Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veiligheid Zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Veiligheid Zuid-Amerika

Mijn vriendin en ik zijn van plan om in 2006 een eindje te gaan fietsen. We zijn (onder andere) van plan om de "gebruikelijke" route Mexico-Chili te doen, dus globaal langs landen aan de westkust (met uitzondering van Colombia). We zijn toch een beetje benieuwd naar de veiligheid daar als fietser. En dan bedoel ik veiligheid op het gebied van de minder goedaardige mens. Op de fiets loop je toch wat meer risico in mijn beleving. De informatie die ik van andere reizigers vind op het internet is nogal oud. Het gaat dan meestal om reizen gemaakt in de jaren '90 tot circa 2003. Is er iemand die recentere ervaringen kan delen?
Hoi,

Ik ben in mijn 1-tje(!!!) van Ecuador naar Bolivia gefietst. Nooit is er iets noemenswaardig gebeurd. De grote steden zijn nog wel de plaatsen om het meeste op te letten (zoals Quito, Lima, en La Paz mochten jullie daar komen). Op het platteland juist de leukste tijd gehad, en dan met name op de onverharde (dus minder verkeersdrukke) wegen. Wel altijd opletten dat je natuurlijk zo onopvallend mogelijk kampeert, of als je in een hostal slaapt dat je altijd de fietsen in je eigen kamer zet of door het hotel"management" laat beheren.
En verder gewoon genieten als je juist niet overvallen wordt maar juist als eerste toeristen in een plaatsje door de burgemeester verwelkomd wordt en gratis mee mag eten!
Buiten Venezuela en Colombia hoef je je dus niet echt zorgen te maken in die arme landen op het platte land.

mvg,
Robertjan

Hi,

Wij zijn net vanuit Brazilie gekomen en zitten nu in Peru. Je word wel opmerkelijk veel gewaarschuwd voor bandieten etc. Vanmogen nog vertelde een vrachtwagenchauffeur van een overval op een bus, slechts drie dagen geleden.

Zelf echter tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Gewoon erg goed opletten, altijd de fietsen in de gaten houden en altijd de fiets op de kamer zetten. Verder gewoon genieten!!!!

Jurgen.
@Jurgen:

Tja, voor overvallen ben ik dacht ik nooit gewaarschuwd. Wel is 43% in Perú werkloos, dus mensen die op een andere manier aan geld willen komen worden zo wel in de kaart gespeeld.

@Sven
Maar het grootste gevaar schuilt op de zandpaden die in de binnenlanden en in de bergen zijn, toch wel in de goedkope busmaatschappijen. De laatste 2 maanden zijn er verdacht veel berichten naar NL gekomen over ongelukken met bussen (rond de 5 berichten), waarbij geen buitenlanders bij waren. De toeristen nemen toch meestal de duurdere maatschappijen, dus kan ik ervan uitgaan dat het veelal bussen van goedkope maatschappijen geweest zijn. Het verkrijgen van een rijbewijs is daar "ietsje" makkelijker dan in NL. Voeg daarbij het wegdrinken van het wat mindere leven, de lange werkdagen (vermoeidheid), en de opbrengsten die een ritje opleveren (dus ook daar gejaagdheid!), en je hebt al snel een scenario dat je bij iedere bus die er aankomt snel naar de kant van de weg wilt komen.

Dit geldt dus met name als je van de PanAmericana afwijkt, hoewel ik er eigenlijk toch nooit zo heel veel problemen heb ondervonden. Wel kan het zijn dat je liever het stukje tussen bijvoorbeeld Lima en Ica (Perú) overslaat. De maatschappijen Soyouz en Flores zijn daar de baas over de weg met hun bussen. Waarbij er vanuit het Soyouz-filiaal in Chincha elke 8 minuten een bus vertrekt (en dus ook aankomt)! En reken maar dat die gasten niet het "mañana, mañana"-gevoel hebben... Daar is het toch vaak in de berm fietsen (wat vaak het oude, onderliggende wegdek is).

Naja, veel succes in ieder geval, en veel plezier met ook het plannen van de route!

mvg,
Robertjan