zien, en ik heb geen Rohloffnaaf.
Leon
Is het wiel op de juiste manier gespaakt volgens Rohloff (2 kruis en zo)? Zie:
http://www.rohloff.de/index.php?p=TECHN ... henlaengen
Ook omdat de fietsenmaker het over 'te korte spaken' heeft...

Succes, Johan

Heren,

RE-CYCLE blijft volhouden dat ze nog nooit van dergelijke problemen gehoord hebben. Zoals gezegd, ik heb de discussie met hun gestaakt.

De door jullie ingebrachte informatie heb ik doorgestuurd naar Stappenbelt, die beloofd heeft het probleem te zullen oplossen.
Nog even voor de duidelijkheid, de spaakbreuken vonden niet plaats onder 'abnormale' omstandigheden, gewoon op de vlakke, soms wat steigende weg. De laatse drie langs de kust van Marokko.

Met dank en vriendelijke groet,
Wim Leeuw
Beste Leeuw,

Kijk dat je geen verstand van spaken hebt is duidelijk en normaal. Je bestel een fiets naar smmak (niet op maat) en dan mag je kwaliteit verwachten.

Wat je wel kon ant woorden was of de spaken 2X geruist waren of 3X. Terecht is opgemerkt dat Rohloff op de bovengenoemde UTL 2X gekruist als maximum voor 26" en 28" wielen opgeeft. Maar toch is dit geen hoofd vereiste. Ik heb zelf een Sachs Elan 12 versnellings naaf in 26"en 28" wielen gebouwd. De flens van deze naaf is niog hoger (grotere diameter) dan de Rohloff. Vooral aan de aandrijfkant. Verder is hij enigzins asymetrisch. De rechter spaken zijn bij een 26" wiel ca 10 mm korter. Bij de 28"was dat 6mm DEe afgebouwde wielen waren enigzins paraplu.
In tegenstelling tot Rohloff wijst Sachs op de knik bij de nippel en om dat te voorkomen als dat te schuin zou worden dan 2X kruisen. Bij de velg die ik voor de 26"gebruikte heb ik 2X gekruist. De 28" met zelfde type velg 3X.

Ervaringen heb iik alleen bij de 26" Ik rij er al ca 3 maanden mee. Heb simpele stalen 2mm (voorwiel) spaken gebruikt. Gewoon een dikte, niet verjongd. Ik heb nog steed geen goede lengetkunnen bestellen. Let vooral hierop.

Breuk bij de nippel kan ook veroorzaakt zijn dat RE-CYCLE bij zijn/haar grossier de spaken niet geleverd kon krijgen. Om de een of andere redenen willen/kunnen ze niet het hele assortiment van een fabrikant leveren. Ik denk dat RE-CYCLE spaken heeft ingekort en met een apparaat (van Hozan?) draad er op gemaakt heeft. DEZE ZELF GEMAAKTE draad heeft NIET de zelde STERKTE als fabrieks draad.

Als de "breuk" betekent dat de spaak uit de nippel is gegaan, maar niet korter geworden is dat is mijn veronderstelling juist.

Ik zou het leuk vinden als je op dit laatste wil reageren.

Verder is DT genoemd die heeft voor spaken korte dan 250 mm geen verjongde uitvoering. Probeer eens Sapim ook een goed Belgisch merk. Dat je spaken nog steeds breken is omdat de oude die niet vervangen waren door RE-CYCLE zijn "gemaakt". Dus let er op dat ze die spaken bestellen van de goede lengte.

Kan je (of je FBS - friendly bicycle shop) niet aan de goede lengte komen. Er is een man in Beieren, ben de naam even kwijt. Deze mijnheer lever je spaken op maat. War/hoe doet hij dat. Hij kort de spaak bij de kop in en maak er een S-bocht. Dit doet hij in een moeite met een maschien. Voordeel spaak draad is sterk en vervangen van spaak gebeurt bij de "kop"kant. Tandwielen zij dan niet in de weg Bij aero (mes) spaken hoef je geen speciale naven te kopen en je hoeft niet te gaan vijlen aan dat gat.

Kom je er met je FBS niet uit dan valt er met mij te praten, mischien heb ik tijd en zin

Beantwoord in iedergeval mijn vraag over de "breuk" en fiets ze Brompting met zijn Sachs Elan 12 - The Poor Man's Rohloff

Het vervolg??..

??n van de medewerkers van het Stappenbelt team was onlangs op een bijscholing cursus voor het spaken van wielen geweest. Hij kreeg dus de schone taak toegewezen mijn wiel opnieuw te voorzien van spaken. Na veel research, meet en computer berekeningen te hebben uitgevoerd kwam hij tot de conclusie dat DT competition 1,8 /1,6 x 238 met Sapim nippels met extra ronde kop de juiste keuze was.
Deze spaak had Stappenbelt niet op voorraad dus stad en land afgebeld. Uiteindelijk had RE-CYCLE de bovengenoemde spaak op voorraad. Het schijnt dat RE-CYCLE hun strategie tav van het spaken van dergelijk wielen toch maar aangepast heeft. Was ik dat toch niet de enige?
Nadat men mijn wiel opnieuw gespaakt had en nog enig andere werkzaamheden hadden verricht, viel mijn mond van verbazing open, toen ik de rekening zag. 0,0 Euro.
Service, volgens Stappenbelt de vorige keer is het wiel door ons opnieuw gespaakt en waren de problemen niet opgelost, dus de kosten zijn nu voor ons omdat wij kwaliteit willen blijven leveren.
Zo zie je maar weer, blijft bij je eigen fietsenmaker als deze je bevalt.

De vraag van brompting begrijp ik niet helemaal.

Als de "breuk" betekent dat de spaak uit de nippel is gegaan, maar niet korter geworden is dat is mijn veronderstelling juist.

De spaak is IN de nippel gebroken. Het deel met de schroefdraad zat dus nog in de nippel.
Tav het zelf op lengte maken van de spaken daag ik RE-CYCLE uit, hier in dit forum antwoord op te geven.
Ik zal de link naar RE-CYCLE mailen..

Word hopelijk niet vervolgd???met spaakbreuken??
Beste fietsers,
Wim Leeuw heeft ons uitgedaagd om op zijn bericht te reageren. Met verbazing hebben wij de reeks berichten gelezen omtrent de spaakbreuk bij zijn Rohloff-wiel. Ook om die reden willen wij graag uitleggen hoe de vork in de steel zit.
Het is niet onze bedoeling om een actieve discussiepartner te worden. Zie dit als een eenmalige bijdrage.

Voorgeschiedenis
Wij waren verbaasd toen Wim meldde dat hij spaakbreuk heeft gehad. Wij hadden dit graag zonder kosten voor hem willen oplossen maar, zonder dat dat van te voren was overlegd, heeft Wim er voor gekozen om zijn wiel bij Stappenbelt te laten herspaken. Uiteraard hebben wij de materiaalkosten vergoed. Wij geven twee jaar garantie op spaakbreuk.
Behalve dat het voor Wim Leeuw natuurlijk heel vervelend is dat hij spaakbreuk heeft gehad, is het een feit dat ReCycle nooit de kans heeft gehad om uit te zoeken waar het aan gelegen kan hebben. Dit hadden wij graag gedaan, temeer omdat wij al zo'n honderd Rohloff-wielen gespaakt hebben (met Hoshi-spaken) zonder dat er sprake is van spaakbreuk. Er zijn ons twee gevallen bekend van spaakbreuk
1) eenmaal een spaak gebroken in een hele hoge zware stadsfiets die wij omgebouwd hebben met een Rohloff-naaf
NB 1x spaakbreuk is voor ons geen reden geweest onze spaakstrategie (zie onder) te herzien.
2) de Cabonga van Wim Leeuw

Stappenbelt
Nu Stappenbelt het wiel voor de tweede keer heeft gespaakt met een ander merk spaken en er weer spaakbreuk is opgetreden, lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat spaken en spaker geen rol spelen. Stappenbelt heeft ons vorige week gebeld over het nieuwe probleem. Gelukkig volgt Stappenbelt ons advies op om het wiel te spaken met (bolle)polyax nippels. We doen dit al veel langer om het 'knikeffect' te minimaliseren. De spaken en nippels hebben wij hun opgestuurd.
Nu bij twee keer spaken dezelfde problemen zijn opgetreden, is de velg de enige factor die hetzelfde is gebleven. Er zijn twee merken spaken gebruikt en het wiel is nu door twee verschillende monteurs gespaakt. Ons lijkt het verstandig de velg nog eens goed te controleren op de positionering van de spaakgaten. Indien de gaten immers niet goed gepositioneerd zijn kan inderdaad een sterke knik in de spaak vlak onder de nippel komen- hetzelfde effect treedt trouwens op indien de linker en rechter gaten verwisseld worden cq zijn-.

Hoshi versus DT
Beide merken zijn wat ons betreft top. Wij werken al sinds jaar en dag met Hoshi. De reden waarom wij nu alleen voor de 26" Rohloff-wielen DT-spaken gebruiken is de volgende: Hoshi levert deze korte spaak sinds een paar maanden niet meer!!!!!

Hoe spaakt ReCycle sinds 4 jaar de Rohloff-wielen
1) conform advies Rohloff 2x gekruist; trekspaak buiten
2) spaakspanning conform voorgeschreven spaakspanning
3) met Polyax nippels
4) 28" met Hoshi, 26" met DT (reden; zie boven); beiden double butted
NB spaken zelf op maat maken met een spaakroller of met een S-bochtje is natuurlijk uit den boze, wij doen dit uiteraard niet!

Wij hopen dat de discussie hiermee in goede banen is geleid. Spaakbreuk blijft heel vervelend en in principe mag je verwachten dat het bij een symmetrische naaf niet kan voorkomen. Onze ervaringen zijn zeer positief.
De spaakbreuk bij het Rohloff-wiel van Wim Leeuw is uitzonderlijk en wij hopen van ganser harte voor hem dat het nu bij de derde keer spaken definitief opgelost is. Drie keer is tenslotte scheepsrecht........

Vriendelijke groeten van het
ReCycle team / Wageningen






leeuw schreef:Het vervolg……..

Één van de medewerkers van het Stappenbelt team was onlangs op een bijscholing cursus voor het spaken van wielen geweest. Hij kreeg dus de schone taak toegewezen mijn wiel opnieuw te voorzien van spaken. Na veel research, meet en computer berekeningen te hebben uitgevoerd kwam hij tot de conclusie dat DT competition 1,8 /1,6 x 238 met Sapim nippels met extra ronde kop de juiste keuze was.
Deze spaak had Stappenbelt niet op voorraad dus stad en land afgebeld. Uiteindelijk had RE-CYCLE de bovengenoemde spaak op voorraad. Het schijnt dat RE-CYCLE hun strategie tav van het spaken van dergelijk wielen toch maar aangepast heeft. Was ik dat toch niet de enige?
Nadat men mijn wiel opnieuw gespaakt had en nog enig andere werkzaamheden hadden verricht, viel mijn mond van verbazing open, toen ik de rekening zag. 0,0 Euro.
Service, volgens Stappenbelt de vorige keer is het wiel door ons opnieuw gespaakt en waren de problemen niet opgelost, dus de kosten zijn nu voor ons omdat wij kwaliteit willen blijven leveren.
Zo zie je maar weer, blijft bij je eigen fietsenmaker als deze je bevalt.

De vraag van brompting begrijp ik niet helemaal.

Als de "breuk" betekent dat de spaak uit de nippel is gegaan, maar niet korter geworden is dat is mijn veronderstelling juist.

De spaak is IN de nippel gebroken. Het deel met de schroefdraad zat dus nog in de nippel.
Tav het zelf op lengte maken van de spaken daag ik RE-CYCLE uit, hier in dit forum antwoord op te geven.
Ik zal de link naar RE-CYCLE mailen..

Word hopelijk niet vervolgd………met spaakbreuken……

Met nog meer verbazing heb ik de reactie van ReCycle gelezen.

1.Dit hadden wij graag gedaan, temeer omdat wij al zo'n honderd Rohloff-wielen gespaakt hebben
2.Ons lijkt het verstandig de velg nog eens goed te controleren op de positionering van de spaakgaten.

Honderd wielen gespaakt en van 1 daarvan zou de velg niet goed zijn. Je (ReCycle) levert een zo'n dure fiets toch niet af met een niet passende velg?

Verder staak ik deze discussie. Gaarne bereid, als niet techneut, toch nog technische vragen te beantwoorden.

Ook blijf ik bij mijn tip; blijf bij je vertrouwde fietsenmaker in de buurt.....

Met hartelijke dank voor al jullie reacties...
Wim Leeuw

Om eerlijk te zijn is dit een heel beschaafde reactie van Re-Cycle. Ook zij constateren dat het iets te maken moet hebben met dat wat de tweede keer niet veranderd is (ik dacht de nippels, zij denken de velg). Iedereen is het er gelukkig over eens dat zoiets niet mag gebeuren, maar we zullen inmiddels vermoedelijk nooit te weten komen waarom het toch gebeurd is. Aan de kwaliteit spaken heeft het inderdaad vrijwel zeker niet gelegen. Laten we gewoon maar hopen dat het nu afgelopen is - al is dat voor de wetenschap jammer (dan had je per keer maar een variabele moeten laten veranderen).
Wim

Ach ja, DE waarheid bestaat toch niet. Iedereen heeft zijn eigen versie ervan. Als recycle gelijk heeft dat ze geen tweede kans hebben gekregen het wiel zelf opnieuw te spaken heb je toch niet zo heel veel benen meer om op te staan.