Beste fietsers,
Wim Leeuw heeft ons uitgedaagd om op zijn bericht te reageren. Met verbazing hebben wij de reeks berichten gelezen omtrent de spaakbreuk bij zijn Rohloff-wiel. Ook om die reden willen wij graag uitleggen hoe de vork in de steel zit.
Het is niet onze bedoeling om een actieve discussiepartner te worden. Zie dit als een eenmalige bijdrage.
Voorgeschiedenis
Wij waren verbaasd toen Wim meldde dat hij spaakbreuk heeft gehad. Wij hadden dit graag zonder kosten voor hem willen oplossen maar, zonder dat dat van te voren was overlegd, heeft Wim er voor gekozen om zijn wiel bij Stappenbelt te laten herspaken. Uiteraard hebben wij de materiaalkosten vergoed. Wij geven twee jaar garantie op spaakbreuk.
Behalve dat het voor Wim Leeuw natuurlijk heel vervelend is dat hij spaakbreuk heeft gehad, is het een feit dat ReCycle nooit de kans heeft gehad om uit te zoeken waar het aan gelegen kan hebben. Dit hadden wij graag gedaan, temeer omdat wij al zo'n honderd Rohloff-wielen gespaakt hebben (met Hoshi-spaken) zonder dat er sprake is van spaakbreuk. Er zijn ons twee gevallen bekend van spaakbreuk
1) eenmaal een spaak gebroken in een hele hoge zware stadsfiets die wij omgebouwd hebben met een Rohloff-naaf
NB 1x spaakbreuk is voor ons geen reden geweest onze spaakstrategie (zie onder) te herzien.
2) de Cabonga van Wim Leeuw
Stappenbelt
Nu Stappenbelt het wiel voor de tweede keer heeft gespaakt met een ander merk spaken en er weer spaakbreuk is opgetreden, lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat spaken en spaker geen rol spelen. Stappenbelt heeft ons vorige week gebeld over het nieuwe probleem. Gelukkig volgt Stappenbelt ons advies op om het wiel te spaken met (bolle)polyax nippels. We doen dit al veel langer om het 'knikeffect' te minimaliseren. De spaken en nippels hebben wij hun opgestuurd.
Nu bij twee keer spaken dezelfde problemen zijn opgetreden, is de velg de enige factor die hetzelfde is gebleven. Er zijn twee merken spaken gebruikt en het wiel is nu door twee verschillende monteurs gespaakt. Ons lijkt het verstandig de velg nog eens goed te controleren op de positionering van de spaakgaten. Indien de gaten immers niet goed gepositioneerd zijn kan inderdaad een sterke knik in de spaak vlak onder de nippel komen- hetzelfde effect treedt trouwens op indien de linker en rechter gaten verwisseld worden cq zijn-.
Hoshi versus DT
Beide merken zijn wat ons betreft top. Wij werken al sinds jaar en dag met Hoshi. De reden waarom wij nu alleen voor de 26" Rohloff-wielen DT-spaken gebruiken is de volgende: Hoshi levert deze korte spaak sinds een paar maanden niet meer!!!!!
Hoe spaakt ReCycle sinds 4 jaar de Rohloff-wielen
1) conform advies Rohloff 2x gekruist; trekspaak buiten
2) spaakspanning conform voorgeschreven spaakspanning
3) met Polyax nippels
4) 28" met Hoshi, 26" met DT (reden; zie boven); beiden double butted
NB spaken zelf op maat maken met een spaakroller of met een S-bochtje is natuurlijk uit den boze, wij doen dit uiteraard niet!
Wij hopen dat de discussie hiermee in goede banen is geleid. Spaakbreuk blijft heel vervelend en in principe mag je verwachten dat het bij een symmetrische naaf niet kan voorkomen. Onze ervaringen zijn zeer positief.
De spaakbreuk bij het Rohloff-wiel van Wim Leeuw is uitzonderlijk en wij hopen van ganser harte voor hem dat het nu bij de derde keer spaken definitief opgelost is. Drie keer is tenslotte scheepsrecht........
Vriendelijke groeten van het
ReCycle team / Wageningen
leeuw schreef:Het vervolg……..
Één van de medewerkers van het Stappenbelt team was onlangs op een bijscholing cursus voor het spaken van wielen geweest. Hij kreeg dus de schone taak toegewezen mijn wiel opnieuw te voorzien van spaken. Na veel research, meet en computer berekeningen te hebben uitgevoerd kwam hij tot de conclusie dat DT competition 1,8 /1,6 x 238 met Sapim nippels met extra ronde kop de juiste keuze was.
Deze spaak had Stappenbelt niet op voorraad dus stad en land afgebeld. Uiteindelijk had RE-CYCLE de bovengenoemde spaak op voorraad. Het schijnt dat RE-CYCLE hun strategie tav van het spaken van dergelijk wielen toch maar aangepast heeft. Was ik dat toch niet de enige?
Nadat men mijn wiel opnieuw gespaakt had en nog enig andere werkzaamheden hadden verricht, viel mijn mond van verbazing open, toen ik de rekening zag. 0,0 Euro.
Service, volgens Stappenbelt de vorige keer is het wiel door ons opnieuw gespaakt en waren de problemen niet opgelost, dus de kosten zijn nu voor ons omdat wij kwaliteit willen blijven leveren.
Zo zie je maar weer, blijft bij je eigen fietsenmaker als deze je bevalt.
De vraag van brompting begrijp ik niet helemaal.
Als de "breuk" betekent dat de spaak uit de nippel is gegaan, maar niet korter geworden is dat is mijn veronderstelling juist.
De spaak is IN de nippel gebroken. Het deel met de schroefdraad zat dus nog in de nippel.
Tav het zelf op lengte maken van de spaken daag ik RE-CYCLE uit, hier in dit forum antwoord op te geven.
Ik zal de link naar RE-CYCLE mailen..
Word hopelijk niet vervolgd………met spaakbreuken……