Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is dit iets voor mij? kalkhoff vintage 30 - Forum Wereldfietser

Is dit iets voor mij? kalkhoff vintage 30

Ik fiets al 18 jaar tevreden op een kobaltblauwe giant jubilee hybride toerfiets (ietsje lager gekwalificeerd indertijd als giant expedition). Meestal dagtochten van tussen de 70 en 100 km. Ook gebruik ik hem voor korte vakanties met ongeveer 25 kilo bagage. Daar is hij geschikt voor.
Ruw geschat heeft hij 30.000 a 40.000 km afgelegd.

Nu zoek ik een vervanger die kwalitatief beter mag zijn, en ik heb geen zin om 2, 3, 4, of 5 duizend euro neer te tellen voor een state-of-the-art wereldfiets. Bovendien hou ik niet van naafversnellingen, zelfs niet van de alom geprezen rohloff om de simpele reden dat ik niet van black-boxes hou. Derailleurversnellingen zijn geweldig, want je kan alles zien, ook als er iets mis is.

Ik wil geen geld uitgeven aan vering (behalve die in een brooks zadel) en het liefst zou ik v-brakes hebben.

De keuze bij fietsen van rond de 1000 euro wordt vooral moeilijk gemaakt doordat er vaak verende voorvorken (bah) en schijfremmen opzitten.

Nu zag ik deze fiets en vraag me af wat de experts hier voor nadelen aan zien voor vakanties binnen europa met niet meer dan 25kg bepakking. Ik ben zelf 1.78 lang en weeg 80kg.

http://www.kalkhoff-bikes.com/de/bikes/ ... -30-g.html

Hij was me nog niet opgevallen omdat hij overal (onterecht) onder de stadfietsen en life-style fietsen wordt aangeboden. Ik denk echter dat hij veel geschikter is dan bijvoorbeeld de kalkhoff endeavour modellen omdat die of een veervork of schijfremmen hebben.

Op de website van Kok in Utrecht staat dat hij geschikt is voor vakanties, maar daar staat ook dat hij magura hs33 remmen heeft en op de kalkhoff site is er sprake van hs11, dus wat is waarheid?

Het belangrijkste is nog de zithouding dus dat ga ik binnenkort in het echt bekijken. Hij viel me op vanwege het feit dat ik het zadel niet hoef te vervangen omdat er al een brooks opzit :D

Het enige nadeel vindt ik de magura's die heb ik op m'n ligfiets met onderstuur eens stukgevallen en dan is er onderweg niks meer aan te doen, maar daar zaten ze op een wat kwetsbaardere plek.

Overigens ben ik geen ligfietser meer, want dat is me slecht bevallen ivm de interactie met het overige verkeer zoals o.a. dominante honden, schrikkende paarden, passerende auto's op 5cm van mijn hoofd, grappenmakers die me waarschuwde niet in slaap te vallen etc. etc. maar dat is natuurlijk een heel ander onderwerp.

O ja, er zit op de kalkhoff een nok voor een lowrider op de voorvork
Heb niet echt veel verstand van fietsen.Maar Kalkhof is toch een gerespecteerd merk.De onderdelen waarmee de fiets is opgebouwd lijken mij ook ok.
En ,last but not least ,Hij ziet er goed uit .Mooie fiets.

groet.
Over HS11 ipv HS33 zou ik me niet druk maken. Verschil zit vooral in verstelmogelijkheden in de remgreep. Belangrijker is de lagering. Met name bracketlagers, lijkt op HollowTech met buitenboordlagers. Zoiets moet je willen. Ik niet. Specificatie is nogal vaag en de prijs is eigenlijk best hoog.
Rose fietsen misschien iets - zelf geen ervaring mee maar hoor wel vaak goede berichten.
of dit model geschikt voor je is, is moeilijk te beoordelen. (link werky niet enz.)
maar Kalkhoff is een goed merk. om precies te zijn een submerk van Focus... of nog beter gezegd.... http://www.derby-cycle.com/

Ze maken ook fietsen voor bv de Otto, dan heet het ineens Arinos. maar ook series voor kleine nederlandse merken, bv Xtrail. Ik heb er 5, allemaal met een andere "merknaam". en ik ben over allemaal tevreden :-)

En de discussie of je hollowtech of vierkante assen moet hebben.....zoveel mensen, zoveel meningen...

Gaat erom dat je past op de fiets, en dat de fiets jou ook leuk vindt.
of deze fiets iets voor je is kan ik moeilijk inschatten , ik heb zelf al bijna 4 jaar en ruim 30d km de endeavour met rohloff, kan alleen maar zeggen prima fiets. toen zat er nog wel hs 33 op. er zijn ook verschillende dealers tenminste hier in het zuiden wel.
Ik kocht m toen in Helmond voor een heeel goede prijs
sjefke schreef:Over HS11 ipv HS33 zou ik me niet druk maken. Verschil zit vooral in verstelmogelijkheden in de remgreep. Belangrijker is de lagering. Met name bracketlagers, lijkt op HollowTech met buitenboordlagers. Zoiets moet je willen. Ik niet. Specificatie is nogal vaag en de prijs is eigenlijk best hoog.
Dank je, het liefst heb ik een zo simpel mogelijke "conservatieve" fiets met inderdaad vierkante assen. en simpele v-brakes, maar allemaal net wat betere kwaliteit dan mijn oude giantje. Het probleem is alleen dat je weinig nieuwe fietsen ziet die aan die eisen voldoen. De meeste worden opgeleukt met hydraulische remmen, schijfremmen, voorvering en inderdaad ook hollowtech2 en dat wil ik eigenlijk niet. Ik wil gewoon een simpele fiets met een redelijk frame, 3x8, 3x9 of 3x10 derailleurversnellingen, goeie voor en achterdragers, geen verlichting, en het liefst 28 inch wielen.
nobbiomatic schreef:of dit model geschikt voor je is, is moeilijk te beoordelen. (link werky niet enz.)
Het ligt niet aan de link. Als je naar die site surft krijg je dezelfde foutmelding, alleen bij deze fiets, gisteren werkte het nog, het zal wel een teken zijn dat ik 'm niet moet kopen :lol:
guusnatuur schreef:Dank je, het liefst heb ik een zo simpel mogelijke "conservatieve" fiets met inderdaad vierkante assen.
Ik fiets ruim 60 jaar en heb nog nooit op een "conservatieve" fiets gereden met vierkante assen. Alle assen waren rond. Ik kreeg de indruk, dat je de bedoeling had een trapas met vierkante crankpassing te omschrijven. Maar ik het mis hebben, omdat je over meerdere assen schrijft. :?:

Het taalgebruik neemt met de jaren af. :)

Piet.
PietV schreef:
guusnatuur schreef:Dank je, het liefst heb ik een zo simpel mogelijke "conservatieve" fiets met inderdaad vierkante assen.
Ik fiets ruim 60 jaar en heb nog nooit op een "conservatieve" fiets gereden met vierkante assen. Alle assen waren rond. Ik kreeg de indruk, dat je de bedoeling had een trapas met vierkante crankpassing te omschrijven. Maar ik het mis hebben, omdat je over meerdere assen schrijft. :?:

Het taalgebruik neemt met de jaren af. :)

Piet.
Dat het taalgebruik met de jaren afneemt blijkt wel uit jouw post waarin je vertelt dat je al 60 jaar fietst en vervolgens post "Maar ik het mis hebben"..

Jammer dat er op dit forum meer taalpuristen aanwezig zijn dan fietsliefhebbers. De term "vierkante assen" heb ik op overigens op dit forum opgepikt. Volgens mij is het een heel goede omschrijving voor het soort as dat ik bedoel.

En wat bedoel je eigenlijk met "ik fiets ruim 60 jaar" ? Moet je nooit eten of slapen of zo, of doe je dat allemaal op de fiets?
Dont worry; is een vrij gebruikelijke benaming hoor, iedere fietsenmaker of hobbysleutelaar begrijpt je, ligt niet aan jou.

Wat is er eigenlijk niet goed aan je huidige fiets; wat wil je anders/beter hebben?

Je zegt ook niks fout want die assen zijn wel degelijk vierkant tpv de uiteinden, en juist dat maakt ze anders dan andere bottom brackets.
Vergelijk tevens: "mannen met lange baarden" itt "mannen met lange baard", interessante discussie hè, vind ik ook niet.
Matthie9001 schreef:Dont worry; is een vrij gebruikelijke benaming hoor, iedere fietsenmaker of hobbysleutelaar begrijpt je, ligt niet aan jou.

Wat is er eigenlijk niet goed aan je huidige fiets; wat wil je anders/beter hebben?
Eigenlijk bevalt hij heel goed. Maar alles begint krakkemikkig te worden en omdat het 7-speed is, zijn wat betere onderdelen slecht voorhanden.

Ik zit er ook over te denken om gewoon het frame te hergebruiken en het opnieuw op te bouwen, maar dat duurt wel even en dan heb ik geen fiets om op te fietsen. :)

Dus dacht ik: ik koop een nieuwe en dan wordt dit m'n hobbyfiets om ervaring met sleutelen op te doen. Een ander plan is om een tweedehandsfiets erbij te kopen en ze afwisselend onder handen te nemen. Ik ben wel handig, maar heb nog niet zo heel veel ervaring met dit soort dingen.
Topic opgeschoond.
Wat een vreemde toestand. Ik stelde een eenvoudige vraag, hoopte op een zo breed mogelijk antwoord mbt soorten fietsen in een bepaalde prijsklasse.

Dan onstaat er een misverstand omdat iemand denkt dat een fietsleverancier een kleur is (kan gebeuren). Vervolgens begint iemand die ik verdenk van licht autistische of narcistische trekjes me aan te vallen op mijn taalgebruik en nog wat later grijpt de moderator in en wordt ik heel nieuwsgierig naar wat er gepost is en waardoor dat noodzakelijk was omdat ik blijkbaar wat gemist heb.

Gelukkig waren er ook mensen die inhoudelijk reageerden. Misschien moet dit draadje maar gesloten worden want "de toon is reeds gezet".

Overigens zijn assen niet de enige ronde dingen die ook vierkant kunnen zijn. Bij de Nederlanse Spoorwegen hebben ze regelmatig last van vierkante wielen en onder motorrijders is "vierkante" banden een ingeburgerd begrip. :)

En dan bedoel ik natuurlijk dat de TREINEN van de NS last kunnen hebben van vierkante wielen. Dit om te voorkomen dat iemand me nu komt vertellen dat spoorwegen helemaal geen wielen hebben. :)
Back to the topic
De fiets is met 37x622 banden. Wil je ooit bredere banden monteren? Dan even checken - passen ze in het frame.
De trend nu is bredere banden. Ik heb probleem bij alle mijne fietsen
- Giant TCR racefiets. Origineel met 700x23 25mm past net wel
- Gaint Metro – Origineel 37x622 , 40..42 past net wel. Bijv. de nieuwe Schwalbe almotion komt met 40x622 50x622 en 55x622 – Ik kan alleen 40x622 kiezen.
miro schreef:Back to the topic
De fiets is met 37x622 banden. Wil je ooit bredere banden monteren? Dan even checken - passen ze in het frame.
De trend nu is bredere banden. Ik heb probleem bij alle mijne fietsen
- Giant TCR racefiets. Origineel met 700x23 25mm past net wel
- Gaint Metro – Origineel 37x622 , 40..42 past net wel. Bijv. de nieuwe Schwalbe almotion komt met 40x622 50x622 en 55x622 – Ik kan alleen 40x622 kiezen.
Dank je, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. Dat wordt ook een serieus punt op m'n "eisenlijstje".

Deze Kalkhoff gaat het in ieder geval niet worden. Ik ben hem vanmiddag gaan bekijken en knapte er gelijk al op af. Volgens de website van Kok (Utrecht) zou er een Brooks zadel op zitten. Dat was niet zo. Het was wel een lederen zadel, maar zo te zien meer voor het oog gemaakt dan voor het zitvlak. En dat was niet het enige aan deze fiets. Het was in mijn ogen een vreemde mix van lifestyle- en sportieve elementen.

In een andere winkel kwam ik weer een ander Duits merk tegen waar ik nog nooit van had gehoord: Gudereit, de sx-45 lijkt me wel wat. Ze maken overigens ook hele goedkope rohloff fietsen.

Dit draadje kan dus wel gesloten worden.
Ik wilde beginnen met zeggen dat ik de afmontage wat matig vond.
Maar ik zie net dat als je op de SX45 klikt je de SX30 krijgt.
Dus die opmerking neem ik terug.

Hij ziet er goed uit. Maar ik denk wel dat je een vrij sportieve zit hebt op deze fiets.
Je hebt ook een SX50Evo. Maar deze is iets duurder.

Gudereit heeft ook leuke trekking fietsen. Helaas wel met verende voorvork. Deze zijn wel te locken. Maar maakt de fiets wat zwaarder.

Genoeg keus in kleur zag ik :)