door
EnriceV » ma 18 mei, 2015 10:01
Wim schreef:Ik heb een Etrex 30 (net zoiets als de Etrex 20). Ook ik heb er gewoon een geheugenkaart met de openfietsmap kaart in gestopt, en klaar is Kees. Wat ik doe is tevoren tracks downloaden en erop zetten. Dan volg ik vervolgens gewoon de paarse lijn. Dat is natuurlijk iets anders dan wat je in de auto doet. Dat kan ook, maar hoe goed dat gaat hangt af van de kwaliteit van het kaartmateriaal (daar zit de benodigde informatie in, net als bij je autonavigatie) en niet echt van het apparaat. Zo navigeren gebruikt ook veel meer stroom.
Ik rij dus vrijwel altijd gewoon op adresnavigatie. Voordeel is dat ie dan ook automatisch corrigeert als je afwijkt. Het extra stroomverbruik zal wel zo zijn, maar ook in deze modus haal ik vlot +15 uur rijden. Wel een paar tips:
- lange routes zijn moeilijk: antwerpen-nieuwpoort (+/- 160 km) wil wel eens vastlopen of duurt lang om te berekenen (dat kan echt verschillende minuten duren). Voeg je een tussenpunt toe, dan loopt het meteen vlotter. (ter info: als je fout rijd, dan herberekent hij maar een deel van de route waardoor je niet iedere keer van nul moet beginnen)
- je kan het algoritme instellen op kortste afstand of snelste tijd. Snelste tijd is niet stabiel, ik vermoed omdat de snelheidsverschillen heel klein zijn. Kortste afstand werkt wel naar behoren.
- doet de kaart op één punt niet wat je wil? Pas in openstreetmap de kaart aan en wacht even op de volgende update.
-Behalve de tracks die wim beschrijft kan je met de etrex ook routes maken met verschillende punten achter elkaar, hij doet dan iedere keer navigatie tot aan het volgende punt. Ik heb het wel eens gebruikt om een stadstoer te doen langs alle bezienswaardigheden. Voordeel is dat ook hier de route dynamisch wordt herberekent.
Ik vind het alleszins prima werken.