Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sram dual drive - Forum Wereldfietser

sram dual drive

Ik heb de vraag al vaker gelezen.
Is een sram dual drive 3x3x9 geschikt voor een vakantiefets?
Een duidelijk antwoord ben ik niet tegengekomen, wel veel antwoorden over de kwaliteit.
Bij deze stel ik de vraag nog eens misschien dat er inmiddels meer ervaring is.
Vraag.
heeft iemand ervaring met een dual drive op een vakantiefiets en dan bedoel ik een vol beladen vakantiefiets (ong. 40 a 50 kg) die gebruikt wordt voor een zware tocht van enkele weken of maanden in de middle of nowhere??
Ik weet het ook niet. Maar ik stel me wel meteen de vraag: waarom zou je dit willen voor een zware tocht van enkele weken of maanden in de middle of nowhere? Het is een minder gangbaar systeem dan de klassieke derailleursystemen en de kans op een succesvolle reparatie neemt in het midden van nergens daarmee snel af, denk ik.
Ik denk niet dat veel mensen erop zitten te wachten om op een (lange) reis de twee nadelen van een naafversnelling (niet zelf kunnen repareren) en derailleursysteem (onderhoud) te combineren in een systeem.
Hoi Travelmaster
Bedankt voor je antwoord.
Met mijn vakantiefiets rij al jaren probleemloos met een mix van shimano lx in diverse uithoeken en midden van nergens.
Met mijn ligfiets rij ik al jaren probleemloos met dual drive. Probleemloos is ook het onderhoud en eventuele reparatie aan de naaf is met een beetje technische kennis zelf goed te doen.
Ik vraag me alleen al vele jaren af waarom dual drive (en daarmee eigenlijk ook Sram) niet wordt gebruikt op vakantiefietsen. Minder gangbaar betekent niet altijd minder degelijk.

Misschien dat er ergens een fietsreiziger(ster) met lef te vinden is die dual drive heeft uitgeprobeerd in het midden van nergens.

Overigens heeft het merk Utopia wel een trekkingbike met dual drive. Ervaringen met dit merk met een dd heb ik nog niet gelezen.
Wat let je om die eerste met dat lef te zijn;)?
Hoi Bert, niet in "het midden van nergens" maar in midden Frankrijk kwam ik een Duitse ligfietser tegen die met zijn zware tas tegen het zwarte schakelblokje gekomen was en niet meer goed kon schakelen. Zijn vrouw had een vergelijkbaar systeem en we konden geen verschil ontdekken, anders dan dat bij hem niet meer goed geschakeld kon worden. Franse fietsenmakers kenden het naafsysteem niet en konden hem niet helpen. Ze zijn met de trein naar huis gegaan. Het ging om het zwarte blokje wat de naaf bedient. De borging hiervan op de naaf is m.i. een fragiele constructie.
Afbeelding
Beste Bert,

Inderdaad is het schakelblokje het zwakke onderdeel van deze constructie, zoals Eric al opmerkt. De naaf zelf is erg degelijk, problemen zijn daarmee niet te verwachten. En zoals altijd is het beste advies dat ik je kan geven: bereid je voor door je in te lezen op de website van (wijlen) Sheldon Brown, die een fantastische bron van kennis is voor alle mogelijke technische fietszaken: http://sheldonbrown.com

Je kunt daar lezen dat de beschermingsbeugel voor het schakelblokje een onmisbare accessoire is: http://sheldonbrown.com/sachs-internal.html

Veel succes!

Alfred
Mooie informatieve site:
In 2013, manufacture of SRAM internal-gear hubs was moved from Germany to Taiwan, though engineering is still in Schwinfurt, Germany.
Ik heb op verschillende (lig)fietsen SRAM Dual Drive 1 en/of 2 naven gehad. Het binnenwerk van de naaf is (bijna) bullit-proof. Enige waar ik tegen aan liep was dat er enig rendement verlies is ten opzichte van een vergelijkbare fiets met (even zo veel) versnellingen alleen met derailleur (3 x 9)
Dit is niet wetenschappelijk door mij onderbouwd en slechts een persoonlijke waarneming uit een te kleine steekproef. Dit vermeld ik omdat er altijd mensen zijn die het nog weer beter weten.
Ik zou zeggen doen. Gebruik dan wel van de as het meest de 2e versnelling; die is direct zonder tussen tandwielen, dus ook geen rendementsverliezen.

Met vriendelijke groet
Erik
Ik ben zelf ook aan het uitzoeken of ik zoiets in elkaar kan zetten. Alleen wordt het dan een 2x3x7 (of eventueel 2x3x8 met een "8 of 9 on 7") i.p.v. 3x3x9. Het voordeel van de 3x7-variant is het ontbreken van de externe schakelbox. De naaf wordt nog geschakeld met een kettinkje.
Ben ook benieuwd of het versnellingsnaaf-gedeelte een tandwielverhouding van bijvoorbeeld 22 voor en 32 achter "trekt" qua belasting, ik kan tot nu toe niks vinden van een "torque-limit" voor deze naaf. Zeker in een lage versnelling met flinke bepakking is de belasting op de naaf hoog. Daarentegen zit er een 3-gang Torpedo-naaf met volgens mij een vergelijkbaar binnenwerk in m'n loodzware jaren 50 tandem waarmee we ook wel eens door de duinen fietsen (en dat is lomp zwaar) en deze geeft tot nu toe geen krimp.

Gr. Gert