Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mededeling en nieuw verslag - Forum Wereldfietser

mededeling en nieuw verslag

allereerst een mededeling: de een tijdje terug besproken impala mountainbike is dood :cry: de kosten liggen hoger dan wat ikzelf de fiets waard vind.

maar nu kwam ik eergisteren een mooie advertentie tegen voor een iets betere mountainbike, een Romani (?) met vanalles en nog wat aan merken erop, zoals vuelta usa v brakes, teckno stuur, motion clt crankstel enz. de derailleur is denk ik ook een kleine mengelmoes, maar was niet duur (50 euro) en alles is vooral smerig en slecht afgesteld maar niet stuk.

Afbeelding
sorry ik was begonnen met schoonmaken voordat ik de foto nam.

achter is deore lx (cassette is shimano, geen idee welk type, ben nog aan t schoonmaken), voor is shimano maar ziet er ouder uit, staat geen type op, en de voor bladen zie ik ook geen type op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

enigste wat ik heb kunnen vinden aan schade is een kromme as;

Afbeelding

wat ik bedoelde met smerig staat niet op de foto maar:

de ketting was zo bedekt in zwart dik smeer dat deze soms blokkeerde tijdens hard trappen. de cassette was/is zo smerig dat de ketting er niet eens volledig in paste. een uur lang weken en schoonmaken (noglang niet klaar, vandaag eens gereedschap kopen) bleken de tandwielen onder al het smeer gewoon netjes en zilver te zijn. tevens was op het voorblad het grote blad niet bereikbaar, en achter komt hij niet bij versnelling 7.

iedereen zegt trouwens dat deore veel beter is dan bijv. mijn tourney tx, en inderdaad dit schakelt veel soepeler (ookal zijn ze slecht afgesteld), maar ik vind een paar dingen opvallend:

ik moet vaak twee klikken geven voor er geschakeld word, is dit zo? of gewoon omdat alles slecht afgesteld is?

als je bijv. op het kleine blad in zijn 7 wilt, dan vliegt de ketting voor meteen naar het middenblad

en de verstellers geven niks aan, enkel een rood streepje dat van links naar rechts gaat, hoe weet je dan welke versnelling je hebt?

wat denken jullie verder van de fiets? kansloos of potentie tot een leuke school fiets?



en euhm een klein vraagje welke al honderden keren gesteld is en beantwoord is, maar eigenlijk wil ik hem toch ook nog stellen;ga ik verschil merken als ik mijn tourney verwissel met de deore? zeker voor omdat mijn tourney daar matig schakelt en kan ik de tourney shifters houden?


schade is iets groter; linker shifter pakt de kabel niet, en heb het ding al volledig doorgesmeert. verder zijn de lagers van de trappers versleten.

ik heb alle draadjes al doorgespit naar een oplossing, maar de shifter zal dood zijn?
Ziet er wel kansrijk uit.

Romani was tot begin jaren negentig blijkbaar wel een serieus merk, uit Italië, volgens Google. Dit ziet er echter nieuwer uit dus is wellicht een of ander Aziatisch bedrijf dat de naam heeft overgekocht.

Laat je die ketting en tandwielen wel in wasbenzine of iets soortgelijks weken? Slecht voor het milieu maar het is in mijn ervaring dan wel echt meteen blinkend schoon.

Dat je versnelling niet aangegeven wordt hoort zo, echte wedstrijdrijders hebben ook geen streepje meer, die onthouden of voelen aan in welke versnelling ze rijden. Scheelt weer een paar grammen, je weet :)

Deore is natuurlijk idd beter dan Tourney maar staat van onderhoud bepaalt meer hoe soepel iets schakelt dan de prijsklasse van het onderdeel. Als je een goede Deore-shifter hebt die werkt met de achterderailleur moet je die gebruiken.
ReinierLamers schreef:Ziet er wel kansrijk uit.

Romani was tot begin jaren negentig blijkbaar wel een serieus merk, uit Italië, volgens Google. Dit ziet er echter nieuwer uit dus is wellicht een of ander Aziatisch bedrijf dat de naam heeft overgekocht.

Laat je die ketting en tandwielen wel in wasbenzine of iets soortgelijks weken? Slecht voor het milieu maar het is in mijn ervaring dan wel echt meteen blinkend schoon.

Dat je versnelling niet aangegeven wordt hoort zo, echte wedstrijdrijders hebben ook geen streepje meer, die onthouden of voelen aan in welke versnelling ze rijden. Scheelt weer een paar grammen, je weet :)

Deore is natuurlijk idd beter dan Tourney maar staat van onderhoud bepaalt meer hoe soepel iets schakelt dan de prijsklasse van het onderdeel. Als je een goede Deore-shifter hebt die werkt met de achterderailleur moet je die gebruiken.
ik heb terpetine gebruikt, en daarna overvloedig met water afgespoeld. als alles droog is smeer ik het weer door. cassette zit zo vol met smeer dat ik deze moet demonteren, ik ga vanavond gereedschap bestellen.

de derailleurs lijken in goede staat, maar ik weet niet zeker waar ik slijtage zie (naja bij die impala miste er een stuk staal).
ReinierLamers schreef:Laat je die ketting en tandwielen wel in wasbenzine of iets soortgelijks weken? Slecht voor het milieu maar het is in mijn ervaring dan wel echt meteen blinkend schoon.
Als iets slecht is voor de ketting, is het gebruik van ontvetters. Zoals wasbenzine en terpetine. Die ontvetters trekken in de vetvoorraad van de semi-busketting. In de ruimte tussen de binnenschalmen en de pennen. Ontvetten is bijna einde levensduur ketting.

Een harde borstel of staalborstel doet veel. Wil je de ketting nog schoner hebben, dan kun je de ketting laten weken in hete motorolie. Laten uitlekken en afvegen is voldoende.

Piet.
PietV schreef:
ReinierLamers schreef:Laat je die ketting en tandwielen wel in wasbenzine of iets soortgelijks weken? Slecht voor het milieu maar het is in mijn ervaring dan wel echt meteen blinkend schoon.
Als iets slecht is voor de ketting, is het gebruik van ontvetters. Zoals wasbenzine en terpetine. Die ontvetters trekken in de vetvoorraad van de semi-busketting. In de ruimte tussen de binnenschalmen en de pennen. Ontvetten is bijna einde levensduur ketting.

Een harde borstel of staalborstel doet veel. Wil je de ketting nog schoner hebben, dan kun je de ketting laten weken in hete motorolie. Laten uitlekken en afvegen is voldoende.

Piet.
dat had ik gelezen inderdaad, maar een uur borstelen bracht mij nergens, ik zal ketting zo iig meteen goed invetten.


iemand die iets weet wat ik met die shifter kan doen? en of ik deze moet vervangen?
en die as moet neem ik aan ook vervangen worden? merkte dat die krom was pas na demontage, fiets fietst verder goed.

oh en waar kan ik het type voorderailleur vinden? ik zie overal typenummers op internet maar niks op de derailleur zelf? ik wil graag controleren wat er nu exact op de fiets zit, sinds voor ouder lijkt dan de achter derailleur.
ReinierLamers schreef: Deore is natuurlijk idd beter dan Tourney maar staat van onderhoud bepaalt meer hoe soepel iets schakelt dan de prijsklasse van het onderdeel. Als je een goede Deore-shifter hebt die werkt met de achterderailleur moet je die gebruiken.
zijn de shifters ook afhankelijk? of kan ik bijv. ook enkel de derailleurs over zetten?
en hoe zet ik voor over? deze deore (denk ik, type onzeker) is beneden geklemt, mijn touney is boven geklemt
PietV schreef:Als iets slecht is voor de ketting, is het gebruik van ontvetters. Zoals wasbenzine en terpetine. Die ontvetters trekken in de vetvoorraad van de semi-busketting. In de ruimte tussen de binnenschalmen en de pennen. Ontvetten is bijna einde levensduur ketting.
Hoe groot denk je dat de actieve vetvoorraad in een ketting is, uitgedrukt in µm^3 ?
Hoeveel tijd denk je dat de capillaire werking nodig heeft om de nieuwe olie in te laten trekken, uitgedrukt in ms?
headlight schreef:
ReinierLamers schreef: Deore is natuurlijk idd beter dan Tourney maar staat van onderhoud bepaalt meer hoe soepel iets schakelt dan de prijsklasse van het onderdeel. Als je een goede Deore-shifter hebt die werkt met de achterderailleur moet je die gebruiken.
zijn de shifters ook afhankelijk? of kan ik bijv. ook enkel de derailleurs over zetten?
en hoe zet ik voor over? deze deore (denk ik, type onzeker) is beneden geklemt, mijn touney is boven geklemt
Oef, eh, het volledige antwoord is een complex verhaal dat is uiteengezet op http://www.m-gineering.nl/dertech.htm onder het kopje "compatibiliteit". In de praktijk betekent het dat alle 6- tot 9-speed Shimano-derailleurs werken met alle 6- tot 9-speed Shimano-shifters. Dus als het allemaal 7-speed is kun je het vrijelijk combineren.
ah oke bedankt. ik zal er nog even over denken, en als ik eruit ben vraag ik wel of iemand in de buurt even zin en tijd heeft dan te helpen (achter durf ik wel aan, voor lijkt me nogal lastig ivm verschillende hoogte e.d)
Ave Gone schreef:
PietV schreef:Als iets slecht is voor de ketting, is het gebruik van ontvetters. Zoals wasbenzine en terpetine. Die ontvetters trekken in de vetvoorraad van de semi-busketting. In de ruimte tussen de binnenschalmen en de pennen. Ontvetten is bijna einde levensduur ketting.
Hoe groot denk je dat de actieve vetvoorraad in een ketting is, uitgedrukt in µm^3 ?
Hoeveel tijd denk je dat de capillaire werking nodig heeft om de nieuwe olie in te laten trekken, uitgedrukt in ms?
Is dit een wedstrijdje wie de grootste heeft?
ik ben eruit; als er iemand in de buurt van assen een keer tijd/zin heeft om mij te helpen de boel over te zetten (indien mogenlijk) qua derailleurs, dus deore naar mijn peugeot en de touney op de mountainbike dan graag.

ik heb nieuwe shifters gekocht, 15 euro. helaas moet ik rechts dan ook vervangen daar het niet dezelfde zijn maar het is goedkoper dan een enkele deore shifter.

-edit-

3 uur proberen brengt me nergens dus euhm, help?

ik heb een iets rechtere as gevonden het wiel van de impala.

maar welke as ik ook probeer, met welke volgorde van de bouten dan ook (zelfs een schema van google geprobeert) ik krijg maar geen wiel.

of niks draaid, of het draaid vast of los, of het zit scheef, enz.

hoe monteer ik een as?
berger schreef:Is dit een wedstrijdje wie de grootste heeft?
De grootste... ketting? Schalm! Ehh.. schélm :lol: !!
headlight schreef: hoe monteer ik een as?
De uiteindelijke volgorde is:
moer-conus-kogels-cup-....cup-kogels-conus-moer

In de praktijk voor een achterwiel neem je de as, je draait er een conus op vervolgens een moer en draait de twee tegen elkaar zodat de as nog 5 mm uitsteekt. De moer moet daarbij langsbuiten zitten. Die twee moeten zo vast tegen elkaar zitten dat ze niet meer te bewegen zijn zonder grote inspanning.
Vervolgens doe je vet in de rechter cup van de achternaaf en leg je de kogels in dat vet. Dan schuif je de as door de naaf, de rechterkant is daarmee klaar.

Leg het wiel dus op die rechterkant zodat het gewicht van het wiel de boel bij elkaar gedrukt houdt. Vet de linker cup in, leg de kogels er in, draai de linker conus op de as losjes met de vinger. Vervolgens draai je de moer er tegen. Alles zit nu waar het moet zitten. Het enige wat je nu nog moet doen is de naaf afstellen, maar ik vermoed dat je dat bij Marten al gezien hebt.
EnriceV schreef:
headlight schreef: hoe monteer ik een as?
De uiteindelijke volgorde is:
moer-conus-kogels-cup-....cup-kogels-conus-moer

In de praktijk voor een achterwiel neem je de as, je draait er een conus op vervolgens een moer en draait de twee tegen elkaar zodat de as nog 5 mm uitsteekt. De moer moet daarbij langsbuiten zitten. Die twee moeten zo vast tegen elkaar zitten dat ze niet meer te bewegen zijn zonder grote inspanning.
Vervolgens doe je vet in de rechter cup van de achternaaf en leg je de kogels in dat vet. Dan schuif je de as door de naaf, de rechterkant is daarmee klaar.

Leg het wiel dus op die rechterkant zodat het gewicht van het wiel de boel bij elkaar gedrukt houdt. Vet de linker cup in, leg de kogels er in, draai de linker conus op de as losjes met de vinger. Vervolgens draai je de moer er tegen. Alles zit nu waar het moet zitten. Het enige wat je nu nog moet doen is de naaf afstellen, maar ik vermoed dat je dat bij Marten al gezien hebt.

bedankt, ik ga straks nog een poging doen.
het wiel zit weer inelkaar, alles draaid redelijk recht (met een kromme as) en soepel maar het kraakt vreselijk, ik gok op wat troep in de lagers.
headlight schreef:het wiel zit weer inelkaar, alles draaid redelijk recht (met een kromme as) en soepel maar het kraakt vreselijk, ik gok op wat troep in de lagers.
Vermits de conussen op de kromme as zijn gedraaid, staan ze niet mooi parallel. Je kan de lagers dus nooit goed afgesteld krijgen met een kromme as. Dat kraken zal ook wel daar z'n oorsprong vinden. Hoe zien de cups eruit?
EnriceV schreef:
headlight schreef:het wiel zit weer inelkaar, alles draaid redelijk recht (met een kromme as) en soepel maar het kraakt vreselijk, ik gok op wat troep in de lagers.
Vermits de conussen op de kromme as zijn gedraaid, staan ze niet mooi parallel. Je kan de lagers dus nooit goed afgesteld krijgen met een kromme as. Dat kraken zal ook wel daar z'n oorsprong vinden. Hoe zien de cups eruit?
slecht, alles is versleten en beschadigd.
headlight schreef:slecht, alles is versleten en beschadigd.
Ik hou ook wel van een project en begrijp me niet verkeerd; is de quote hierboven ook niet een goede omschrijving van je vorige project (impala) en misschien nu ook deze Romani? Voor een niet al te hoog bedrag kun je al een leuk (nieuw) frame kopen en dan hier en daar wat onderdelen sprokkelen. Een on-one inbred ofzo.

succes,
Patrick
Pat schreef:
headlight schreef:slecht, alles is versleten en beschadigd.
Ik hou ook wel van een project en begrijp me niet verkeerd; is de quote hierboven ook niet een goede omschrijving van je vorige project (impala) en misschien nu ook deze Romani? Voor een niet al te hoog bedrag kun je al een leuk (nieuw) frame kopen en dan hier en daar wat onderdelen sprokkelen. Een on-one inbred ofzo.

succes,
Patrick

ik heb de fiets vooral gekocht vanwege de versnellingen (deore lx). als ik iemand kan vinden die een middag zin heeft de boel om te bouwen dan kan mijn tourneyset gemonteerd worden op de romani.

als de romani dan weer fietst dan kan ik altijd nog overwegen hem te houden en de as te vervangen. anders kan ik er altijd nog wel wat aan verdienen denk ik, met de nieuwe tourney set.
Wat kan je zelf niet dan?
Het is niet zo heel lastig om alles over te zetten.
Het is alleen maar imbus los schroeven en weer vast schroeven.

Je hebt denk wel nieuwe binnenkabels nodig.
En wellicht nieuwe buitenkabels voor de oude fiets.