door
Berger » di 05 mei, 2015 10:58
Wij fietsen afgelopen februari/maart in Ecuador vanuit Peru naar Quito globaal:
Macara-Loja-Cuenca-Riobamba-Banos-Ambato-Latacunga-Quito.
Als het hier voorjaar/zomer is, is het in de bergen het droogst en aan de kust het mooiste weer. Maar volgens mij kan je in Ecuador het hele jaar regen verwachten. Wij hadden hele mooie zonnige dagen maar ook vaak mistig en miezeren. Ik vond het eigenlijk wel wat hebben... Je zit vlakbij de evenaar, dus in de volle zon is ook niet altijd een pretje.
Wij kwamen vanuit Peru en misten in Ecuador wel een beetje het gevoel van de oneindige landschappen waar je dagen lang niemand tegen komt, je ziet altijd wel ergens huizen of auto's etc. Ecuador is een stuk drukker en wij vonden het lastiger de mooie kleine weggetjes te vinden. Maar eenmaal gevonden is het prachtig.
Klimmen is in Ecuador best pittig, 10%/12% stijgingspercentage is geen uitzondering. Ze leggen hun wegen zeker een stuk steiler dan een hoop andere landen in Zuid-Amerika.
Het vinden van een slaappplek was niet altijd even makkelijk. Er zijn hotels in de grotere stadjes voor ongeveer $10/$15. Maar wildkamperen is vaak lastig omdat er weinig rustige plekjes zijn. Als je rondvraagt is er altijd wel iets te regelen, zo kampeerden wij bij mensen in de tuin, in kerken en de brandweer vindt het ook leuk als je komt slapen (kan je eindelijk eens van een echte brandweerpaal glijden!).
De nationale parken bij de vulkanen zijn absolute aanraders, laat je niets wijs maken, je hebt geen gids nodig om het park in te komen. Gewoon naar de poort fietsen en je mag (gratis) naar binnen. In het Cotopaxi nationaal park zijn speciale plekken waar je vrij mag kamperen. er is zelfs stromend water en toiletten! Wij kampeerden daar helemaal alleen met uitzicht op de vulkaan. Soort wildkamperen deluxe
.
Ecuador is geen onveilig land, vaak vinden mensen het leuk om je hun huis te laten zien en mag je mee-eten. Pas in met name Quito en Guayaquil wel echt op je spullen. Ik had in Quito alleen wat te eten in mijn tas, keer op keer probeerden ze deze open te maken.