Ik ben van plan om het achterwiel van mijn huis-tuin-en-keukenfiets te vervangen. De fiets is nu uitgerust met een Nexus 7 naaf (met bijbehorende rollerbrake), om precies te zijn de SG-7R42. Ik wil het complete wiel vervangen door eentje met een Nexus 8 Premium naaf, de SG-8R36. Aanvankelijk dacht ik dat dit een kwestie was van oude wiel eruit en nieuwe erin. Maar nu lees ik dat beide naven een andere "over locknut dimension" hebben (bestaat hier een NL-term voor?):
SG-7R42: 130mm
SG-8R36: 132mm
De Nexus 8 vraagt dus 2mm meer ruimte. Lijkt me niet echt een probleem. Ook niet voor een aluminium frame. Of is dat te makkelijk gedacht?
Tweede vraagje: kan de rollerbrake zonder problemen worden overgezet? Het huidige wiel is voorzien van een BR-IM50-R. Ik kan bij Shimano niet vinden of dit compatible is met Nexus 8 naven, maar op basis van ervaringsverhalen (Google) lijkt het mogelijk te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
SG-7R42: 130mm
SG-8R36: 132mm
De Nexus 8 vraagt dus 2mm meer ruimte. Lijkt me niet echt een probleem. Ook niet voor een aluminium frame. Of is dat te makkelijk gedacht?
Tweede vraagje: kan de rollerbrake zonder problemen worden overgezet? Het huidige wiel is voorzien van een BR-IM50-R. Ik kan bij Shimano niet vinden of dit compatible is met Nexus 8 naven, maar op basis van ervaringsverhalen (Google) lijkt het mogelijk te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?