Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crank vervangen, erg grote "crankdiepte". - Forum Wereldfietser

crank vervangen, erg grote "crankdiepte".

Ik heb een oude giant hybride fiets waar ik aan verknocht ben. Het middelste van de drie aan de crank geklonken tandwielen is versleten dus wilde ik dit vervangen voor een goedkoop mountainbike crankje. Het gaat om een fiets met "vierkante" as.

Het bleek niet te passen omdat de bladen te ver naar buiten kwamen. Het middelste kwam op de "plek" van de grootste blad en het grootste blad was niet meer bereikbaar voor de voor-derailleur.

Enige gegoogle leverde op dat er zoiets bestaat als crankdiepte. Dat verbaasde me, in mijn onschuld verwachtte ik dat alle maten standaard zouden zijn.

De sugino-crank die ik wilde vervangen heeft zo te zien wel een crankdiepte van -8 of -9mm. Ik zie nergens cranksets die dit ook hebben, de meeste hebben -4 of iets in die trant.

Weet iemand hier of dit een gebruikelijk probleem is? en of -8 of -9 heel erg afwijkend is?

En klopt het dat als ik niets vind ik dan een kortere as moet gaan installeren? (uitdaging!) Weet iemand een practische oplossing voor dit probleem?

Het is in ieder geval heel leerzaam, de 1e keer dat ik zoiets doe ;-)
Ik ben er zelf ook tegen aan gelopen, en naast geklooi met verschillende derailleurs en kortere assen heb ik me verder niet verdiept in de diepte van de crank (probleem kon ik oplossen zonder nieuwe crank). Dit is volgens mij wel een onderbelicht onderdeel van de fiets, ik ben er iig nog niets over tegengekomen.
In de tijd van de vierkante assen was het een grote hobby om elke crank een eigen 'crankdiepte' (ongebruikelijk woord, zou ik niet gebruiken) te geven, zoals M-Gineering al schreef op http://www.m-gineering.nl/techdex.htm in het artikel over kettinglijn.

Lees het artikel over kettinglijn eens door op die website dan begrijp je denk ik wel dat je een andere as nodig hebt, en hoeveel korter die moet zijn.
Artikel gelezen. Erg verhelderend. Die "nieuwe¨ crank had ik al teruggebracht naar de winkel. Dan zou ik dus eigenlijk een nieuwe crank met bijbehorende as kunnen kopen die bedoeld is voor een bepaalde kettinglijn? (zal morgen eerst eens gaan meten hoe groot die is bij mij).
Goed artikel over kettinglijn is ook http://sheldonbrown.com/chainline-multi.html, in het Engels maar Sheldon was de expert. De kettinglijn is een gegeven, je crankstel heeft daarbij een standaard as lengte (zie bijv http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:681580 voor de aangeraden aslengte bij een gegeven kettinglijn). Je moet alleen gaan rommelen met de aslengte als je een fixie oid maakt.
Het mooiste is als je een crankset kan vinden die 'toevallig' de trapaslengte moet hebben die je al hebt. Een nieuwe trapas in een andere lengte is niet duur, maar het is wel wat gedoe om hem te vervangen. Dus als die nog niet versleten is, dan bespaart het juiste crankstel vinden je wat werk...
AHA, leuk is dit, ik wordt steeds wijzer door jullie. Mij conclusie: als ik de kettinglijn meet en ik meet ook de lengte van mijn as, dan moet ik met deze 2 gegevens bij bijvoorbeeld "rose" gaan kijken of ik een crankset (3bladen) kan vinden die daarbij past voor een 7/8 speed ketting?
Yup. En suxs ermee, de meeste cranks komen helaas niet met een gegeven aslengte/kettinglijn combinatie, of ze zijn moeilijk te vinden. Voor Shimano is het er wel.

Een goede as (Shimano un55 of zo) is overigens maar € 12 oid.
Alle nieuwe mtb cranks, zoals je hebt gekocht, zijn ontworpen voor frames geschikt voor heel dikke banden, want dat is de norm. Dit vergt breed uitwaaierende achtervorken, hetgeen weer een crank vereist die veel verder naar buiten staat. Een veel kortere JIS as tot 113mm is de oplossing òf een moderne voorderailleur, die een veel grotere reikwijdte hebben. Oude cranks gebruikten soms wel 122 tot 127mm assen (eigen ervaring). In zo'n hybride kun je met een 113mm nog uit de voeten, omdat ze geen brede achtervork hebben. Kortere as is geen goed idee, omdat je dan het binnenblad niet kunt schakelen.
Hoop dat je de trapas eruit krijgt. Zitten vaak heeeel vast. BB-UN54 of 55 is goede vervanging, let wel voor 68mm BSA bracket huls. Iedere ketting past op die nieuwe cranks.
Wat is je aslengte.
Dan kunnen we mee zoeken ;)
Net even gemeten. De kettinglijn is 5 cm en de as is exact 12,0 cm. Dus geen 12,2. Nou scheelt 12 en 12,2 maar 1mm aan elke kant, dus ik heb het idee dat crankje als de Shimano acera fc-m361 die gemaakt is voor 12,2 wel zou moeten passen. De afwijking zou dan zelfs aan de andere kant (naar binnen) zitten door de iets kortere as.

Alleen heb ik zoiets van eerst zien dan geloven, na mijn eerdere ervaring, dus ik durf nog niet te bestellen en ga zo nog maar eens naar een andere fietsenzaak om even te kijken wat ze hebben (als ik het mag terugbrengen :) Ik heb inmiddels ook meer gegevens en "verstand"
ervan.

Ik vind het wel leuk aan de hand van deze oude fiets ervaring op te doen mbt dit soort dingen. Vorig jaar heb ik helemaal eigenhandig een achterwiel gespaakt en die heeft in ieder geval al een vakantie in nederland met 26kg bagage overleeft.

Het is een giant jubilee van 18 jaar oud met een stx-derailleur. Hij kostte toen 1200 gulden en ik heb er ontzettend veel meer plezier van gehad dan van mij dure ligfiets. Ik wil eigenlijk ook nog wel een nieuwe fiets kopen, maar zo'n echte vakantiefiets is voor mij misschien een beetje overkill aangezien ik nederland amper uitkom :)
Advies: koop BB UN55 van 113mm lang, dan wordt je kettinglijn (precies in mms meten!) 46,5mm, met een Acera of soortgelijk crankstel wordt het weer 50mm ±1mm.
sjefke schreef:Advies: koop BB UN55 van 113mm lang, dan wordt je kettinglijn (precies in mms meten!) 46,5mm, met een Acera of soortgelijk crankstel wordt het weer 50mm ±1mm.
Dan snap ik het blijkbaar toch nog niet.

Bij die acera staat kettinglijn 50mm en aslengte 122mm.
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:667940
Als ik mijn oude as en crank weggooi en een as van 122 mm gebruik in combinatie met dat acera crankstel, dan zit het middenblad op 50 mm vanaf het midden van mijn fiets. Precies wat ik nodig heb, want dat is nu ook zo. Klopt dat?

En als ik dan de bestaande as gebruik (120mm) scheelt het een milimetertje.

Dus ik begrijp die 113mm as niet? Of bedoelde je dat als advies voor dat eerste (sunrace) crankje die ik weer teruggebracht had?
113mm is ter voorkoming van het kikkereffect.
Nieuwe, moderne cranks lopen nogal ver van het frame af om voldoende plaats over te laten voor de liggende achtervorken, die op hun beurt snel breed uitlopen om plaats te maken voor dikke banden. Oude frames en cranks hebben dit niet want daar passen geen brede banden in.
Met moderne cranks zitten je voeten dus verder naar buiten, het kikkereffect (ook wel q-factor genoemd).
Om dit effect te voorkomen kun je een smallere as monteren, tenminste als het past (de bladen moeten nl niet tegen je achtervork aanlopen).

Ik zou lekker voor de 120mm as gaan die er al in zit, zie je meteen hoe die past en hoe erg het kikkereffect voor jou is. Kun je altijd nog een andere as er in zetten.
guusnatuur schreef:
sjefke schreef:Advies: koop BB UN55 van 113mm lang, dan wordt je kettinglijn (precies in mms meten!) 46,5mm, met een Acera of soortgelijk crankstel wordt het weer 50mm ±1mm.
Dan snap ik het blijkbaar toch nog niet.

Bij die acera staat kettinglijn 50mm en aslengte 122mm.
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:667940
Als ik mijn oude as en crank weggooi en een as van 122 mm gebruik in combinatie met dat acera crankstel, dan zit het middenblad op 50 mm vanaf het midden van mijn fiets. Precies wat ik nodig heb, want dat is nu ook zo. Klopt dat?

En als ik dan de bestaande as gebruik (120mm) scheelt het een milimetertje.

Dus ik begrijp die 113mm as niet? Of bedoelde je dat als advies voor dat eerste (sunrace) crankje die ik weer teruggebracht had?
Advies is op basis van eigen praktijk met Acera en soortgelijke crankstellen. Dan kom ik iedere keer uit op 113 en 116mm en is 122 veel te lang. Ik wil Shimano berekening niet in twijfel trekken. De vraag is hoe is je kettinglijn nu berekend? Met schuifmaat van hart zitbuis tot op punt middenblad?
Om geld te besparen: probeer het met de huidige 120mm trapas. Dan is het snel duidelijk. Het gebeurt namelijk dat de astappen door gebruik en aanspannen dunner worden, waardoor de kettinglijn feitelijk kleiner wordt.
sjefke schreef:
guusnatuur schreef:
sjefke schreef:Advies: koop BB UN55 van 113mm lang, dan wordt je kettinglijn (precies in mms meten!) 46,5mm, met een Acera of soortgelijk crankstel wordt het weer 50mm ±1mm.
Dan snap ik het blijkbaar toch nog niet.

Bij die acera staat kettinglijn 50mm en aslengte 122mm.
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:667940
Als ik mijn oude as en crank weggooi en een as van 122 mm gebruik in combinatie met dat acera crankstel, dan zit het middenblad op 50 mm vanaf het midden van mijn fiets. Precies wat ik nodig heb, want dat is nu ook zo. Klopt dat?

En als ik dan de bestaande as gebruik (120mm) scheelt het een milimetertje.

Dus ik begrijp die 113mm as niet? Of bedoelde je dat als advies voor dat eerste (sunrace) crankje die ik weer teruggebracht had?
Advies is op basis van eigen praktijk met Acera en soortgelijke crankstellen. Dan kom ik iedere keer uit op 113 en 116mm en is 122 veel te lang. Ik wil Shimano berekening niet in twijfel trekken. De vraag is hoe is je kettinglijn nu berekend? Met schuifmaat van hart zitbuis tot op punt middenblad?
Om geld te besparen: probeer het met de huidige 120mm trapas. Dan is het snel duidelijk. Het gebeurt namelijk dat de astappen door gebruik en aanspannen dunner worden, waardoor de kettinglijn feitelijk kleiner wordt.
O, dat is grappig. Want ik heb hetzelfde idee als jij als ik kijk naar hoe het er feitelijk uitziet. Alleen met die theoretische opgaven kwam ik er niet helemaal uit. Ik ga dus gewoon eerst die acera bestellen en als het dan niet past ga ik de uitdaging van de as-demontage aan.

Inderdaad gemeten met schuifmaat zoals je zegt.

Vanmiddig ook weer even bij een fietsenzaak geweest, dat was al de 2e waar ze er helemaal niets van begrijpen. Ze begrepen ook niet dat ik zoiets wilde doen, ik moest natuurlijk een nieuwe fiets kopen haha.

Vanmiddag heb ik met een dremel slijpsteentje het middenblad bewerkt zodat ik nu niet meer "doorschiet". Het grote blad is nog bijna ongebruikt terwijl ik alleen daarmee ook al redelijk uit de weg kan. Dus komende weken nog even aankijken en middelste blad minimaal gebruiken totdat ik weer eens tijd heb. Ik heb nu gelukkig wel weer hoop dat ik m'n ouwe fietsje nog niet hoef op te geven. Bedankt voor de tips.
We zijn solidair als het erom gaat een oud maar trouw en vooral passend fietsje op de weg te houden! 8)
Ik heb gisteravond al deze voor mij nieuwe informatie nog eens zitten nalezen en narekenen en kwam tot de conclusie dat theorie en praktijk wel zouden kloppen als ik ipv een kettinglijn van 50mm er eentje van 47,5mm zou hebben,

Dus nog maar eens gemeten en het viel me op dat het gewoon heel moeilijk te meten is. Het exactie midden van de buis is lastig te bepalen omdat hij rond is en de voorderailleur in de weg zit. Bovendien kan je er niet goed "recht" op kijken omdat de horizontale liggende framebuis in de weg zit, daardoor ga je "schuin" kijken en een fout van 2,5 mm is voor het ongeoefende oog zo gemaakt.

Dus ik denk nu eigenlijk dat ik een meetfout heb gemaakt en dat het gewoon 47,5mm is. Dan wordt het hele verhaal een sluitend geheel. Gezien de leeftijd van de fiets is dat ook gewoon heel aannemelijk:

De shimano acera crank is gemaakt voor een as van 12,2mm en een kettinglijn van 50mm
De shimano Fc-m171 crank is gemaakt voor een as van 12,2mm en een kettinglijn van 47,5mm
(bron: rose)
Op andere sites die uitgaan van het wat twijfelachtige begrip "crankdiepte" heeft de acera een crankdiepte van -4mm en de fc-m171 een crankdiepte van -7mm

Het sunrace crankje van de fietsenmaker (waarvan ik de bijbehorende aslengte en kettinglijn niet weet) heb ik ook even gegoogled en die schijnt een crankdiepte van........ 0 te hebben.

En het verschil tussen die -7 en 0 was vrij exact het verschil tussen mijn oude sugino crank en
de sunrace.

Dus alles klopt en ik moet gewoon de fc-m171 bestellen. Die is nog goedkoper :D Over de kwaliteit zullen we het maar niet hebben, als de fiets maar blijft rijden.

Wat nog belangrijker is dan de fiets is de ervaring die ik zo opdoe om in de toekomst misschien nog eens zelf een fiets op te bouwen met wat betere onderdelen.