Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help! Waar fietsen in Frankrijk met lekker weer? - Forum Wereldfietser

Help! Waar fietsen in Frankrijk met lekker weer?

Hallo allemaal!

Ik zit met de handen in het haar! We zijn helemaal vastgelopen met onze bestemming voor de zomervakantie te vinden, maar we komen er niet uit.

Ik ben een redelijk fanantiek fietser met een prima conditie. Sinds twee jaar is mijn vriendin besmet met het wielervirus. Zij is conditioneel op het niveau dat ze in zuid-limburg in de heuvels kan fietsen (maar is dan ook bekaf).

We hebben nu twee jaar vol plezier in het Loiredal gefietst. Daar zijn we verwend met een geweldige fietsomgeving. Helaas hebben we beide jaren, vooral vorig jaar heel erg veel regen gehad. Dit willen we nu absoluut niet weer, dus zijn we op zoek naar een omgeving waar het klimaat het liefst warm en droog is, maar wel goed berijdbaar voor mijn vriendin is.

Het lijkt wel of het in de warme omgevingen erg bergachtig is, en de vlakke omgevingen erg onzeker/slecht. Er moet toch een geschikt streek/streken zijn?

Ik hoop dat jullie onze keuze kunnen vergemakkelijken! Alvast bedankt!
De lagere delen van de Provence, departement Vaucluse. Maar... de Mont Ventoux ligt daar ook. Blijf ten zuiden van de Ventoux. Ga niet te ver uit het Rhone dal, waar Orange en Avignon liggen. Het Rhonedal heeft weer het nadeel van veel verkeer. De Dordogne is ook goed te doen, maar dan zit je weer in de Atlantische invloedssfeer, net zoals in Pays de Mille Vaches. In Frankrijk is het nergens vlak. Genoeg versnellingen en tevoren genoeg klimkilometers.
Langs het Canal du Midi (grofweg Beziers-Bordeaux) is het mooi vlak en zekers 's zomers vaak lekker warm... Verder bv. de departementen Gers, Lot et Garonne, Les Landes, de Vendée en het hele dal van de rivier de Lot, dat is ook erg mooi.
Verder lopen in grote delen van de warmere, zuidelijke helft van Frankrijk veel mooie weggetjes langs rivieren en riviertjes. Je kunt dan ook prima zelf een leuke route samenstellen door dat soort wegen op de kaart aan elkaar te 'knopen'. Dan hoef je alleen aan het einde van een rivierdal over een heuvel/bergje heen om in het volgende dal weer verder te fietsen.
Zo weerzeker vind ik de Lot en omstreken niet hoor. Ik sluit me aan bij de Provence.
http://www.cyclingeurope.nl/routes/provence/index.php
Boekje van Benjaminse geeft een mooie basis met mogelijkheid teveel klimwerk te mijden. Qua weer is het enige risico een frisse Mistral. Wij hadden de pech zelfs bergaf te moeten trappen. Maar echt heerlijke omgeving om te fietsen.
Dat van die regen vorig jaar weet ik uit eigen ervaring....

Ik heb even afbeeldingen gegoogeld op "precipitation juillet france" en vond dit:
http://www.meteopassion.com/moyennes-de-juillet.php

Achtereenvolgens op deze pagina:
* dagelijkse minimumtemp in juli
* dagelijkse maximumtemp in juli
* aantal dagen met enige regen in juli
* aantal dagen zonder zon in juli
* aantal uren zon in juli (opgeteld dus)

Het moge duidelijk zijn waar het het mooiste weer is.
Maar helaas is dit statistiek en weet je het nooit echt zeker.
LHTJoost schreef:Zo weerzeker vind ik de Lot en omstreken niet hoor. Ik sluit me aan bij de Provence.
http://www.cyclingeurope.nl/routes/provence/index.php
Boekje van Benjaminse geeft een mooie basis met mogelijkheid teveel klimwerk te mijden. Qua weer is het enige risico een frisse Mistral. Wij hadden de pech zelfs bergaf te moeten trappen. Maar echt heerlijke omgeving om te fietsen.
Ik laat het in juli weten, hoe het was bij Tarn en Lot;)!
Tja, als 'iedereen' er weer zijn of haar anekdotische belevenissen of allerlei statistieken bij gaat halen schiet de TS natuurlijk niet echt op, maar dan doe ik er die van mij toch ook maar bij: Ik heb vier jaar in de Lot gewoond en er vier fantastische zomers meegemaakt en hetzelfde geldt voor enkele andere plekken die ik heb genoemd.
De kans op lekker warm fietsweer in die regio is gewoon groot, die op een verregende zomer klein. Een flinke onweersbui komt echter ook regelmatig voor in een goede zomer.
En fietsen in de Mistral of de Tramontagne (tussen de Pyreneeën en het Massif Central) is echt alleen leuk als je hem in de rug hebt...
Dank, voor deze peace of mind Wim. Nu durf ik zéker af te reizen, die kant op!
In de Languedoc-Rousillon (rond Carcassonne) kun je het net zo zwaar maken als je zelf wilt. Langs het Canal du Midi helemaal vlak, naar het zuiden steeds bergachtiger. Het weer lijkt me daar 's zomers vrij goed, gezien de mediterrane invloed. Wat tips voor makkelijke en minder makkelijke trajecten staan in een reisverslag op mijn site.