eindgebruiker schreef:Effe wachte hoor. Dus een autofabrikant levert een spray die fietsers wekelijks moeten opspuiten, zodat de klanten van die fabrikant de fietsers niet overhoop rijden?
Het is in samenwerking met Albedo100. Albedo100 levert een permanente variant van de spray welk hetzelfde doet:
http://www.albedo100.co.uk/product/ligh ... spray.html
Deze permanente variant is echter niet enkel permanent, maar zichtbaar buiten het licht van een voertuig.
Ik denk overigens niet zozeer dat Volvo hierin winst als belangrijkste factor zal hebben staan. Maar denk ik eerder dat Volvo het voor zichzelf makkelijker wil maken om zich in de toekomst te kunnen profileren als meest veilige autonome voertuig producent op de markt.
De goed zichtbare fiets zal het namelijk niet enkel voor menselijke bestuurders gemakkelijker maken om gezien te worden in het donker, maar zal detectie voor autonoom bestuurde auto's ook vereenvoudigen.
Detectie van voetgangers en fietsers in het donker is namelijk lastiger dan gedurende de dag.
Zoals vorig jaar ook beschreven op gizmag voor wat betreft de remweg van een autonome Volvo in het donker:
In order to avoid unnecessary emergency braking, Volvo explained that the system is only activated when a collision would be almost inevitable, but is still designed to bring the car to a complete standstill at speeds of 40 kph (25 mph) or less. Above that the system applies maximum braking in order to minimize injury. The camera has a visual range of 30 m (98 ft) in darkness, 50 m (164 ft) during the day, and requires about half a second to identify the pedestrian.
Bron:
http://www.gizmag.com/volvo-autonomous-cars/28161/
Indien jij met een fiets dus voor een auto duikt in het donker kun je op een afstand van slechts 40m gemist worden tot de auto op 30m verwijderd is. Rijdt deze auto 60 km/u, dan zul je aangereden kunnen worden.
Maak je met life paint jezelf even zichtbaar als gedurende de dag, dan neemt dit risico op eventuele aanrijding met een autonoom voertuig af.
Overigens is aangegeven dat het momenteel gratis vergeven zal worden. Het is niet bekend wat dit in de toekomst zal zijn. Maar indien laag genoeg, en de duur van een fles gemiddeld genomen lang genoeg mee gaat, kan ik mij ook voorstellen dat Volvo er eventueel voor zal kiezen om het gratis te blijven vergeven gedurende langere tijd. De imagoschade voor een autofabrikant zal namelijk erg groot zijn voor wat betreft het eerste autonome voertuig die een voetganger/fietser schept. En de kans bestaat zeer goed dat letsel opgelopen ten gevolge van een aanrijding met een autonoom voertuig niet verhaald zal worden op een verzekeraar, maar op de fabrikant. Ook hier in kan het voor een bedrijf als Volvo dus financiëel interessant zijn om dit soort incidenten te voorkomen.