Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB van staal - Forum Wereldfietser

MTB van staal

Beste forumleden,

Afgelopen Februari heb ik contact gehad met een framebouwer uit Groningen en na een lang gesprek over mijn wensen, het opmeten en op verschillende fietsen te hebben gezeten etcetera, is het wachten op een (voorlopig) ontwerp en offerte. Mijn interesse gaat uit naar een 29'er van staal met Rohloff.

Ik kom qua buizenset uit op het niveau van Reynolds 853, fillet brazed (en wellicht bi-laminated). Verder neem ik een rigid 29'er zonder gecompenseerde vork. Met EBB, hydraulische schijfremmen, Rohloff, aflopende bovenbuis, steekas vork. Kabels niet binnendoor, geen bevestigingen voor een derailleur, dragers of spatborden. Als ik concreet nieuws heb zal ik t.z.t een update posten.

Groet.
Euh, ok. Spannend! Geen tipjes van een sluier...? Wordt het ook weer een bikepacking-geval?
Ga er lekker mee door de duinen, over asfalt en door het bos. Bikepacking met frametassen kan altijd natuurlijk! En tipje van de sluier...wachten is op de offerte en wanneer e.e.a definitief is kan ik daarover berichten.
Ben erg benieuwd, gaaf enne... Gefeliciteerd vast;).
Thanks TM :D
Nu 1500km verder met mijn nieuwe staal MTB vanuit Gro. Wel 26" maar erg blij mee....

AfbeeldingIMG_1176

AfbeeldingIMG_1180

AfbeeldingIMG_0999a

Ik mis alleen EBB en S+S dat ik gewend ben met mijn andere fiets van hetzelfde adres 8)
Goed nieuws Shane. Volg je al een tijdje dus had Frankenstein al gezien, mooie kleur ook!
Ziet er goed uit - veel fietsplezier ermee. Maar dat lukt prima zo te lezen :wink: :D
Thanks Inge :)
Klinkt goed, benieuwd hoe het eindresultaat eruit komt te zien!
Dank je wel Jurr. Ik ben ook benieuwd, eerst maar de offerte afwachten..

Ik ben benieuwd naar voor en tegens m.b.t het verkoperen van je frame. Het ziet er gaaf uit. Nou weet ik niet wat zoiets kost, en of het frame wel goed beschermd wordt wanneer je het laat verkoperen...
Goed om te weten: op een Van Nicholas Pioneer (titanium) kun je naast de EBB ook S&S koppelingen krijgen! Wow, nog één stapje verder en je hebt de mooiste reisfiets.
Dat is inderdaad een heel mooie fiets Eric. Als ik voor VN zou gaan kies ik eerder voor de Zion Rohloff 29er, maar ik heb o.a. de vorm van de boven en onderbuis liever recht. 11ants heeft ook mooie modellen maar ik ga op dit moment voor staal dus hoef hier gelukkig geen keus in te maken :)
Offerte van frame en vork is binnen. Onderdelen laten nog even op zich wachten aangezien momenteel nog niet alles verkrijgbaar is (en prijs ontbreekt).

- Bilam frame 29", 853 Reynolds voor Rohloff EX disk naaf (steekas versie) + schijfremmen
- Bilam stuurpen met faceclamp
- S-bend achtervork, achteras steekas 142x12mm, wright padden met ss faces
- Unicrown voorvork, steekas 100x15mm, wright padden met ss faces
- 1x bidonhouder
- Fire red, M-gineering in white panel onderbuis
- Max 662-60mm banden

Afmontage;
Rohloff, White Industries, Nitto, Chris King, King Cage, NoTubes.

Rest moet nog worden afgestemd (schijfremmen e.d.).
Wacht ff. Dus na een half jaar heb je alleen nog maar een offerte? Ik wist dat het lang duurde, maar dit is toch wel erg lang? Of is de stap van offerte naar bouw een stuk korter dan van gesprek naar offerte?

Niettemin, men zégt dat het wachten de moeite waard is 8) !
Travelmaster schreef:Wacht ff. Dus na een half jaar heb je alleen nog maar een offerte?
Er zijn in de tussentijd wat wijzigingen aangebracht en gaf eerst aan dat ik wilde wachten tot het nieuwe jaar en o.a. Rohloff met steekas versie op de markt kwam. Heb onlangs toch maar gevraagd om een offerte vh frame.
Ah, die Rohloff is inmiddels ook geschikt voor steekas natuurlijk. Dat is wel een zinnige reden om te wachten.
Ik bewonder je geduld!
Travelmaster schreef:Ah, die Rohloff is inmiddels ook geschikt voor steekas natuurlijk. Dat is wel een zinnige reden om te wachten.
Ik bewonder je geduld!
Leek mij ook. En toen ik daarvoor interesse had wist ik dat ik wat langer diende te wachten, geen probleem voor mij. Dank.
Dit ziet er wel uit als een fiets waarbij elke keer voor de mooiste variant is gekozen. Ik ben benieuwd.
Kun je mij uitleggen wat de zin van een steekas in de achtervork is?

Steekassen komen uit de wereld van downhill-MTB. Daar komen enorme schokken en zijdelingse krachten op het voorwiel, die het synchroon inveren van een geveerde voorvork belemmeren. Een schijfrem leidt tot asymmetrische krachten op de as en torsie op de vorkpoten. Ook dat belemmert soepel inveren. Steekassen zorgen bij geveerde voorvorken voor meer stijheid en een meer symmetrische belasting.
Met een starre voorvork is de zin van een steekas al twijfelachtig.
De achteras wordt al vanuit twee richtingen vastgehouden: de liggende en de staande vork. Wat is dan nog het voordeel van een steekas?