Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Rohloff terug naar fabriek - Forum Wereldfietser

Mijn Rohloff terug naar fabriek

Na de servicebeurt is mijn Rohloff olie gaan lekken, deze wordt nu opgestuurd naar Duitsland.
Fiets nu ruim een jaar met mijn fiets ruim 10000 km 3 keer ververst. Begrijp niet goed hoe het komt.
Mijn vraag is Hoe lang duurt het ongeveer voor dat hij weer terug komt, aangezien ik 12 juni op fietsvakantie ga. Wat is jullie ervaring.
Wanneer zegt jouw fietsenmaker dat-ie terug is?
Travelmaster schreef:Wanneer zegt jouw fietsenmaker dat-ie terug is?
wisten ze niet precies (langer dan een week)!!
Enkele weken geleden is ook mijn wiel naar Rohloff gestuurd. Er was niks mis met de versnelling, maar de oude Exal-velg was versleten en mijn fietsenmaker wou/kon de nieuwe Rigida-velg niet op de Rohloff vlechten. Dus heeft-ie hem maar naar Duitsland gestuurd. Ik dacht dat het wiel niet langer dan 1 week weg is geweest.
Bij mij werd die op maandag opgehaald en ik had em vrijdagmiddag weer terug was het zelfde defect.
Aniphys schreef:Enkele weken geleden is ook mijn wiel naar Rohloff gestuurd. Er was niks mis met de versnelling, maar de oude Exal-velg was versleten en mijn fietsenmaker wou/kon de nieuwe Rigida-velg niet op de Rohloff vlechten. Dus heeft-ie hem maar naar Duitsland gestuurd. Ik dacht dat het wiel niet langer dan 1 week weg is geweest.
Bijzonder, een fietsenmaker die geen wiel kan spaken. Of beter gezegd, eentje die toegeeft dat hij het niet kan :lol:
goldenlion schreef:Bij mij werd die op maandag opgehaald en ik had em vrijdagmiddag weer terug was het zelfde defect.
dank je weetje hoe het gebeurd is.
Werkelijk geen idee Kirsten maar daarna was ie perfect heb al weer 5000 K gereden. Komt bij jou ook helemaal goed joh alvast een hele fijne vakantie.
Wanneer olie lekt uit een Rohloff naaf is dat geen reden voor paniek.
Er blijft dan nog genoeg olie in de naaf over om het smerende werk te doen.
Je kan gewoon een jaar of 5000km wachten met de volgende oliewissel,
en de olielekkage is zeer zeker geen reden om niet op reis te gaan met de fiets.

Het kan verschillende oorzaken hebben, bijv een mindere keerring (vaker bij oude modellen) of een afdekschroefje dat niet goed vastzit of zijn beste tijd gehad heeft.

Volgens instructie moet er 25 ml olie in, dit deed ik vroeger braaf en dan lekte die af en toe een beetje. Later begreep ik dat veel minder olie, vanaf 7 ml, al voldoende zou zijn. En dat die 7 ml ook de hoeveelheid is die altijd minimaal achterblijft na lekkage. Sindsdien vul ik de naaf met ca 15 ml, en heeft die nooit meer gelekt en nog wel altijd perfect gereden.

Hans
5 werkdagen, in februari.
javb2812 schreef:Volgens instructie moet er 25 ml olie in, dit deed ik vroeger braaf en dan lekte die af en toe een beetje. Later begreep ik dat veel minder olie, vanaf 7 ml, al voldoende zou zijn. En dat die 7 ml ook de hoeveelheid is die altijd minimaal achterblijft na lekkage. Sindsdien vul ik de naaf met ca 15 ml, en heeft die nooit meer gelekt en nog wel altijd perfect gereden.
Dan is het spoeleffect wel minder natuurlijk. Gemiddeld genomen rijdt je dan rond met meer vervuiling in je versnellingsbak. Merken zul je het nooit. Ik heb een kennis die al jaren met een Rohloff rondrijdt waar geen olie uit lekt ... omdat hij er nog nooit iets in heeeft gedaan.
bij mij ging de naaf lekken tijdens mijn trip naar Praag vorig jaar in de zomer .
De druppels hingen er aan en de velg zat onder de olie de fiets was toen 14 maanden oud en met 5000 km. op de teller.
Toen ik terug kwam was de fabriek dicht voor vakantie mijn dealer wist mij te vertellen dat er in een serie naven verkeerde olie keringen waren geplaatst maar het kon geen kwaad zij hij.
maar het was wel een smeerboel op het achterwiel.
het wiel is in Oktober terug gegaan en de lekkage is verholpen duurde wel drie weken.
toen ik Santos vroeg waar mijn wiel bleef vertelde deze mij dat ik tijdelijk een vervangende achterwiel had kunnen krijgen van hun maar dat had mijn dealer mij niet verteld.
dus vraag naar een ander wiel tijdelijk als je wiel niet op tijd terug is je wild toch voor vertrek ook nog wat kilometers maken.
saagstree schreef:bij mij ging de naaf lekken tijdens mijn trip naar Praag vorig jaar in de zomer .
De druppels hingen er aan en de velg zat onder de olie de fiets was toen 14 maanden oud en met 5000 km. op de teller.
Toen ik terug kwam was de fabriek dicht voor vakantie mijn dealer wist mij te vertellen dat er in een serie naven verkeerde olie keringen waren geplaatst maar het kon geen kwaad zij hij.
maar het was wel een smeerboel op het achterwiel.
het wiel is in Oktober terug gegaan en de lekkage is verholpen duurde wel drie weken.
toen ik Santos vroeg waar mijn wiel bleef vertelde deze mij dat ik tijdelijk een vervangende achterwiel had kunnen krijgen van hun maar dat had mijn dealer mij niet verteld.
dus vraag naar een ander wiel tijdelijk als je wiel niet op tijd terug is je wild toch voor vertrek ook nog wat kilometers maken.
Heb de fietsenmaker al gebeld voor een ander wiel in mijn fiets mocht het langer duren, de leen Koga is voor mijn te klein en niet goed afgesteld. daar hoef ik niet mee te gaan fietsen.
Ik zou een leen wiel van Santos krijgen geen leen fiets!
saagstree schreef:Ik zou een leen wiel van Santos krijgen geen leen fiets!
Ik heb een leen fiets mee gekregen, de waarschijnlijke reden van het lekken is de trekhaak van mijn fietsaanhanger, de trekhaak zit nu op een andere plaats en tot nu toe lekt de Rohloff geen olie. :?:
Mijn Rohloff lekt nog steeds olie, met name als het buiten warm is :?: Heb de trekhaak nu niet meer bij de snel sluiting bij de rohloff maar meer op het frame met drie schroeven vast oa de plek waar normaal je standaard zit. mijn man heeft een verlengstuk gemaakt van staal met de trekhaak erop. Iemand van Koga heeft er naar gekeken (toevallig) :D en de Rohloff heeft er geen hinder van. Olie bijvullen hoeft ook niet. De naaf gaat naar de zomer voor reparatie terug.