Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano 105 dual 8 commandeur shifters vervangen? - Forum Wereldfietser

shimano 105 dual 8 commandeur shifters vervangen?

Kun je deze vervangen voor tripple 9 STI.
Als ik de vraag goed begrijp heb je nu 105 8 speed buiscommandeurs en overweeg je om 9 speed STI triple rem/schakelhandels te monteren en 3x9 te krijgen. Dat kan wel maar ik schat in dat je een hele rits 8>9 speed 'upgrades' erbij moet doen: 'lange slag' achterderailieur, 9s cassette, 9s ketting, 9s triple voorderailieur, triple crankset en mogelijk trapas ivm kettinglijn. Heb ik het zo goed begrepen? Als het je alleen te doen is om de STI dan kun je waarschijnlijk beter even zoeken naar 2x8s STIs maar dat gaat niet meevallen vrees ik (ebay?).

Wacht anders ook even op de 'waarom zou je dit willen' commentaren hieronder.
Inderdaad van 2x8 buiscommandeur naar 3x9 rem/schakelgrepen. Belangrijkste lijkt mij dat het freewheel niet vervangen hoeft te worden.
Als dat alles mogelijk is dan ga ik op zoek naar een kostenplaatje.
Ik ben recent in het bezit gekomen van een Van Herwerden Special.
Ok, waarom zou ik dat willen: groter bereik en prettige handeling. Kan nu helaas geen foto's plaatsen.
M-Gineering verkoopt goedkope (en volgens hem goede) Sunrace 3x9 shimano-compatible raceshifters.

http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Gewoon een ouwe racert met 9v 105-groep op de kop tikken. Da's over het algemeen goedkoper dan de onderdelen bij elkaar zoeken. Met een beetje mazzel heb je dan voor een paar tientjes een complete groep, en een frame om weer te verpatsen.
Het freewheel/de cassette is sowieso een slijtage onderdeel en alleen al daarom het minst essentiele onderdeel. Een keer per jaar ben je toch aan de beurt. Wat kost een freewheel nou, of een cassette als je dat eigenlijk bedoelt? Ook van uit de jaren tachtig nog in alle varianten te koop.
Trouwens: hoe wil je 9v shifters een 8v cassette laten schakelen?
Alien schreef:Gewoon een ouwe racert met 9v 105-groep op de kop tikken. Da's over het algemeen goedkoper dan de onderdelen bij elkaar zoeken. Met een beetje mazzel heb je dan voor een paar tientjes een complete groep, en een frame om weer te verpatsen.
Daar heb ik vorig jaar al een van aangeschaft. Een Versteege. Super racefiets maar niet als trekking.
sjefke schreef:Het freewheel/de cassette is sowieso een slijtage onderdeel en alleen al daarom het minst essentiele onderdeel. Een keer per jaar ben je toch aan de beurt. Wat kost een freewheel nou, of een cassette als je dat eigenlijk bedoelt? Ook van uit de jaren tachtig nog in alle varianten te koop.
Trouwens: hoe wil je 9v shifters een 8v cassette laten schakelen?
Ik heb nog nooit een freewheel hoeven te vervangen. Niet verwarren met een tandwielcassette.
janenliseth schreef:
Alien schreef:Gewoon een ouwe racert met 9v 105-groep op de kop tikken. Da's over het algemeen goedkoper dan de onderdelen bij elkaar zoeken. Met een beetje mazzel heb je dan voor een paar tientjes een complete groep, en een frame om weer te verpatsen.
Daar heb ik vorig jaar al een van aangeschaft. Een Versteege. Super racefiets maar niet als trekking.
Je hebt het niet begrepen. Je gebruikt de onderdelen, niet het frame.
janenliseth schreef:
sjefke schreef:Het freewheel/de cassette is sowieso een slijtage onderdeel en alleen al daarom het minst essentiele onderdeel. Een keer per jaar ben je toch aan de beurt. Wat kost een freewheel nou, of een cassette als je dat eigenlijk bedoelt? Ook van uit de jaren tachtig nog in alle varianten te koop.
Trouwens: hoe wil je 9v shifters een 8v cassette laten schakelen?
Ik heb nog nooit een freewheel hoeven te vervangen. Niet verwarren met een tandwielcassette.
Denk je, dat je mij dat moet uitleggen? :roll:
Leg dan maar eens uit hoe je een 8v schroefpignon gaat schakelen met 9v shifters.
sjefke schreef:
janenliseth schreef:
Alien schreef:Gewoon een ouwe racert met 9v 105-groep op de kop tikken. Da's over het algemeen goedkoper dan de onderdelen bij elkaar zoeken. Met een beetje mazzel heb je dan voor een paar tientjes een complete groep, en een frame om weer te verpatsen.
Daar heb ik vorig jaar al een van aangeschaft. Een Versteege. Super racefiets maar niet als trekking.
Je hebt het niet begrepen. Je gebruikt de onderdelen, niet het frame.
Duidelijk
sjefke schreef:
janenliseth schreef:
sjefke schreef:Het freewheel/de cassette is sowieso een slijtage onderdeel en alleen al daarom het minst essentiele onderdeel. Een keer per jaar ben je toch aan de beurt. Wat kost een freewheel nou, of een cassette als je dat eigenlijk bedoelt? Ook van uit de jaren tachtig nog in alle varianten te koop.
Trouwens: hoe wil je 9v shifters een 8v cassette laten schakelen?
Ik heb nog nooit een freewheel hoeven te vervangen. Niet verwarren met een tandwielcassette.
Denk je, dat je mij dat moet uitleggen? :roll:
Leg dan maar eens uit hoe je een 8v schroefpignon gaat schakelen met 9v shifters.
Laat maar, mijn technische kennis gaat niet zo ver.
Maar wel zo'n toon aanslaan.
Ik wil je helpen: dat gaat niet!
Doe er je voordeel mee!
sjefke schreef:Maar wel zo'n toon aanslaan.
Ik wil je helpen: dat gaat niet!
Doe er je voordeel mee!
Excuses
Okee!
Nog een tip om je achterwiel te behouden: Shimano Claris is en blijft (voorlopig althans) 8v en met een triple crankstel. Dus ook met 8v ketting.
Je kan ook Campagnolo 10 speed shifters gebruiken, in dat geval moet je de kabelmontage niet aanpassen, de kabel trek komt overeen met een oude 8 speed. Voordeel van dit systeem is dat de linker campagnolo shifter werkt met veel tussenstapjes waardoor je vrijwel elke voorderaillieur/tandwiel combinatie kan aansturen.
http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/ ... s/shimergo

(sinds kort gebruik ik deze opstelling ook, werkt inderdaad prima, ik moet wel nog wat wennen aan de plaatsing van de schakelknopjes van campagnolo, maar dat zal wel verdwijnen)

Je voorgestelde combinatie kan blijkbaar (zie onderste post) ook met een variatie op de hubbub:http://bicycles.stackexchange.com/quest ... d-cassette of nog beter uitgelegd:http://www.sheldonbrown.com/drivetrain-mixing.shtml