Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Italië (Bologna) - Forum Wereldfietser

Italië (Bologna)

Mijn vriendin en ik willen graag onze eerste fietstocht (samen) ondernemen. Zij studeert even in Bologna, dus leek het handig dat ik met de auto tot daar ga met onze fietsen. Graag zou ik ook naar Italië willen fietsen, maar dan moet zij haar fiets op het vliegtuig/trein nemen en moeten we ook nog terug.. nou ja, dat leek al veel gedoe.

Ik zag op Bicitalia.org al wat suggesties (bijv eurovelo 8 ), maar vraag hier toch even na:

Iemand goed/slechte ervaringen met een route in die buurt of eentje die per trein bereikbaar is? We willen rustig fietsen, onverhard mag, maar dan wel fijne steentjes,.. geen mountainbikeroutes. We willen een tweetal weken fietsen. Dagafstanden van 50-100 km. Campings of guesthouses onderweg zijn erg welkom, wildkamperen zien we niet zitten.

Een bezoek aan Genua zou ook een plus zijn.

We reizen begin augustus, dus tips i.v.m. bepaalde routes en het verkeer in die periode zijn ook welkom.

Dankjewel!
Ik verblijf regelmatig in de Apennijnen een eindje ten oosten van de lijn Bologna - Florence, dus een antwoord is met name op die ervaring gebaseerd.

In het algemeen:
- Po-vlakte (boven de lijn Bologna-Rimini) is vrij druk en landschappelijk weinig enerverend
- Apennijnen zijn in het algemeen rustig en er is op korte afstand veel variatie. 't Is natuurlijk wel een (middel)gebergte. Routes lopen i.h.a. in de dwarsrichting van het gebergte langzaam op naar een pas en daarna weer af. In de lengterichting zijn weinig verbindingen en de verbindingen die er zijn, gaan veel op en neer
- Ten zuiden van Florence ligt het Toscane zoals je dat van de reisfolders kent. Heuvelachtig tot laaggebergte. Stadjes op heuvels. Pittoresk, maar ook niet echt licht.

Fiets/trein:
- Fiets mag mee in "Regionale" en "RegionaleVeloce" treinen (koop een dagkaart fiets a 3,50).
- Nuttige oost-westverbinding Piacenza - Bologna - Ancona, rijdt vrijwel uurlijks.
- Bologna - Florence uiteraard ook mogelijk en vanuit Florence verbindingen naar Perugia, Rome, Pisa, etc. (meest twee-uurlijks).
- Verbinding Faenza - Florence (meest twee-uurlijks) ontsluit dal van de Lamone en de Mugello.

Dat waren wat algemeenheden, laat maar even weten als je iets specifiekers zoekt.
Afbeelding

Dit is een route die ik in mijn hoofd heb, met treingedeeltes indien te moeilijk/te saai/te weinig tijd over.

We beginnen met de Po-route, misschien is dit wat saai, maar onze conditie is nog niet dat, dus dan kunnen we dan inrijden. Ik heb het boekje van Bikeline.

Kent er iemand routes die we verder kunnen volgen of die interessant zijn die ongeveer dit traject volgen? (boeken/reisgids)Tips zijn ook nog welkom.

Turijn - Genua denk ik dat we met de trein doen.

Ik weet dat campings erg duur zijn in Italië, maar is dit ook voor énkel tent en fiets? Kent iemand een goede gids/kaart hiervoor?

Erg bedankt!
Je zegt er zelf al iets over maar ik vraag me af of je wel vrolijk wordt van het stuk Bologne-Turijn. Ik zou toch wat zuidelijk insteken en de kuitenbijters op de koop toenemen.
Het ziet er behoorlijk ambitieus uit. Hoeveel km is dat wel niet? Ik deed over het rondje Firenze-Bolsena-Maremma-Pisa-Firenze al twee weken, ooit, en dat was 650 km (reisverslag).
Wat de campings betreft: die zijn relatief duur ja, zeker in augustus. € 25-30 zul je al snel kwijt zijn in de wat meer toeristische gebieden voor twee fietsers en een tentje.
De km-ers staan erbij maar inderdaad ambitieus.
het is echt wel bedoeling delen met de trein te doen, we willen gewoon 2-3 weken fietsen

hmmm Bologna-Turijn dus niet fijn, waarom maakt Bikeline dan een boekje van de Po-radweg :(

Ik herbekijk het even. Bedankt voor het verslag! Kan ik wat mee!