Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opfriscursus voor fiets en fietser - Forum Wereldfietser

Opfriscursus voor fiets en fietser

De terugkomdag, opfriscursus voor fiets en fietser

We gaan eens wat nieuws proberen:
Voor iedereen die -ooit- een sleutelcursus gedaan heeft: een opfriscursus om door middel van het repareren van je eigen fiets die weggezakte kennis weer op te halen.
De opzet is dat je je eigen fiets naloopt op de belangrijke punten, vervolgens zelf (met eventuele hulp) de noodzakelijke reparaties uitvoert en zo optimaal geprepareerd aan je vakantie kunt beginnen.
De cursus duurt één dag en is voor maximaal 6 leden per dag.

Data
zaterdag 25 april.
zondag 26 april.
(Dus twee keer een ééndaagse cursus. Bij voldoende animo zullen meer data georganiseerd worden)

Waarom?
Het doel van de cursus is het opkrikken van je sleutelvaardigheid en het reisklaar maken van je fiets. Verder is het uiteraard een gezellige dag met gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen en informatie met andere Wereldfietsers..

Wat en voor wie?

Voorwaarden:
Je hebt -ooit- een sleutelcursus gevolgd.
• Je neemt je eigen fiets(en) mee.

We beginnen met een rondje langs alle fietsen om te kijken wat je zou moeten doen en wat je zelf kan en waar je hulp of uitleg bij nodig hebt. Vervolgens maken we een plan en gaan we aan de slag. Om bij te komen zijn er uiteraard voldoende thee en koffiepauzes.

Reparaties die je op zo'n dag kunt uitvoeren zijn bijvoorbeeld: kabels vervangen, derailleurs afstellen, olie verversen, aandrijflijn (ketting, tandwielen, trapas) vervangen, lagers afstellen, onwillige boutjes gangbaar maken, rammels & kraakgeluiden opsporen, wielen rechtmaken etc.

Voor al het benodigde gereedschap wordt gezorgd. Onderdelen mag je zelf meenemen, maar typische vervangingsonderdelen zoals kettingen, kabels, remblokken en tandwielen kun je ook ter plekke aanschaffen. Voor ingewikkelder dingen is overleg van te voren aan te raden, banden zijn er bijvoorbeeld in zoveel verschillende maten en kwaliteiten dat het ondoenlijk is die allemaal op voorraad te houden.
Je krijgt van te voren nog een vragenlijst om in te vullen over wat je graag zou willen en wat voor fiets je meeneemt, dus het wordt een cursus op maat!

Waar?
Het cursusadres: Dorpstraat 132, Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drenthe.
Routesuggesties: http://www.m-gineering.nl/kiel.htm

Hoe laat?
De cursus begint om 10 uur en duurt de hele dag. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om de avond van te voren al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!).

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan, fiets om aan te sleutelen.

Wat kost het?
Het cursusgeld bedraagt € 60,00. Bij de prijs is inbegrepen koffie, thee, pleisters, gezelligheid, de mogelijkheid om te kamperen en instructie tot je er bij neervalt.

Hoe kan ik me inschrijven?
Leden van de Wereldfietser die ooit een sleutelcursus gevolgd hebben kunnen zich inschrijven via reparatiecursus@wereldfietser.nl Vermeld naam, woonplaats en lidnummer.
Geef ook op voor welke cursusdatum je je opgeeft!

Als je je hebt opgegeven, dan ontvang je een bevestiging met uitleg en instructie over de betaling. Wacht dit even af totdat je geld overmaakt.

Let op: Je bent pas ingeschreven als je bevestiging ontvangen hebt én je hebt betaald. De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld.

Algemene informatie en inschrijving: Hans van der Veeke, reparatiecursus@wereldfietser.nl
Technische informatie: Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl
Jeetje wat een goed plan. Ik heb in het verleden wel geassisteerd bij de cursussen, en merkte dat deelnemers steeds vaker hun eigen fietsen meenamen, en dat daar ook wel wat aan te doen viel.... :lol: Je fiets voor de vakantie naar de fietsenmaker op de hoek brengen is ook niet steeds een garantie, is wel gebleken op buitenland trektochten. Kortom, dit lijkt me een schot in de roos te gaan worden.
Super plan - als dat volgend jaar ook is ben ik van de partij. Eerst de basis 2/3 mei maar eens leren/ ophalen.
Wat een goed :idea: !
Helaas heb ik dat weekend nachtdienst. Komen er nog andere data?
Hester en anderen,

Als er meer belangstelling is, geef het dan even aan. Mag in dit topic, maar mag ook via een mail. Bij voldoende belangstelling worden er nog meer georganiseerd.

Hans
Goed idee!
Helaas gaat het weekend van 25/26 april niet lukken maar als er meer data komen, dan ben ik zeker geïnteresseerd.
Stand van zaken:

Op zaterdag nog twee plaatsen beschikbaar.
Op zondag nog 6 plaatsen beschikbaar.
Goed plan! Had ik dit niet ooit als idee :idea: aangedragen op het evaluatieformulier.

Ideeën worden werkelijkheid en er zit een vervelend kraakje in m'n fiets. Even kijken of ik volgend weekend langs kan komen. Laat het ASAP weten en anders heel graag een andere keer.

Groet,
Superidee!

Lijkt me helemaal perfect om te doen net voor ik op reis vertrek!

Moest het volgend jaar dus opnieuw georganiseerd worden (ik vertrek pas in de zomer van 2016) meld ik me heel erg graag aan!

(ik wil zelfs als extraatje voor koffie en thee zorgen, ben er dan toch hé ;))

Groetjes,
Kelly
Op dit moment zijn er vier aanmeldingen voor zaterdag en één voor zondag.
Het lijkt erop dat er weinig animo is (afgezien van de mensen die hierboven reageerden).

Ik ben benieuwd waar dit aan ligt. Want dan kunnen we daar rekening mee houden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het te snel is. Of te duur is. Of een andere reden.

Laat het me weten in de reply. Dan kunnen we er wat mee.
Opgeven kan ook nog via het aangegeven mailadres.

Hans
Hans,

Voor mij komt het te snel, waarbij ik ook eerlijk moet bekennen dat IK het vrij laat las. Kan mij niet zo snel vrijmaken en behoudens het kraakje heb ik ff geen klusje aan m'n fiets op dit moment.

Maar het idee spreekt mij aan.

Ruud
Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hebben we gesleuteld na eerst een rondje langs alle fietsen gemaakt te hebben om alle verbeterpunten te inventariseren. Aan alle draaiende onderdelen gevoeld, trilling balhoofd?, knerpje achternaaf?, dansende trapas?, ratelend kettinkje, soepig remmetje?.
en nog vies ook.
Geen tijd voor pauze, noch voor eten, de koffie zelfs bleef staan......, maar....
's avonds reden we met onze glimmende perfect lopende fietsjes weer naar buiten, niet meer bang om gewoon alles zelf aan te pakken.
bedankt Marten voor je inzet,
graag volgend jaar weer.
Jos
Leuk om te lezen, hoeveel deelnemers waren er uiteindelijk? Zo'n opfriscursus lijkt mij een prima plan, eerst een keer de sleutelcursus doen.
En vandaag gelijk mooi weer.
Friso, we waren met 5 vrouwen. perfect team!
Wat Hanna al zei we hebben hard gewerkt, veel resultaat geboekt: casettes en kettingen vervangen, remblokjes vernieuwd en afgesteld. kabels,derailleur...balhoofdstel en trapas en een nieuwe shifterhandel gemonteerd. Een piep uit een trapper gehaald. Alles is wel zo'n beetje de revue gepasseerd. (behalve spaken vervangen,
Martin heeft zich drie keer in de rondte gewerkt met alle vragen, hulp en advies wat we nodig hadden, zijn lunch is door de poes opgegeten, maar hij heeft wel vijf vrouwen heel blij gemaakt en over drempel- koudwatervrees geholpen.
Ik zie nu al uit naar een opfris/sleuteldag volgend voorjaar.
(en dan zal ik mijn huiswerk van te voren doen Martin).
Cilia
Fleurke schreef:Friso, we waren met 5 vrouwen. perfect team!

Ik zie nu al uit naar een opfris/sleuteldag volgend voorjaar.
Cilia
Geweldig, goed geslaagd zo te lezen!