Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste lange fietsreis: Den - Haag / Rome - Forum Wereldfietser

Eerste lange fietsreis: Den - Haag / Rome

5 juni is het zo ver! Nog 3,5 weken en dan vertrek ik - na vorig jaar naar Parijs te zijn gefietst - nu op mijn eerste echte lange afstand fietstocht. Van Den Haag naar Rome.

Ik volg de uitgebreide route van Benjaminse waarbij ik ook langs steden als Trier, Luxemburg Stad, Metz, Straatsburg en Pisa zal fietsen. Een totale afstand van 2400km die ik in 24 dagen hoop weg te fietsen, met daarnaast nog 6 rustdagen om mooie dingen te bekijken.

Ik heb in de aanloop naar de reis heel veel plezier beleefd aan het lezen van reisverslagen van anderen die ongeveer dezelfde reis hebben ondernomen. Om die reden ben ik zelf ook een blog gestart waarop ik tot nu toe vooral heb geschreven over de voorbereidingen, maar waar ik tijdens de reis natuurlijk verslag zal doen van de vorderingen van de tocht. https://romyopweg.blogspot.com

Ik ben benieuwd of jullie voor een groene wereldfietser als ik nog laatste tips hebben voordat mijn tocht begint?

En misschien zijn er lezers die ongeveer in dezelfde periode dezelfde route volgen?

Hoor het graag! En ik hoop dat ik in ieder geval een aantal mensen net zo'n plezier doe met mijn reisverhalen als dat anderen mij plezier hebben bezorgd met hun verhalen!
Leuk! Geniet ervan!

Zelf ben ik net terug uit Barcelona, met maar één nadeel.... Ik wil heel snel weer weg ;-)
Gewoon op pad gaan met de insteek: ik ga ervoor en ik ga ervan genieten.
Ongetwijfeld kom je onderweg andere fietsers tegen die dezelfde route doen. Vaak zie je elkaar regelmatig op de campings. Deze campings zijn leuk om ervaringen uit te wisselen. Soms ben je er een fietser kwijt, maar dan kom je die dagen later weer tegen.

Veel plezier en sterkte op de Spluegenpas. Denk tijdens de klim dat je een prachtige afdaling naar het warme Italie tegoed hebt.
Dries van Agt deed daar ooit de uitspraak: "De ware plegrim komt op de fiets boven. Desnoods lopend naast de fiets!"
Stukjes lopen is geen schande met een bepakte fiets op een berg.
Ik heb in 2007 een nieuwe knie gekregen en merkte dat ik vooral bij het klimmen mijn knie niet goed doorbloede of gesmeerd werd, dit lost zich op door even af te stappen even te lopen en dan gaat het weer.
Verstandig dat je extra dagen hebt genomen in 24 dagen 2400 km. fietsen houd in 100 km. per dag dan moet er ook niets mis gaan.
Ik wens je een mooie trip en geniet er van.
Klaas de Pelgrim.
Mooi plan. Ik ga je zeker volgen. Kun je er bij je blog misschien voor zorgen dat de datum waarop je een bijdrage hebt geplaatst erbij staat? Ik vind het prettig om dat erbij te hebben, maar misschien is het een bewuste keuze om het niet te doen.
Jammer dat je maar één dag hebt om Rome zelf te bekijken, misschien kun je wat harder fietsen en nog een dag winnen. :-) (Of een dag eerder weggaan, maar je zal wel aan een vaste vakantieperiode gebonden zijn)
Roomijsje schreef: En misschien zijn er lezers die ongeveer in dezelfde periode dezelfde route volgen?
Succes en veel plezier :) Ik ga ook die kant op, wat eerder dan jij, zo rond 20 mei schat ik.

Leuk reisverslag Aart, staat nu op m'n telefoon als naslagwerk :)
PeterVanRijn schreef:Mooi plan. Ik ga je zeker volgen. Kun je er bij je blog misschien voor zorgen dat de datum waarop je een bijdrage hebt geplaatst erbij staat? Ik vind het prettig om dat erbij te hebben, maar misschien is het een bewuste keuze om het niet te doen.
Jammer dat je maar één dag hebt om Rome zelf te bekijken, misschien kun je wat harder fietsen en nog een dag winnen. :-) (Of een dag eerder weggaan, maar je zal wel aan een vaste vakantieperiode gebonden zijn)
Als je in tijdnood dreigt te komen, kun je altijd nog een stukje trein pakken. In Italie kan de fiets mee in regionale treinen.
Mooi Roomijsje!
Vorig jaar reed ik tot Assisi over - op het laatste stukje na - Benjaminse. Prachtige route! Voor een uitgebreid verslag, zie www.aartveldhuizen.nl.
Ikzelf vond de rustdag - ik nam er maar een (in Montova) - het zwaarst. Pisa is niet veel aan, alleen de toren en de kermis daar omheen. Bovendien zit je daar in de hitte, compleet met tropicana muggen (neem DEET mee), zoals de hele Po-vlakte, al was ik er wel wat later dan jij. Vooral die muggen maakten mijn rustdag bij Montova zwaar. Gaandeweg genoot ik meer van de kleine stadjes dan van de grote beroemde steden, reden waarvoor ik zelfs Florence besloot links te laten liggen.
Bestaat er eigenlijk een (ruwe) schatting van hoeveel mensen jaarlijks vanuit NL in één reisperiode naar Rome fietsen?
Dank voor alle reacties en succes wensen! Heb van het weekend als voorbereiding nog de zuiderzeeroute gereden. 432km in drie dagen! Als dat is gelukt moet Rome toch ook gaan lukken? Verslag en foto's natuurlijk op mijn blog...

Hoop dat het door alle fysieke voorbereidingen en de investeringen in de fiets niet nodig zal zijn de Splügenpas op te lopen maar dat ik fietsend boven kom... De Splügenpas kan toch nooit erger zijn dan de afsluitdijk met windkracht 5 tegen in de regen?

De data heb ik inmiddels toegevoegd aan het blog. Hoop dat de posts nu allemaal wat makkelijker in de tijd te plaatsen zijn.

Eén dag in Rome is inderdaad niet veel, maar gelukkig ben ik eerder in Rome geweest. Het is vooral de weg naar Rome toe die me intrigeert en niet zozeer de stad zelf. Het is inderdaad fijn om te weten dat er voldoende mogelijkheden zijn om vertraging of tegenslagen op te vangen in de planning, maar ik blijf hopen dat het niet nodig is.

Het reisverslag van Aart Veldhuizen is één van de vele reisverslagen die ik in de aanloop naar mijn eigen tocht gelezen heb! Dank daarvoor Aart! Goed verhaal, goed geschreven en het heeft me veel plezier bezorgd in de aanloop naar mijn eigen tocht. Zoals eerder gezegd hoop ik met mijn blog anderen net zo'n plezier te kunnen doen als dat Aart mij heeft gedaan met zijn reisverhaal!

Nogmaals dank voor jullie berichten
Roomijsje schreef:De data heb ik inmiddels toegevoegd aan het blog. Hoop dat de posts nu allemaal wat makkelijker in de tijd te plaatsen zijn.
Dank, dat is een stuk beter.
Ik ken de mogelijkheden van blogspot niet, maar is het niet mogelijk de boel zo in te stellen dat de laatste blogbijdrage op de startpagina staat? Een oppervlakkige lezer zou nu kunnen denken dat er na februari niks is gebeurd, en dat zou jammer zijn. Het tegendeel is waar. ;-)
Veel plezier in elk geval, en ik ga je verrichtingen zeker volgen.

Peter

BTW Ken je de blog van Henk van Bentum al?
Henk heeft er precies dertig dagen over gedaan.
Hoi Romy,

Dit klinkt als een geweldige reis! Ik zag op je blog dat je op je reisje langs de zuiderzee route ook door Enkhuizen gekomen bent. Volgens mij ben ik je tegen gekomen. Je fietste vlakbij het IJsselmeer (plek waar opdat moment heeeeel veeel auto's onpraktisch langs elkaar reden ivm een evenement bij een vd voetbalverenigingen). Je viel me op en ik dacht hé gaaf een fietser vol bepakt :-) Lees dus nu van je reis.
Succes!
Haha grappig dat ik dan nog herkend word ook! Was een beetje verdwaald daar, kwam van de dijk af en de bordjes waren niet helemaal duidelijk. Hoewel de zuiderzeeroute over het algemeen heel erg goed te volgens is, goed bewegwijzerd! Zo'n fiets met volle bepakking ziet er inderdaad indrukwekkend uit! Er waren een hoop van die fanatiekelingen afgelopen weekend.

Ik heb de datum van 9 februari verwijderd van de startpagina. Misschien dat dat iets minder verwarrend werkt. Ik vind zelf het overzicht met verschillende posts aan de rechterkant erg overzichtelijk, maar geloof ook niet dat dit is hoe blogspot het bedoeld heeft. Die hebben volgens mij oorspronkelijk bedacht dat je 1 pagina hebt waar je elke keer nieuwe berichten op zet. Maar dan mist er dus een overzichtelijk overzicht... Dan maar voor elk bericht een nieuwe pagina.... :)
Dag Roomijsje,

Dank voor je reactie en leuk dat mijn verslag je alvast voorpret geeft.

De Splugenpas kom je fietsend wel boven. Gewoon met een heel klein verzetje gaan rijden. Het lukte mij ook in slecht weer op mijn fiets van 20 kg, met 20 kg bagage en mijn eigen 100 kg vedergewicht. Al fietsend naar boven is het afzien, maar vooral genieten van het natuurschoon.
Trouwens, als je daar bent, is je conditie top. Wel handig is het om in Splugen te overnachten. Dan heb je de helft al gehad. De Apennijnen zijn hier en daar stukken stijler, vooral als je zoals ik zelf lukraak een route uitstippelt!
Inmiddels is Romy al bijna twee weken onderweg, en er wordt dagelijks op de site verslag van gedaan. Volgens mij gaat het wel goed. Leuk om te lezen!

http://romyopweg.blogspot.nl/
Grappig om te zien dat één zo'n berichtje van Peter leidt tot 600 pageviews op 1 dag, waar het de afgelopen twee weken meestal zo rond de 100 bleef steken! Fijn dat je het leuk vind om te lezen Peter, en ook leuk dat je me en beetje promoot :) krijg van veel mensen positieve reacties op de dagelijkse berichtjes!

Morgen de Splügenpas! Ben benieuwd!!!
Ik ben een van die 600.
Jaloers!

Grappig om mijn eigen fietsvakantie van zo'n 10 jaar geleden terug te lezen door de ogen van een ander. Je schrijft ook lekker.
Thusis is een van de mooiste campings waar mijn tentje ooit heeft gestaan.
Roomijsje schreef:Morgen de Splügenpas! Ben benieuwd!!!
In 3 dagen van Maastricht naar Trier, met 85, 152 :shock: en 130 km per dag met 4 tassen aan je fiets. Soepel de Col de Donon over. Slechts 1 keer afstappen in de Elzas.
Volgend jaar kun je mee op de pinkstertocht van Bert van Sprang!

Die mini-tour-de-France zal wel de ronde van Zwitserland zijn en die gozer met de gele trui is onze eigen Tom Dumoulin.

De Splügen gaat gewoon lukken. Geniet er vooral van.
Geen idee wie Bert van Sprang en Tom Dumoulin zijn maar :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Ga ik nu weer door met genieten!!! Thnx voor de aanmoedigingen. Voelt goed!
[quote="Roomijsje"]Geen idee wie Bert van Sprang en .........zijn quote]

Ken jij Bert van Sprang niet? Gewoon een keertje mee gaan met een van zijn tochten niet voor watjes tegen de steile wand. Ik schat echter in dat jij na jouw ervaring Bert van Sprang er volledig uit fietst :lol: :lol: :lol:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =9&t=24631
Een roomijsje is altijd welkom en ik ben sowieso niet van de snelste!