Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer dure trekkingfiets? - Forum Wereldfietser

wanneer dure trekkingfiets?

Hi

Ik sta op het punt om een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb steeds een stadsfiets gehad en deed voornamelijk korte afstanden binnen de stad.

Ik zou mijn nieuwe fiets echter willen gebruiken om dagelijks naar het werk te fietsen (iets meer dan 30 km per dag). Daarnaast ben ik ook een lange trektocht aan het plannen voor volgend jaar en speel ik met het idee om deze ook (voor een groot deel) met de fiets te doen. Ik zou minstens een jaar lang van noord-amerika (canada) naar zuid-amerika willen trekken. Tot nu toe deed ik langere trektochten steeds als backpacker a.d.h.v. om het even welk transportmiddel ik beschikbaar had. Ik zou met de nieuwe fiets in het komende jaar dus zeker ook nog wat voorbereidende, korte trekkings doen.

ik heb intussen het internet afgezocht;, enkele winkels bezocht en met wat bevriende fietsers gepraat, maar de adviezen spreken elkaar wat tegen.
Ik hoop dat jullie dus wat meer duidelijkheid kunnen scheppen.

Aan de ene kant krijg ik het advies om een trekkingsfiets van 2000 euro en (veel) meer te kopen. Eén van de fietsen die voor mij uitgerekend werd (merk:tout terrain; model : via veneto) bedroeg iets meer dan 3000 euro (deze fiets had wel een rohloff naaf, schijfremmen, had een licht dat ook gps/gsm kon opladen, etc.)
In een andere winkel raadden ze mij dan weer een meer basic model aan (gazelle torrente T27 met mechnische remmen, derailleur, naafdynamo, etc.) en om hier eventueel nog een aantal onderdelen aan te passen aan de persoonlijke voorkeur.
Deze optie zou eerder rond de 1000 euro uitkomen en aangezien de onderdelen op deze fiets minder geavanceerd zijn, zou het gemakkelijker zijn om deze te onderhouden en repareren (iets wat me toch wel interessant lijkt voor onderweg). De kans op problemen met deze onderdelen is waarschijnlijk wel groter.

Bij beide opties werd mij verteld dat de frames gemaakt zijn om de extra belasting van bagage zonder probleem aan te kunnen. Ook qua gewicht zijn beide fietsen vergelijkbaar.

Ik heb nu eigenlijk twee grote vragen:

- voor zo ver ik begrepen heb, verklaren de rohloffnaaf en de hydraulische remmen al zeker 1000 euro van het prijsverschil. Er lijkt mij echter nog 1000 euro over in het prijsverschil. Kan iemand mij dit verschil verklaren?
- wanneer loont het/is het nodig om die extra investering te doen en een dure trekkingsfiets te kopen? Is dit uberhaupt nodig of kan je perfect met een meer basic, degelijk uitgeruste fiets verder? Is dit misschien zelfs wenselijk naar onderhoudsgemak en het vinden van onderdelen toe?

alle advies is zeker welkom. zoals je waarschijnlijk wel merkt is mijn persoonlijke ervaring in deze materie zeer beperkt.

alvast bedankt
Volgens mij zijn Rolhoff naven en Magura remmen pure onzin maar dat mag ik op dit forum niet hardop zeggen want dan krijg ik het halve forum over me heen, logisch ook want stel jij hebt 1000 Euro uitgegeven aan enkel een naaf dan wil je niet horen dat je geld heb geweggegooit.

Fietsen is geen rocket sience echt niet, wat jij moet hebben is een goed frame en goede onderdelen montage niet meer en niet minder <knip> ingewikkelder hoef je het niet te maken, als je denkt dat kan ik zelf wel; op mijn post staat precies wat je nodig hebt, alles aan onderdelen wat je duurder of meer uitgeeft is of slechter of heel veel duurder maar slechts een fractie beter, als je een naaf zonder onderhoud die je fiets zwaarder maakt en zwaarder schakelde beter kunt noemen.

[moderator]Commerciële aanbiedingen horen niet in dit deel van het forum thuis. Tweede punt: quote TS verwijderd. Hele posts aanhalen maakt het forum niet leesbaarder.[/moderator]
Helemaal eens met bovenstaand bericht. Er wordt al tientallen jaren de wereld rondgefietst met relatief eenvoudige fietsen met derrailleurversnelling. En dat gaat uitstekend.

Het is net als met veel industrieën tegenwoordig; het duurste is nog niet goed genoeg.
Alles leuk en aardig, maar nodig is het niet. Er is tegenwoordig veel geld onder de mensen, en ze willen het uitgeven ook.
Dat is prima, ieder moet weten wat ie doet, en het zal je liefhebberij maar zijn om state-of-the-art bezig te zijn, maar de Tour de France wordt nog immer op tandwieltjes gefietst.
Rohloff is gewoon een razend knap commercieel/marketing succes, en technisch gezien een product zonder concurrentie, wat wellicht een deel van de prijs bepaald.
Maar het is en blijft een keuze, en een 'gewone' goede kwaliteit versnelling is in niets achterhaald, en heeft zelfs bepaalde voordelen.

Verder zou ik eens, als budget een beperking is, rondkijken naar een weinig befietste trekkingfiets tweedehands; daar zijn heel leuke en goede fietsen te koop van mensen voor wie de (ambitieuze) fietsplannen niet altijd tot uitvoering zijn gebracht...
Denk aan een mooie Koga van de jaren 90. Of een ander merk.
Beetje onderdelen vernieuwen kost je ook de kop niet en dan is ie weer als nieuw.
(frame-beschadigingen daargelaten natuurlijk, even goed opletten)
Het is echt onzin om duizenden euro's uit te geven aan een fiets, het is wel leuk, daar niet van, maar het hoeft niet.
In Afrika rijden nog heel wat oude Peugeots rond, en geen Porsches Panamera, en toch gaat dat vervoer daar prima, snap je?
Een vakantiefiets met Rohloff is naar mijn mening een onnodige luxe, maar als je het geld ervoor (over) hebt, dan kun je het uiteraard doen. Bedenk dat je fiets ook nog eens zwaarder wordt, met name aan de achterkant.
Een vrijwel onderhoudsvrije Rohloff is meer iets voor een mountainbike of een woon-werkfiets, vind ik. Maar heb je in een vlak land dan wel 14 versnellingen nodig?
Hobbybouwer schreef:
Volgens mij zijn Rolhoff naven en Magura remmen pure onzin maar dat mag ik op dit forum niet hardop zeggen want dan krijg ik het halve forum over me heen, logisch ook want stel jij hebt 1000 Euro uitgegeven aan enkel een naaf dan wil je niet horen dat je geld heb geweggegooit.
Pure onzin zou ik het niet willen noemen, al heb ik wel eens de indruk dat voor sommige mensen een goede vakantiefiets onlosmakelijk met de Rohloff naaf verbonden is, dat is wel pure onzin.

Op een lange reis (meerdere maanden/jaren) is het wel heerlijk hoor zo'n Rohloff. Nooit afstellen en het werkt altijd. Zeker als je veel kampeert heb je echt geen zin 's avonds nog aan je fiets te moeten gaan sleutelen. Ik ben na een lange reis wel een groot voorstander geworden van fietsen die zo onderhouds- vriendelijk mogelijk zijn. Natuurlijk is het luxe en heeft het een prijskaartje (zowel in euro's als in grammen) maar de enige die die afweging kan maken is TS zelf.
Ik heb al een tijdje eigenlijk dezelfde vraag als de topicstarter en heb ook nog steeds geen antwoord op het feit waarom sommige fietsen zo duur moeten zijn.

Een argument wat ik veel hoor is ¨handgemaakt". Terwijl het dan niet eens over een fiets op maat gaat, maar gewoon over standaard "confectiematen". Op de een of andere manier wil ik dat eigenlijk niet geloven omdat ik denk dat voor standaardfietsen niets tegen massaproductie op kan.

Op dit forum lijkt het wel alsof alles wat voor andere techniek (b.v. auto 's) geld, niet voor fietsen zou opgaan. Je moet er bijvoorbeeld toch niet aan denken dat je auto met de hand gemaakt zou zijn.

Bovenstaande geld alleen voor frame's, verder zijn alle fietsen vrijwel identiek aangezien alles van fabrikanten zoals shimano komt.

En de rohloff wordt aangeschaft o.a. vanwege weinig onderhoud en duurzaamheid, maar ik heb toch al veel gelezen over die dingen en ze zijn zeker niet onfeilbaar. Het grote voordeel van een derailleur is dat je gewoon kan zien wat er aan de hand is als er iets niet helemaal lekker gaat.

Maar ik wordt graag overtuigd van het tegendeel, alleen heb ik tot nu toe nog geen argumenten gevonden. Ik heb de indruk dat er heel veel geld voor een "merk" wordt uitgegeven.
Ik ben blij met mijn chique m-gineering randonneur met Rohloff naaf, maar nodig is het zeker niet. Wat wel nodig is is een fijn frame met een goede zit, en verder ook degelijke onderdelen. Van die onderdelen krijgen de wielen en de drager het het zwaarst te verduren.
Basaal degelijk voor een lange tocht zijn:
handgebouwde wielen met Exal SP19/Sputnik velgen en LX naven
Tubus of OMM dragers
LX V brakes met xt grepen of Tektro racegrepen voor v brakes
Sugino XD cranks met vierkante as. Kleinste twee bladen staal, grootste alu.
Shimano UN 55 trapas
8 of hoogstens 9 speed aandrijving. Deore is prima voor cassettes. Sram voor kettingen.
Deore shifters en derailleurs (bij recht stuur, bij racestuur is het wat complexer)
Zadelpen met twee bouten
Een goed frame. Dat kan gaan van een Tsjechisch Fort frame zoals van Meilenweit, of een Taiwanees Surly Long Haul Trucker frame, via bijvoorbeeld een Thorn frame (via m-gineering) tot een geraffineerd maatframe van m-gineering van verschillende kwaliteitsniveaus. Dat laatste fietst lekkerder, zeker met de luxe buizensets, maar of het je waard is moet je zelf maar bepalen.
Dit zijn wat voorbeelden, en de keus is groter. Het is bedoeld om aan te geven dat het inderdaad niet bloedduur hoeft, maar dat je ook niet onder een zeker niveau moet zakken. Die Gazelle lijkt me niks.

Bekende merken als Santos en Koga zijn inderdaad relatief duur en er zitten hoge marges op. Value for money krijg je bij grote buitenlandse merken als Fahrradmanufaktur of Surly (van QBP, de grootste Amerikaanse groothandel van fietsonderdelen, dan weet je wel hoe groot ze zijn). Aan de andere kant van het spectrum zijn niche spelers zonder tussenhandel zoals de maatfietsen van m-gineering verrassend goedkoop voor wat je krijgt.

Zie ook hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Het fijne van het reizen per fiets is dat je helemaal geen dure fiets nodig hebt.
Kijk maar eens naar mijn tocht door India op een fiets van 50 dollar: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... noordwest/

Ik zeg altijd als je niet veel geld hebt, dan heb je waarschijnlijk veel tijd. En als je veel geld hebt, is de kans groot dat je weinig tijd hebt.
In het eerste geval is het dan niet zo erg dat je af en toe moet repareren, dat je minder snel een berg af kan sjeezen, dat je efficiency wat minder is, en nog wat meer ongemakken.

In het tweede geval wil je gewoon een goede fiets onder je kont waarvan je op aan kunt. Dus een stijf frame en dragers, goede banden, goede remmen en een goed versnellingssysteem.

En als je dan ook nog eens naar de lange termijn kijkt, zie je dat over het algemeen op duurdere fietsen betere 'verborgen' onderdelen zitten die je niet zo 1-2-3 opvallen.
Denk hierbij aan velgen, spaken, spaaknippels, niveau van het gebouwde wiel, niveau afbouw, balhoofd, trapas, boutjes, laswerk, spuitwerk, zadel, pedalen, gebruikte buizen, handvatten, remmen, gaatjes voor dragers (vaak niet eens opnieuw getapt na het spuiten) enzovoort.

Kortom bepaal eerst je budget en ga je daarna oriënteren.

Afbeelding
@lj86
In het hoofdstuk "commercieel "heb ik zojuist de loftrompet geblazen over de activiteiten van "Hobbybouwer ".
Ik zou je adviseren om eens met hem te gaan praten .
Zeker doen .

Groet.
@Guus: wat 'duur' is, is natuurlijk individueel bepaald, en deels afhankelijk van budget. Duur in 'mijn' betekenis is its wat teveel geld kost voor wat het is.
Als het product in verhouding is met de prijs, al is die nog zo hoog, dan is dat niet 'duur'.
Vaak is in die zin goedkoop de bekende duurkoop, als niet naar kwaliteit wordt gekeken.

En auto's en handgebouwd; daar betalen mensen nog steeds veel geld voor bij speciale merken. (Europees) handwerk is gewoon duur, alleen al door de productiekosten. (loon, vestiging etc)

Als niemand bereid zou zijn 'duur' te betalen, komt alles uit Bangladesh en omstreken, dat zou ik niet willen, en in Europa zou veel ambachtelijkheid verloren gaan, ambachtelijkheid die we nog hard nodig gaan hebben in de toekomst, als wij hier armer zijn geworden, en de echt zaken in de Azië gedaan worden; dan mogen wij hún producten gaan bouwen...

Maar goed, het ging over een goeie fiets voor een verre buitenlandse tocht.
Zelf rij ik op een fiets van 18 jaar oud en 80000 kilometer ervaring. Mijn oom heeft er de wereld op rond gereden en nog rolt de fiets perfect.

Voor die 3000 euro zou ik liever meerdere fietsen kopen. (maar ik weet natuurlijk niet hoe je qua ruimte zit) Een leuke stadsfiets met een Nexusbak voor die 30 km per dag.

Denk dan bijvoorbeeld aan een leuke VSH T100 voor 699,90 euro

http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=679

Voor de reis zou ik gaan voor een derailleur fiets. Makkelijk te maken en rijd prima.
Een leuk voorbeeld is dan een VSH TX800 Deore XT voor 1599,90 euro.

http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=665

Je hebt dan voor in dit geval 2299,80 euro een stel mooie fietsen. Je kan dan alles afgesteld laten staan op het gebruik wat je er mee wil doen. Je reisfiets heeft dan ook niet te lijden onder zout en andere invloeden gedurende het jaar.

Maar ja.... deze denkwijze zorgt er ook voor dat mijn schuur vol staat :roll:
lj86 schreef:Hi

Ik sta op het punt om een nieuwe fiets aan te schaffen.
Ik zou mijn nieuwe fiets echter willen gebruiken om dagelijks naar het werk te fietsen (iets meer dan 30 km per dag).


- wanneer loont het/is het nodig om die extra investering te doen en een dure trekkingsfiets te kopen? Is dit uberhaupt nodig of kan je perfect met een meer basic, degelijk uitgeruste fiets verder? Is dit misschien zelfs wenselijk naar onderhoudsgemak en het vinden van onderdelen toe?

alle advies is zeker welkom. zoals je waarschijnlijk wel merkt is mijn persoonlijke ervaring in deze materie zeer beperkt.
Het belangrijkste is dat uw fiets past. Dus dat de geometrie past bij UW lichaam.
Ik zou u dus eerst adviseren dit te lezen: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
En kies gewoon een fiets met goed materiaal maar ga niet voor het beste/ligste.
Dus een frame dat u past, of het nu alu, titanium of staal is, alles heeft voor en nadelen. Maar ik zou geen "custom" frame nemen maar een conectieframe.
Een goede en niet dure groep is de "Deore" van Shimano. Als deze compleet op de fiets gemonteerd is dan heb je al een heel goede basis. Kies dan nog spatborden van sks en bagagedragers van racktime of tubus.
Nog een paar goede wielen (zelf zeer tevreden van de rose versand wielen ) en je bent vertrokken...
Mijn eerste fietsreizen heb ik gereden op een batavus champion uit de jaren 80 met 12 versnellingen en gewone zijoptrek remmen met remblokjes die je nu nauwelijks meer kan kopen op rvs velgen. zou men nu zijn neus voor optrekken, maar ik heb mij toen echt niet beperkt gevoeld.
trooper schreef:Mijn eerste fietsreizen heb ik gereden op een batavus champion uit de jaren 80 met 12 versnellingen en gewone zijoptrek remmen met remblokjes die je nu nauwelijks meer kan kopen op rvs velgen. zou men nu zijn neus voor optrekken, maar ik heb mij toen echt niet beperkt gevoeld.
Dezelfde redenering kan ik voor mijn Commodore 64 gebruiken. Destijds prima, maar ik zou mwt de huidige stand der techniek net wat meer functionaliteit willen.

Ontopic: ik denk dat je voor ca. 1500 euro een prima fiets kunt kopen waarmee je een lange reis kunt maken. Koop geen confectiefiets zoals Gazelle of Batavus. Ik rij zelf Avaghon en ben daarover tevreden. Maar er zijn natuurlijk meer goede merken.
Georg schreef:@Guus: wat 'duur' is, is natuurlijk individueel bepaald, en deels afhankelijk van budget. Duur in 'mijn' betekenis is its wat teveel geld kost voor wat het is.
Als het product in verhouding is met de prijs, al is die nog zo hoog, dan is dat niet 'duur'.
Vaak is in die zin goedkoop de bekende duurkoop, als niet naar kwaliteit wordt gekeken.

En auto's en handgebouwd; daar betalen mensen nog steeds veel geld voor bij speciale merken. (Europees) handwerk is gewoon duur, alleen al door de productiekosten. (loon, vestiging etc)
Ja, dat bedoel ik juist: "handwerk is gewoon duur", en daar is helemaal niks mis mee als je speciale wensen hebt en hetgeen je wilt niet standaard voorhanden is. Maar ik vind het een beetje raar dat gewone "confectiefietsen" van bepaalde merken duur zijn met als argument dat het handwerk is.

Op zich zou ik dat geen probleem vinden als het dan ook resulteert in een betere fiets. Maar daar heb ik zo m'n twijfels over.
willem.m schreef:
trooper schreef:Mijn eerste fietsreizen heb ik gereden op een batavus champion uit de jaren 80 met 12 versnellingen en gewone zijoptrek remmen met remblokjes die je nu nauwelijks meer kan kopen op rvs velgen. zou men nu zijn neus voor optrekken, maar ik heb mij toen echt niet beperkt gevoeld.
Dezelfde redenering kan ik voor mijn Commodore 64 gebruiken. Destijds prima, maar ik zou mwt de huidige stand der techniek net wat meer functionaliteit willen.
De informatie-infrastructuur is sind de C64 ingrijpend veranderd. Voor de fiets is er weinig veranderd. Asfalt, bospaden, klinkers, beton, allemaal hetzelfde als toen en de bergen zijn ook nauwelijks hoger geworden en het waait gemiddeld ook niet harder. :D
Ik sluit me volledig aan bij Wim.

Fijne van Marten (m-gineering) vind ik is dat het frame speciaal voor jouw op jouw wensen gebouwd wordt. rekening houdend met eventuele lichamelijke ongemakken. Ik heb in tegenstelling tot Wim gewoon voor een derailleur gekozen - financiële aspect maakt voor mij een Rohloff te duur. Ondershoudsarme leek me erg fijn. maar heb met het bedienen van de derailleur ook geen problemen - je moet alleen wat eerder inspelen op wat komen gaat.

Verder heb ik zelf ook naar Surly gekeken maar heb hem af laten vallen om ... ik weet het niet meer... maar dacht voor mezelf ivm de max band breedte en omdat ik een frame gebaseerd op de Salsa Fargo mooier vond. En het geld voor een uniek frame/ fiets over had.

Moest ik er voor eentje gaan dan werdt het de disc trucker - vind disc brakes erg fijn. En zou dus net als Ando adviseerd eens met hobbybouwer gaan praten want dat is een hele mooie prijs voor de Surley. Houd er wel rekening mee dat er nog wat aan kosten bij gaan komen voor trappers, slot, dragers.
Ook ik stond eens voor deze keus. Uiteindelijk heb ik vanwege het geringe onderhoud bij woonwerkverkeer voor een fiets met Rohloffnaaf gekozen, de Maguraremmen kreeg ik er gratis bij. Voor woonwerkverkeer is de Rohloffnaaf inderdaad overkill, maar als je een fiets wilt gebruiken voor woonwerkverkeer en vakantietochten is het volgens mij een goede keus. Als ik een fiets had moeten kopen om (alleen) een wereldreis mee te maken was het wellicht gewoon derailleurfiets met V-brakes geworden omdat onderdelen voor deze systemen over de hele wereld goed te verkrijgen zijn.
Exact dát zou waarschijnlijk de overhand krijgen als ik nu voor de keuze stond. Het onderhoud aan een derailleursysteem voor de woon-werkfietser is simpelweg niet te onderschatten. Toen ik mijn Santos (van 1500,-, met derailleur en V-brakes) kocht, wist ik nog niet dat ik anderhalf jaar daarna elke dag met de fiets naar het werk zou gaan.

En nu zou ik een Pinion overwegen:).
Als 3000 euro veel geld voor je is en je maakt je daardoor zorgen om je fiets dan is hij te duur.

Een maatframe heb je alleen nodig als je lichaamsbouw of -functie zo ver afwijkt van de standaard dat een standaardframe niet meer goed afgesteld kan worden.

Zelf heb ik een maatfiets van Avaghon (met op maat gebouwd frame dus), maar heb daarna een en een Fahrradmanufaktur gekocht die in vergelijking daarmee een habbekrats kost (minder dan een kwart ervan) en ben met beide erg gelukkig.

Gazelles hebben op dit forum en in mijn ervaring geen goede naam.