Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe super snelle en comfortabele 54-559 band - Forum Wereldfietser

Nieuwe super snelle en comfortabele 54-559 band

Compass Cycles, het bedrijf van Jane Heine van Bicycle Quarterly, heeft een tweetal super vette soepele banden aangekondigd: een 48 mm 650B band en een 54 mm 26 inch band. Vooral die laatste zal hier wellicht op belangstelling kunnen rekenen. Compass laat voor haar rekening dure super soepele en dus comfortabele en snelle banden maken door Panaracer. Dit zijn de nieuwste loten aan die stam. Het zijn geen banden om verre barre tochten mee te maken, maar wel juist om met niet teveel bagage snelle tochten over ongebaande wegen in Europa te maken: deze nieuwe banden lijken mij ideaal voor wie in Europa snelle tochten wil maken met veel bospaadjes en gravelwegen. Behalve de prijs zijn er twee andere mogelijke nadelen. Het eerste is dan het ontbreken van veel profiel - dit zijn vrijwel profielloze banden. Zelf had ik liever een licht profiel gehad, zoals bij de Pasela. Dat is weliswaar iets langzamer, en maakt wat lawaai, maar de extra grip op bospaadjes is niet onbelangrijk. Het tweede mogelijke nadeel is dat ze wel weer erg breed zijn. Dit gaat niet passen in sommige 26 inch vakantiefietsen. Spatborden monteren wordt ook een uitdaging, al moet het niet onmogelijk zijn. En mijn Abus ringslot zal te klein zijn.
Zie https://janheine.wordpress.com/2015/04/ ... road-bike/
Klinkt interessant - alhoewel voor mijn 700cc banden ze er niet komen. Misschien dat deze ontwikkeling zich wel doorzet naar iets van 50 mm banden bij de 700cc banden.
De breedste 700c band van Compass is momenteel 38 mm, dus in breedte vergelijkbaar met de 37 mm Pasela. Er schijnt op wat langere termijn ook nog wel een 42-622 mm Compass te gaan komen.
Zou mooi zijn als je gelijk gaat krijgen - mooie vervanger tzt voor mijn 40-622 little Big Bens. Of de compass als thuis band en de little big bens als vakantieband. iets voor volgend jaar om eens naar te kijken.
Als ik het goed heb, is er op dit moment geen alternatief voor de Big Apple in de maat 50mm 28inch? Best raar aangezien de 26 inch maat weinig toekomst lijkt te hebben.
Bedrijven produceren niet omdat er ergens toekomst voor is, ze produceren omdat er markt voor is.
Dat 26 inch weinig toekomst lijkt te hebben is wat mij betreft zwaar overtrokken. 28 inch heeft voordelen, maar ook nadelen. Brede 28 inch banden passen eigenlijk alleen op grote frames voor grote mannen. Niet iedereen is een blonde reus, zeker niet in de VS. Een ander nadeel is dat zulke grote wielen met dikke banden door het vliegwieleffect best wat langzamer sturen.
Maar goed, er lijkt ook een 42 mm Compass aan te komen, al moeten we daar nog wat langer op wachten. Vergeet verder niet dat dit de min of meer echte maten zijn, en niet van die virtuele en in werkelijkheid veel kleinere maten zoals bij vele andere merken. Bij mij bijvoorbeeld is de 50 mm Big Apple in werkelijkheid slechts 45 mm breed.
Leuk hoor, de profeet heeft weer wat nieuws. Ik fiets nu op die 38-622 'Barlow Pass' en dat rijdt idd prachtig. Toch krijg ik jeuk als ik z'n stukken (en z'n reacties op vragen) lees. De ene keer is van 57 naar 51mm "a little narrower", de andere keer is van 42 naar 48mm "30% more air volume". Ook lees ik tussen de regels door dat "Enduro Allroad" betekent dat één en dezelfde fiets perfect fietst over alle oppervlakken, maar dan moet je wel iedere keer als de weg verandert je bandendruk aanpassen. Misschien werkt dat als je van Seattle naar een of ander State Park fietst en weer terug, maar in Europa zou je volgens mij tureluurs worden van het pompen.
Wim schreef:Een ander nadeel is dat zulke grote wielen met dikke banden door het vliegwieleffect best wat langzamer sturen.
Nog zoiets. Die iets grotere straal is niet significant, en deze dunne, soepele banden zullen ook in veel grotere maten lichter zijn dan zeg een Schwalbe Marathon met panzerstrip, en daar komen mensen ook prima mee door de bocht. Als Jan een band zou willen verkoper die wat zwaarder is dan z'n klanten willen, zou hij zeggen "rustiger rijgedrag".
Met verkeerde been uit bed gestapt?
Ik bedoel ook niet dat er geen markt is voor 26 inch, maar gezien de stortvloed aan '29'-ers wordt die markt wel kleiner en dan verwacht ik juist dat een fabrikant daar op inspeelt. Bij mijn weten is er in 50/622 weinig keus.
Overigens fiets ik zelf op 40mm banden en dat is ook prima.
De stekking van de post van Urje ontgaat me enigszins.
Wim schreef:Met verkeerde been uit bed gestapt?
Ja sorry, dat was een beetje een zeikpost. Ik begon m'n post met de opmerking dat ik zelf ook Compass banden heb, en ik vind keuze in fietsland alleen maar mooi. M'n kritiek gaat vooral over z'n schrijf/marketingstijl, en dat mag een ander triviaal of onzinnig vinden, maar het stoort me wel. M'n algemene punt met Jan Heine is dat ik eerst enthousiast word van z'n lyrische verhaal over grote voordelen en kleine nadelen, en als je dan beter naar de cijfers kijkt blijkt dat hij de voor- en nadelen vooral anders beschrijft. Als je zo bezig bent met rationeel beschrijven van de ideale fietsonderdelen, dan vind ik het niet netjes om 6mm smaller "een beetje smaller" te noemen, en 6mm breder "30% meer volume". Of 6mm veel of weinig is wil ik wel in het midden laten, maar het is iig niet allebei. Dat soort 'tactisch schrijven' kom ik vaker bij hem tegen, en op de een of andere manier kan ik er bij hem minder goed tegen dan bij andere reclamemakers.

En dan nog iets inhoudelijks over de druk, hij schrijft hierover:
the tire pressure needs to be maintained more carefully [...] 25 psi was too low, and 32 psi was too high – on pavement. On gravel, I probably could go as low as 20 psi without problems.
Hoe moet ik dat lezen anders dan "ja deze banden werken in alle omstandigheden heel goed, maar niet altijd met dezelfde druk"? In de praktijk zou ik iig met genoeg druk gaan rijden om veilig snelle bochten te maken, dus dan loop ik een deel van de voordelen mis, en vanwege het smalle gebied waarin de band goed functioneert rijdt hij soms misschien ronduit slecht. Dat is voor mij een erg grote reden om weg te blijven van deze banden. Hoe zit dat bij jullie dan? Vinden jullie het geen vervelend idee als 'een bospaadje meepakken' zou betekenen dat je ervoor en erna je pomp met drukmeter erbij moet gaan pakken?
Hoe het bij deze banden is met de druk weet ik natuurlijk niet. Zelf rij ik met een druk die genoeg is om met wat hogere snelheid op asfalt te voorkomen dat de fiets gaat dweilen. Met de Compass/Pasela 26x1.75 is dat 2,5-3 bar voor en 4 bar achter zonder en 5 bar met bagage. Als ik even een stukje zonder bagage rij laat ik die 5 bar er lekker in zitten, net als wanneer ik een stukje onverhard tegenkom. Leeg laten lopen is gauw genoeg gedaan, maar weer oppompen is met dikke banden een hele klus, zelfs met een Zefal HPX.
Met de diverse 50 mm banden waarmee ik rij/gereden heb kom ik ook meestal op ongeveer zulke druk uit. Met bagage is het vooral zaak de achterband goed op druk te houden. Maar ik ga het echt niet elke dag controleren. Oppompen doe ik bij zulke dikke banden bij voorkeur aan de benzinepomp. :D
edit: niet meer zinvol
Wim schreef: Brede 28 inch banden passen eigenlijk alleen op grote frames voor grote mannen. Niet iedereen is een blonde reus, zeker niet in de VS.
Top 5 Cycling myth. Look at myth #3
https://www.youtube.com/watch?v=vhhLUA7kG5A
urje schreef:op de een of andere manier kan ik er bij hem minder goed tegen dan bij andere reclamemakers.
Jan Heine moet je soms met een korreltje zout nemen.
Georg schreef:Als ik het goed heb, is er op dit moment geen alternatief voor de Big Apple in de maat 50mm 28inch? Best raar aangezien de 26 inch maat weinig toekomst lijkt te hebben.


Ik ben dit in een eerder topic ook al tegengekomen en zou me, gezien de meest recente aanschaf van een Santos TM 26 én een Avaghon S26 haast zorgen gaan maken ware het niet dat er momenteel meer 26 inch (huur) fietsen door de bollenstreek rijden dan dat er 28 inch fietsen rond rijden. Als ik het Park de Hoge Veluwe binnenga, maakt niet uit welke ingang zie ik zover het oog reikt rijen witte 26 inch fietsen staan en rond rijden.
Vrijwel alle kleine én grote, met name reisfietsfabrikanten voeren één of meerdere 26 inch fietsen in hun aanbod. In Duitsland zweert Tout Terrain bij 26 inch en maakt Velotraum het nóg bonter door uitsluitend 26 inch fietsen te bouwen omdat ze de mening zijn toegedaan dat een 26 inch op heel wat punten beter scoort dan z'n grote broer. 't Is me een raadsel!
miro schreef:
Wim schreef: Brede 28 inch banden passen eigenlijk alleen op grote frames voor grote mannen. Niet iedereen is een blonde reus, zeker niet in de VS.
Top 5 Cycling myth. Look at myth #3
https://www.youtube.com/watch?v=vhhLUA7kG5A
Er wordt bij myth 3 absoluut geen korreltje uitleg gepresenteerd.
Ik hecht toch meer aan mijn eigen vermoeden, dat ik telkens opdoe waneer ik een kleine dame van 155 cm op haar 28" en een flinke kerel van 200 cm op zijn 26" naast elkaar zie fietsen. De problemen die beiden ondervinden zijn met het blote oog zichtbaar. Dan kunnen er honderd filmpjes komen van Amerikaanse wijsneuzen die denken dat wielmaten nog in beginstadium van ontwikkeling zijn ...


Over myth 1: 70 seconden winst op 40 km is niet alleen voor wielrenners veel. Het is voor iedereen HUGE! Over 40 km doe je meestal een kleine twee uur en 70 seconden betekent dan 1% snelheid, wat overeenkomt met 2,5% aan vermogen. Er zit heus geen 2,5% van het fietsvermogen in beenharen. Busted!
Dit topic ging over banden, en ik constateerde dat er weinig keus is in bredere 28inch banden. Blijkbaar is er een groep 26inch rijders met een klein Calimero-complex, maar het is niet mijn doel om een 28 vs 26 strijd te voeden.
Het lijkt me logisch dat er altijd keuze zal blijven tussen die maten, idd voor bijv mensen met een kleiner postuur.
Tegelijkertijd verwacht ik meer brede banden in het populaire 28inch segment, gezien het feit dat er de laatste tijd meer (commerciële) aandacht is voor de grotere maat, wellicht doorgegeven vanuit de MTB wereld, en er dus sprake lijkt van meer 'groei' van het aanbod in die wielmaat.
Zou mooi zijn als Panaracer en/of Compass ook eens soepele, snelle banden van 42 of 50mm gaan maken voor 28'. En helemaal fantastisch als die banden dan ook nog op een wat simpele wijze verkrijgbaar zouden zijn, bv. via M-gineering ...
Idd. De verkrijgbaarheid van de wat minder bekende banden is in NL matig. Zonder het fenomeen internet was het helemaal moeilijk, dan wist ik er niet eens van.