Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets met trein naar Nevers in Frankrijk - Forum Wereldfietser

fiets met trein naar Nevers in Frankrijk

Hallo,

voor mij een compleet nieuwe ervaring en komt ook onverwacht, maar ik ga op hele korte termiijn (hoop ik althans) met de fiets van Nevers richting de Pyreneeën. Het is een groot deel van de fietsroute "Langs oude wegen".

Heeft iemand goede suggesties om hier met de trein (en dus ook de fiets mee natuurlijk) te komen? Nevers ligt ter hoogte van Bourges.

Ik ben hier totaal onervaren mee en hoop dat iemand mij goede ideeën aan de hand kan doen.

groet,

Peter de Jonge
Is een mooie route, langs oude wegen.
Vorig jaar kon je zonder te hoeven reserveren voor een TGV in elk geval zo in Nevers komen vanuit de Randstad: Intercity naar Brussel, trein naar Mons dan wel Quevy (fietskaartje voor dit hele traject kun je in NL kopen), van Mons of Quevy de grens over fietsen naar Maubeuge (Luik-Charleroi-Erquellines-Maubeuge kan ook), dan Intercity naar Parijs, fietsen van Gare du Nord naar een ander Parijs station, dan Intercity naar Nevers. Fiets mag gratis, ongereserveerd en onverpakt mee van Maubeuge naar Parijs en in sommige treinen van Parijs naar Nevers. Ik weet niet of het in één dag lukt.
Zie ook de tips van Paul Benjaminse over deze route.
Wellicht kan het ook sneller, informeer bij de Treinreiswinkel.
Ik heb het vorig jaar andersom gedaan.
http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 27&t=23105
Inmiddels vertrekt de internationale Intercity naar Antwerpen en Brussel weer vanaf Amsterdam Centraal.
Beste reisroute is nu:
Internationale Intercity naar Antwerpen (geen reservering nodig voor de fiets)
Belgische Intercity van Antwerpen naar Rijsel (geen reservering nodig voor de fiets). Rijsle heeft twee stations, maar die liggen op 450 meter van elkaar.
TGV van Rijsel naar Parijs. (reservering voor de fiets verplicht. Beperkt aantal fietsplaatsen. De trein komt aan op station Paris-Nord.
Fietsen van station Paris-Nord naar station Paris-Bercy. (Er zijn fietroutes in Pariijs en er is een fietskaart van Michelin).
Intercités van Parijs naar Nevers. (Er zijn twee soorten Intercités: met verplicht reserveren voor de fiets en zonder reservering voor de fiets)
Laat alles regelen door de Treinreiswinkel. Alleen de Treinreiswinkel kan in Nederland fietskaartjes regelen voor Franse treinen. www.treinreiswinkel.nl
Aanvulling:
als je door de week wil vertrekken, kan je niet goed in de spits met een bepakte fiets naar Amsterdam/Rotterdam komen voor de intercity naar Brussel. Tegen de regels...en vaak qua capaciteit van de treinen ook onmogelijk!
Dus je moet of na 8:30 beginnen...of voor de spits begint op het station zijn waar je de intercity naar Antwerpen pakt(als internationale trein heeft die geen last van de spitsregels).
Als Hilversummer, betekent dit voor mij dus 5:45 de trein naar Schiphol, zodat ik rond 7 uur de trein kan pakken. Best extreem opstaan vind ik :shock: maar dan ben je wel om half 3 in Parijs. Om de trein naar Nevers te pakken...of de nachttrein naar de Provence. Wat mijn plan nu is.
Hoe je het ook wend of keert, het gaat je een dag kosten. Ik overweeg nu maar om die stop in Parijs uit te breiden met een nachtje op de camping in het Bois de Boulogne, zodat ik Parijs 's avonds een beetje kan bekijken(minstens een jaar of 10 niet geweest denk ik), voelt het ietsje minder als tijd verspillen, al dat overgetsap enzo!
Met een internationaal treinkaartje mag de fiets ook mee in aansluitende binnenlandse treinen. Treinen van Hilversum naar Amsterdam zijn in de ochtendspit inderdaad vaak overvol.
Precies Bert, technisch gesproken mogen, en het gedaan krijgen is niet altijd hetzelfde! Ik neem dat traject elke dag want ik werk in de Bijlmer...en ik zie me al aankomen met m'n vakantiefiets in de spits. Ik word waarchijnlijk door een woedende menigte de trein weer uit gegooid als ik het probeer :P

Zijstapje...heb jij soms al info wanneer de nieuwe generatie ICE's, die volgens mij wel fietsplekken hebben, in gebruik komen bij de Oosterburen? Ik dacht 2016, maar zou leuk zijn als het dit jaar al was!
captain_fabulous schreef:
Zijstapje...heb jij soms al info wanneer de nieuwe generatie ICE's, die volgens mij wel fietsplekken hebben, in gebruik komen bij de Oosterburen? Ik dacht 2016, maar zou leuk zijn als het dit jaar al was!
Ik weet het niet precies. Zou je kunnen navragen bij de Duitse fietsersbond ADFC. Die zitten er bovenop. In gebruikname van de nieuwe generatie ICE's met fietsplaatsen geschiedt geleidelijk: eerst worden de oudste stellen vervangen. De stellen die op Nederland rijden zijn nog niet zo oud. Dit zijn bijzondere stellen, omdat ze ook onder Nederlandse stroomspanning kunnen rijden. Verder is een aantal van deze stellen eigendom van de NS. Je ziet het aan het NS-logo op de trein, die er verder geheel als een Duitse trein uitziet.
Super bedankt voor de tips! Als onervaren fietsreiziger met de trein ben ik hier enorm mee geholpen.
Zaterdag weg hoop ik als het lukt :-)
De trein is geboekt! Vrijdag a.s. vertrek ik. Enige dat me nog puzzelt is het overstappen in Parijs. Iemand goede tip voor het fietsen van het ene naar het andere station?
Maak een routebeschrijving voor de fiets Gare du nord-Gare du Bercy in Google Maps en print die. Het is niet ver (6 km) en het is niet moeilijk, er zijn aparte fietsstroken, al moet je wel rekening houden met eenrichtingverkeer (ook voor fietsers!) in sommige straten.
Heel veel plezier met je tocht!
pjetter schreef:De trein is geboekt! Vrijdag a.s. vertrek ik. Enige dat me nog puzzelt is het overstappen in Parijs. Iemand goede tip voor het fietsen van het ene naar het andere station?
Voor het Gare du Nord met je rug naar het station van het station wegfietsen. Daarna eerste kruising linksaf Boulevard de Magenta op naar de Place de la Republique, Place de la Bastille, langs het water naar de Seine, bij de Seine linksaf langs de Seine. Derde brug (Pont de Bercy) linksaf Boulevard de Bercy tussen twee grote complexen door. De Boulevard maakt een bocht naar rechts. Nog voor het spoorwegviaduct is het Gare de Bercy: een klein en lelijk station.
Er is een Michelin-fietskaart van Parijs. Te koop bijvoorbeeld bij Pied à Terre in Amsterdam.

In Frankrijk moet je je treinkaartjes eerst afstempelen voor je het perron op gaat: composter les billets!

De camping van Nevers is direct links voorbij de brug over de Loire. Leuke plekjes aan de rivier. Doe eerst boodschappen in de stad, want in de omgeving van de camping zijn geen winkels. Er is een Carrefour City aan Avenue Charles de Gaulle: deze begint tegenover het station van Nevers.

Vergeet in Nevers geen bezoek te brengen aan Bernadette!