Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasblikjes voor Colemanbrander in Spanje - Forum Wereldfietser

Gasblikjes voor Colemanbrander in Spanje

Ik kan voor m'n vakantie een kleine Colemanbrander lenen die op die kleine ventielblikjes past. Wie weet of die ook op Camping Gaz blikjes passen? Zijn die kleine ventielblikjes goed verkrijgbaar in Spanje (ga Camino del Cid fietsen).

Ventielblikjes zijn in Spanje nauwelijks te koop. De klassieke doorpriktankjes zijn goed verkrijgbaar. Niet altijd het merk Campingaz, maar dan is er wel een ander merk met passende doorpriktankjes. Te koop bij bijna iedere ijzerhandel (ferreteria). Omdat de Camino del Cid door diverse afgelegen gebieden gaat, kom je niet overal ijzerwinkels tegen. In ieder geval wel Burgos, Burgo de Osma, Molina de Aragon, Teruel, Morella en Onda.

Coleman ventielcartouches past niet op Campinggaz ventielcartouches.

Coleman heeft namelijk schroefdraad. (net als Markill)
Campinggaz heeft een klik sluiting.

Er bestaan trouwens wel adapters om van een Campinggaz ventiel een schroefventiel te maken.

Groeten,

Marco

Ik heb gisteren een Markill-adapter gekocht om een schroefventielbrander toch op een prikblikje te kunnen zetten. Kan dus 2 soorten blikjes gebruiken en is nog lekker klein ook in vergelijking met de normale prikblikjesbranders!

bert sitters schreef:Ventielblikjes zijn in Spanje nauwelijks te koop. De klassieke doorpriktankjes zijn goed verkrijgbaar.
In Barcelona zag ik een in een grote (buiten)sportwinkel (op de hoek van de Carrer de la Canuda en het Placa de la Vila de Madrid) een flinke voorrraad ventielgastankjes van Camping Gaz (met bajonet) staan. En 2 of 3 winkels verderop een even grote voorraad van zulke tankjes, maar dan van het Coleman type (dus met schroefdraad).
In Ainsa (Pyreneeën) werden ventielblikjes van het Coleman type bij de Intersport verkocht. Andere (buiten)sportzaken heb ik er niet bezocht, dus dit kunnen toevalstreffers zijn, maar het lijkt erop dat je in de grotere plaatsen in Spanje wel aan ventielgastankjes kunt komen.

Marianne schreef:Ik heb gisteren een Markill-adapter gekocht om een schroefventielbrander toch op een prikblikje te kunnen zetten. Kan dus 2 soorten blikjes gebruiken en is nog lekker klein ook in vergelijking met de normale prikblikjesbranders!
Mijn eigen Markill adapter werkt niet met de lichtgewicht "F1 Lite" brander van Coleman, die wel probleemloos op alle ventielgastankjes met schroefdraad past. Om te checken of ik misschien een maandagochtendexemplaar had, ben ik naar de Bever gegaan: ook daar lukte het niet om een (andere) Markill-adapter met een (andere) F1 Lite brander te laten werken. De brander laat zich gewoon niet fatsoenlijk op de adapter schroeven, tot verbazing van de medewerker van Bever.
Check dus, als je zo'n adapter aanschaft, allereerst of die wel functioneert met jouw brander.

Ik vond het altijd heel lastig om die Coleman-schroefdraad-tankjes te vinden. Met enig geluk vind je ze in de grotere plaatsen, maar dan loop/fiets je wel te zoeken.
Die priktank-adapter is wel een uitkomst. Let er goed op dat je hem lekvrij monteert en houd dat elastiek er altijd om. Eerst het tankje in de adapter, dan pas het ventiel erop schroeven. Spreekt eigenlijk wel voor zichzelf.

Eerlijk gezegd zat ik na mijn laatste Spanje-reis te twijfelen of ik de volgende keer überhaupt nog wel mijn hele keuken mee zou nemen. Op die laatste vakantie heb ik uiteindelijk maar zes keer zelf gekookt... Gewoon elke dag lekker voor een habbekrats uit eten gaan in één van de vele restaurantjes die je overal vind is niet zo heel veel duurder, maar bespaart wel flink gewicht en is ook erg leuk!

Spironski schreef:Ik vond het altijd heel lastig om die Coleman-schroefdraad-tankjes te vinden. Met enig geluk vind je ze in de grotere plaatsen, maar dan loop/fiets je wel te zoeken.
Reis je met de trein, dan kun je een paar tankjes van huis meenemen. En anders is het zoeken naar gas één van de vaste rituelen na aankomst op het vliegveld. Als je niet elke dag een driegangengerecht maakt, kun je met twee tankjes weken vooruit, dus hoef je onderweg niet meer te zoeken.
Die priktank-adapter is wel een uitkomst. Let er goed op dat je hem lekvrij monteert en houd dat elastiek er altijd om. Eerst het tankje in de adapter, dan pas het ventiel erop schroeven. Spreekt eigenlijk wel voor zichzelf.
Welke brander gebruikte je? (De F1 Lite en misschien wel meer branders van Coleman passen niet op de Markill adapter. Blijkbaar is de schroefdraad van deze adapter niet exact gelijk aan de schroefdraad van de tankjes.)
Eerlijk gezegd zat ik na mijn laatste Spanje-reis te twijfelen of ik de volgende keer überhaupt nog wel mijn hele keuken mee zou nemen. Op die laatste vakantie heb ik uiteindelijk maar zes keer zelf gekookt... Gewoon elke dag lekker voor een habbekrats uit eten gaan in één van de vele restaurantjes die je overal vind is niet zo heel veel duurder, maar bespaart wel flink gewicht en is ook erg leuk!
Klopt helemaal. Alleen vinden we koken voor de tent ook leuk. En buiten de vakantieperiodes is in de kleinere plaatsjes soms geen eettent meer open. Of alleen de hangplekken voor rookverslaafden en voetbalfanaten...

Eigenaardig dat die F1 niet op de schroefdraad past! In principe is het Coleman/Primus/Markill/Snowpeak/etc. schroefdraad gelijk voor al die merken.
Ik heb zo'n Primus Multifuel, waarmee je naast benzine en petroleum ook op gas kunt koken. Dus als het gas op is kan ik altijd op iets anders overschakelen, heel makkelijk.

Natuurlijk heeft koken voor de tent z'n charme, en ik doe dat ook graag. Maar het heeft ook wel iets om aan het eind van de dag geen inkopen te hoeven doen, en lekker relaxed naar een restaurantje te fietsen of te lopen, elke camping heeft er bijna wel één. Daar dan voor ergens tussen de €8 en €12 heerlijk te eten en te drinken en vervolgens weer naar je tent te gaan zonder afwas te doen en je hele keuken weer in te hoeven pakken (ik heb een nogal uitgebreide keuken).
Het geeft me een weldadig gevoel van luxe, terwijl het niet eens zoveel kost :D Bovendien hebben wij er vaak leuke ontmoetingen met mensen gehad.

Spironski schreef:Eigenaardig dat die F1 niet op de schroefdraad past! In principe is het Coleman/Primus/Markill/Snowpeak/etc. schroefdraad gelijk voor al die merken.
Klopt. De F1 Lite doet het ook prima op alle merken schroefdraadtankjes die we gebruikt hebben, maar niet op de Markill adapter. Je kunt hem er hooguit een halve mm opdraaien, veel te weinig om het ventiel van het tankje te bereiken. Dus vraag ik me af of dat aan de F1 Lite ligt, of dat ook andere soorten gasbranders, die op ventieltankjes werken, niet compatible zijn met deze adapter.

Ik heb nog geen problemen gehad met mijn Primus-, en Snowpeak branders, in elk geval.

Ik heb in de zomer af en toe wel schroefdraadcardridges kunnen vinden. Was dan vooral van het merk MSR. Wel duur. Campingaz was overal te krijgen...

Heb zelfs in Frankrijk regelmatig het probleem gehad, dat het Camping Gaz schroefsysteem ( 270 ?) niet verkrijgbaar was. Wel overal in iedere supermarkt, bakker , groenteboer etc. de prikblikjes van diverse merken.

Nu een Markil adapter prikblik- schroefsysteem gekocht en een brander die daar op past. Kan dus nu met prikblikjes en eventueel schroefblikjes koken.

Groet

Jans Kinds

Die Markill adapter voor doorpriktankjes werkt geweldig. Ik heb dit jaar ook nog de Markill adapter voor de Camping ventiel blikjes gekocht. Die werkt ook heel prettig en nu kan ik alle soorten camping gas blikjes aan met mijn Primus brander

Ronald