Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 7 achterwiel vervangen door Nexus 8 - Forum Wereldfietser

Nexus 7 achterwiel vervangen door Nexus 8

Ik ben van plan om het achterwiel van mijn huis-tuin-en-keukenfiets te vervangen. De fiets is nu uitgerust met een Nexus 7 naaf (met bijbehorende rollerbrake), om precies te zijn de SG-7R42. Ik wil het complete wiel vervangen door eentje met een Nexus 8 Premium naaf, de SG-8R36. Aanvankelijk dacht ik dat dit een kwestie was van oude wiel eruit en nieuwe erin. Maar nu lees ik dat beide naven een andere "over locknut dimension" hebben (bestaat hier een NL-term voor?):

SG-7R42: 130mm
SG-8R36: 132mm

De Nexus 8 vraagt dus 2mm meer ruimte. Lijkt me niet echt een probleem. Ook niet voor een aluminium frame. Of is dat te makkelijk gedacht?

Tweede vraagje: kan de rollerbrake zonder problemen worden overgezet? Het huidige wiel is voorzien van een BR-IM50-R. Ik kan bij Shimano niet vinden of dit compatible is met Nexus 8 naven, maar op basis van ervaringsverhalen (Google) lijkt het mogelijk te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
beste machello,
de naaf moet bepaalde krachten afzetten tegen het frame en doet dat met een speciale ring, die met een lipje past in de pad. (de pad is het stukje fietsframe waar je wiel in steekt/hangt)
de as heeft aan beide kanten een vlakke kant en dat past precies met deze ringen. zo worden krachten overgebracht op het frame. (en de naaf past dus maar in twee standen in het frame en één daarvan is de goede.)
even google-en en je vindt een afbeelding. deze speciale ring heeft voor de verschillende Nexusnaven eigen kleuren (ik meen geel bij Nexus-8 en zwart bij Nexus-4-versnellingen).
ik heb zelf al enkele keren een Nexus-8-achterwiel geplaatst in mijn stadsfiets en daar kwam een Nexus-4 uit. als je beetje kunt fiets-sleutelen, dan is het geen probleem (met ook letten op de kabelloop en zo)
twee millimeter verschil is ongeveer niks of kun je met een ring opvangen.
ik denk dat er met google of op youtube wel het nodige over te vinden is (vóór je begint met sleutelen :wink: )

succes en groet, hoogframe
Ik denk dat je de "non-turn washers" bedoelt. Die ken ik, die zitten aan de buiten kant van de achtervork en zorgen ervoor, zoals de naam zegt, dat de as niet met het wiel meedraait. Omdat ze aan de buitenkant van de achtervork zitten, zal dat voor het "passen" nooit een probleem zijn.

Ik bedoel de lengte van de naaf: het gedeelte van de as dat precies in de vork past (van linker tot rechter moer dan wel conus). Als ik de specificaties erop nakijk is dat bij de SG-8R36 2mm meer dan bij de SG-7R42. Omdat de achtervork berekend is op de laatste, is de vork dus officieel 2mm te krap. In het geval van een stalen frame is dat niet zo'n probleem: staal kun je gerust wat oprekken. Aluminium is een heel ander verhaal. Maar of 2mm al problemen geeft? Vandaar mijn vraag!
2mm is geen probleem. vergeet je de shifters niet mee te veranderen?
Je vraagt of de rollerbrakes overgezet kunnen worden, waarschijnlijk omdat je geen V-brakes nokken hebt, want .....toch zonde van die efficiente 8v premium naaf, terwijl je tegelijkertijd altijd remmende rollerbrakes gebruikt. Het is maar een gedachte.
Overigens denk ik, dat de nokkenpassing van Shimano naaf en rollerbrake uniform zijn. Vraag je dealer.
Goed punt, Sjefke. Had ik me ook al gerealiseerd. Maar inderdaad: geen remnokken. Dus dat verlies van de rollerbrakes moet ik maar voor lief nemen. Ben trouwens wel benieuwd hoe groot dat verlies is - ben ik nog geen concrete data tegengekomen.