Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route boekjes ; nuttig of niet ? - Forum Wereldfietser

Route boekjes ; nuttig of niet ?

Hallo ,
Vorig jaar ben ik naar Rome gefietst m.b.v. de routebeschrijving van Reitsma .
In het najaar naar Parijs gefietst met het boekje van Benjaminse .
Terzijde ;Boekjes en route beschrijving van Reitsma zijn uitstekend .Boekje van Benjaminse is m.i. onbruikbaar .
Beide routes had ik ook in mijn gps geladen .Onderweg heb ik hoofdzakelijk op de gps gefietst .De track was zeer betrouwbaar.Je kon lekker doorfietsen op basis van het paarse lijntje.Zo nu en dan eens de boekjes geprobeerd.Dat is toch wel wat lastiger .Bij Reitsma zet je je km.teller op nul en aan de hand van de afgelegde afstanden wordt je naar links of rechts of rechtdoor verwezen.Is te doen maar vergt nogal wat aandacht en roept op bepaalde momenten wat twijfel op of de route wel of niet goed gevolgd wordt .
Bij Benjaminse moet je de route volgen via tekstbeschrijvingen die niet geheel duidelijk zijn en veel geneuzel bevatten .Met ; "een stukje rechtdoor "en/of ; "eerst een stukje rechtdoor en dan scherp schuin linksaf ", kan ik niet zoveel .Teksten zijn niet letterlijk uit het boekje maar geeft wel de sfeer van beschrijving aan.
Wat bieden de boekjes nog meer ? Bij Reitsma veel zinvolle ( historische ) info over de plaatsen die je passeert .Je merkt dat de schrijver zich in de route verdiept heeft .Verder nog veel nuttige info over overnachtings mogelijkheden en diverse wetenswaardigheden.
Bij Benjaminse alweer veel geneuzel .Opvallend is ook dat er volstrekt geen logica qua redactie in het boekje zit.De volgorde van gegevens is onlogisch en je bladert je een ongeluk door het boekje om bij de gegevens te komen die je wilt hebben.

Enfin ,dit hele relaas is niet bedoeld als vergelijk Reitsma versus Benjaminse
( hoewel toch wel van belang ) maar meer bedoeld als vraag : Zijn routeboekjes in het huidige gps tijdperk nog van nut ?
Drie boekjes Reitsma weegt bijna 0.8 kilo .Dat is niet niks voor een naslagwerkje .En terugblikkend op mijn reis naar Rome heb ik ze toch echt niet veel gebruikt en zijn ze op geen enkel moment onmisbaar gebleken.De gevolgde track voldeed uitstekend.Wel heb ik gebruik gemaakt van de campingaanwijzingen.
De kosten van de boekje zijn ook niet uit te vlakken.€ 67,50 voor drie boekjes Reitsma .
€ 17,50 voor 1 boekje van Benjaminse .

GPS.tracks gratis te downloaden .

Dit jaar ga ik het eens anders doen .
Ik ga een tocht maken vanaf huis richting Frankrijk.Daarbij volg ik de route Driebergen-Heerlen.Vervolgens Heerlen-Vennbhanroute.Dan via de route "langs oude wegen" naar Nevers .Dan stuk van de Loire route en verder de retour van de St.Jacobsroute ,groene vallei ,plus nog wat gedownloade LF. routes terug naar huis .
De routes heb ik gedownload van de Europa fietsers ,waarvan ik uiteraard donateur ben geworden .Vervolgens heb ik de routes ,in basecamp bewerkt en aangepast en in mijn gps geladen .Vervolgens heb ik Archies campingsite ( die ik binnenkort zal doneren ) in de gps geladen.
En zie ; ik ben voorzien van een compleet pakket .Betrouwbare gps ,alle campings op de route.En dat alles tegen minimale kosten en zeer gering gewicht .

Ik zal vast het wiel wel weer hebben uitgevonden maar gezien de vraag naar routeboekjes , gps. e.d. misschien stof tot nadenken voor sommigen.

Groet.
Wat jij beschrijft, geldt niet alleen voor routeboekjes maar voor de hele reisboekensector. Info op internet is completer, actueler en daarmee in principe betrouwbaarder (als je weet hoe en waar je moet zoeken). Met een smartphone met daarop een navigatieprogramma voor de gpx-track, booking.com, Tripadvisor, Google Maps, Wikipedia en Archies kom je door heel Europa.
Ik gebruik nog wel regelmatig een routeboekje omdat sommige heel overzichtelijk en informatief zijn (de Bikeline-serie bijvoorbeeld en de Santiago-serie van Clemens Sweerman), maar per se nodig is het niet, als je een internationaal data-abonnement hebt.
Neemt niet weg dat het voor routeboekjesmakers frustrerend moet zijn dat iedereen de met bloed, zweet en tranen samengestelde gps-track kan gebruiken, zonder dat je daar als auteur ook maar een cent wijzer van wordt.
peter de rijk schreef:Neemt niet weg dat het voor routeboekjesmakers frustrerend moet zijn dat iedereen de met bloed, zweet en tranen samengestelde gps-track kan gebruiken, zonder dat je daar als auteur ook maar een cent wijzer van wordt.
Ik denk dat de gps-tracks dan vanzelf ook niet meer beschikbaar worden gesteld, simpel !!

Gelukkig zijn er nog heel veel mensen die de waarde van goede routegidsen wel weten te waarderen.
...een ontwikkeling waar boekjes in de toekomst niet beter en actueler van zullen worden :(
ik ben blij met mijn boekje en gps :-)

Beide vullen elkaar aan.

en ook voor boekjes kunnen wijzigingen snel bekend zijn.

deze knelpunten zijn met Pasen geconstateerd en stonden tweede paasdag al op de website
@Peter ,
Ik zou er dan ook voor pleiten dat er voor de tracks betaald gaat worden en de revenuen ten goede komen aan de route ontwikkelaars.
Zie hoe het gaat met e-books.Ik heb het laatste half jaar 26 e-books gedownload en daar heb ik gewoon voor betaald .Zo hoort het ook.
Wil dus best mijnheer Reitsma voor zijn track naar Rome betalen .
Mijn vraag echter was of routeboekjes nog wel van deze tijd zijn en/of routemakers niet op een andere wijze aan hun geld kunnen komen.

@ Michael W.
En wat waardeer je dan zo aan die routeboekjes ?
@LHTJoost.
Het gaat er niet om om die boekjes beter te maken of slechter.
Waar het om gaat is of er niet betere meer efficiente mogelijkheden bestaan om route beschrijvingen toe te passen en te verkopen .

Wel opvallend dat een groot deel van die fietsers wereld zo conservatief is en zijn gelijk haalt uit nostalgie,sentimenten en dogma's.Het lijkt wel een kerk.
ANDO schreef: @ Michael W.
En wat waardeer je dan zo aan die routeboekjes ?
Wie zegt jou dat ik ze waardeer ?
Het klopt wel wat je schrijft. Zonder routeboekje op de GPS rijden is perfect mogelijk.
Maar ik moet zeggen dat ik zelf de route-schrijvers een beetje wil steunen door ook gewoon een boekje mee te nemen. Je moet je eens indenken wat een enorme moeite het kost om al die routes te maken en alternatieven af te fietsen, en er vervolgens nog eens een boekje van de brouwen. Chapeau hoor, voor de heren die dat doen.
Verder vind ik het wel aardig om aan het eind van de dag nog eens zo'n boekje te bekijken, en als aandenken thuis in de kast is ook niet verkeerd.
Ik ga wel steeds vaker van de route afwijken, met dank aan de openfietsmap is dat per GPS goed mogelijk zonder uitgebreid kaartmateriaal mee te zeulen.
Maar alles bij elkaar toch leuk dat die boekjes nog verkrijgbaar zijn.
Tja, als je zonder boekjes fietst weet je niet welke informatie je mist - er zijn vast interessante dingen waar je onwetend aan voorbij fietst. Aan de andere kant vind ik het wel wat hebben als ik iets vreemds in het landschap zie en zelf probeer te bedenken wat het kan zijn. Misschien kan ik ergens een bordje vinden? Of kan ik het aan iemand vragen?
Voor m'n 'gewone' vakanties kocht ik ook altijd een Lonely Planet, maar ik ben ze steeds minder gaan gebruiken. Liever vraag ik aan locals waar ik moet zijn, en laat ik me gewoon verrassen. De leukste herinneringen zijn toch niet van de dingen die in boekjes staan... ik ben ze dus ontgroeid.
Een donatie aan Archie en de routemakers vind ik niet meer dan normaal.
Hoi,
Ik vind het heerlijk om geen GPS te hebben, dus fiets lekker op een fietsboekje, zie op de kaart ook het een en ander over de omgeving, heb campinginfo bij de hand en heb geen last van mijn GPS opladen, problemen bij nat weer etc. Heerlijk!!
Groet, Petra.
Ik ben dol op papieren kaarten en boekjes (vooral voorpret) maar niets geeft me zoveel vrijheid en toevallige ontdekkingen als mijn GPS.
Maar ieder zijn meug natuurlijk.
ANDO schreef:Wel opvallend dat een groot deel van die fietsers wereld zo conservatief is en zijn gelijk haalt uit nostalgie,sentimenten en dogma's.Het lijkt wel een kerk.
Is dit je conclusie uit de gegeven reacties? Waar lees je dat dan?
Ik gebruik routeboekjes met name voor een gemakkelijk camping overzicht. Buiten dat om hebben ze voor mij niet heel veel toegevoegde waarde. Het meest fraaie vind ik namelijk natuur, terwijl routeboekjes over het algemeen juist gericht zijn op culturele highlights.
peter de rijk schreef:
ANDO schreef:Wel opvallend dat een groot deel van die fietsers wereld zo conservatief is en zijn gelijk haalt uit nostalgie,sentimenten en dogma's.Het lijkt wel een kerk.
Is dit je conclusie uit de gegeven reacties? Waar lees je dat dan?
Deze uitspraak neem ik terug .Conclusie komt niet voort uit de gegeven reacties op dit topic maar eerder uit een algemeen voelen betreffende andere onderwerpen op dit forum .
Excuses.

Groet.
In het extreme geval wordt er straks per route één boekje verkocht. De koper fietst de route en publiceert de opgenomen GPS-track, die de rest vervolgens downloadt.

Dat is geen duurzame situatie. Misschien moeten de routemakers toe naar een model van donaties of crowdfunding? Financiering vooraf?
Kees Swart vertelde mij eens dat hij jaren bezig is met het maken van route boekjes.

Mario
Op zich ben ik het helemaal eens met de hoofdzaken van het berichtje van ANDO: routegidsjes zijn in principe misbaar, en de routebeschrijvingen (en gidsjes) van Benjaminse zijn onbruikbaar.
Maar... Een goed gidsje (zoals Pirola ze uitgeeft) levert je tijdens je fietstocht heel wat interessante toeristische informatie op, die je op je GPS-tracks niet terugvindt. sinds een aantal jaren gebruik ik ze dan ook samen. Het is me heel wat waard om te weten dat een goede routeplanner een interessante en mooie route heeft uitgezet.
Ik hoop dat velen dat ook vinden, zodat we kunnen blijven genieten!
eindgebruiker schreef:In het extreme geval wordt er straks per route één boekje verkocht. De koper fietst de route en publiceert de opgenomen GPS-track, die de rest vervolgens downloadt.

Dat is geen duurzame situatie. Misschien moeten de routemakers toe naar een model van donaties of crowdfunding? Financiering vooraf?
Ik verwacht niet dat het nog veel verschil zal gaan maken. Binnen 10 jaar zal het begrip roaming meest wrs verdwenen zijn en is er voldoende info ter handen om highlights in de omgeving online terug te vinden.

Reisgidsen kunnen daar voorlopig nog op inspelen door hun reisgids als app met location support aan te bieden. Maar bij een groeiende hoeveelheid aan gratis alternatieven zal ook de vraag naar betaalde reisgids apps afnemen.

20 jaar van nu zullen reisgidsen voor ontwikkelde landen meest wrs een zeldzaamheid zijn geworden.
Routeboekjes vind ik zeker nuttig, hoewel het gebruik wel veranderd is. Eerder was het het veelal het routeboekje volgen en alleen in uitzonderingen ervan afwijken. Nu is het meestal een routeboekje hooguit als hulpmiddel van het plannen van de route.

Zeker met de huidige mogelijkheden van het internet (OFM/OCM) vind ik het ook gewoon erg leuk om zelf de route te plannen. Hierbij kun je je eigen wensen in je route passen. Ach en het ene routeboekje vind ik erg goed, de ander weer wat minder. Maar dat is net afhankelijk wat je doel is, de één pakt elke plaats/stad die het tegen komt en volgt wat grotere wegen. De ander zoekt elk klein weggetje/fietspad op, maar maakt daardoor weer meer hoogtemeters/kilometers.

Als er een boekje van Kettler is in de omgeving waar ik ga fietsen, dan neem ik die eigenlijk altijd wel mee. Niet dat ik er heel veel gebruik van maak, maar het zorgt voor alternatieven als het niet gaat zoals gepland en heeft veel informatie over fietsenmakers, overnachtingsmogelijkheden etc.

Zullen de routeboekjes verdwijnen? Op termijn ongetwijfeld, maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren. Voorlopig zullen er nog genoeg fietsers zijn die het makkelijk vinden en geen GPS hebben (en willen kopen, er zit toch nog steeds een behoorlijk prijskaartje aan).
Hoezo: 't lijkt wel een kerk?
Wat is er tégen een kerk?
Als oud-dominee, ja, van de kerk!, mag ik me graag in de Schriften verdiepen. Dus: een routeboekje, héérlijk!
En dan klopt er wéér eens geen barst van. [i]"Bij de witte pomp achterom"[/i] Benjaminse, tja, die pomp ziet er nu heel anders uit. Enzo.
Dat geneuzel. Helemaal mee eens. Inderdaad. GPS, of een kaart, véél beter.
Maar ze hebben er voor gewèrkt. En dat moet beloond. Dus boekjes kopen, stukje bij beetje weggooien of in de kast zetten vol van je eigen aantekeningen, regen en andere vlekken, scheuren, kun je er nog eens in bladeren. [i]"Wáár en waarom ging het toen, dáár, toch zó verkeerd?"
[/i]
Net zoals met de kerk!