Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR XGK EX : Pomp of dop ? - Forum Wereldfietser

MSR XGK EX : Pomp of dop ?

Sinds kort (trotse) eigenaar van een MSR XGK EX (pff, mond vol) brander.
Ik vroeg mij af of jullie de dop op de brandstoffles terug erop draaien na gebruik (lees : tijdens het fietsen in de tas) of de pomp op de fles laten zitten.
Volgens de gebruiksaanwijzing mag de pomp blijven zitten, nadat je de druk eraf gelaten hebt, maar ik kan mij voorstellen dat een gemonteerde pomp ook kwetsbaarder is.
Aan de andere kant scheelt het een handeling, waarbij je brandstof zou kunnen morsen/ de fles uit je handen zou kunnen glippen :|
Ik laat de pomp er gewoon inzitten. Lekker makkelijk. Nooit problemen gehad.
Ik hang de fles altijd aan mijn onderbuis, met de pomp erin word ik gek van het getik van het slangetje in de fles. Dus maar gewoon de dop erop.
Ik koppel helemaal niets los: fles en brander blijven gewoon aan elkaar en de druk blijft erop, met de ventielen gesloten. Pas na de vakantie gaat alles los. Gaat al decennia goed :shock:
Op zich lijkt mij dat inderdaad het makkelijkste, Arno, maar moet je de brandstofslang niet erg geforceerd buigen om tot een beetje handzaam pakformaat te komen ?
Gebruik zelf een Optimus waarbij de pomp ook gewoon op de fles blijft. Soms moet je alleen wel even het messing filtertje dat op één van de slangetjes zit en los getrild weer terugplaatsen. De brandstoffles zit met pomp en slang in zijn eigen foudraal, na 10 jaar nog geen tekenen van slijtage te bespeuren.
moet je de brandstofslang niet erg geforceerd buigen om tot een beetje handzaam pakformaat te komen
Ik krul de brandslofslag in een grote boog van zo'n 20 cm rond de brander van boven naar beneden (lastig omschrijven ..) en dat geeft eigenlijk geen spanning op de slang of de aansluitpunten.
Al de hele reis met pomp erop, geen problemen mee!
Bedankt voor jullie antwoorden !
Ik denk dat ik wel zo'n beetje begrijp wat je bedoeld, Arno.
Ik heb nu de brander aan de fles vast zitten en het zaakje kan naast elkaar in de fietstas :D
Hallo,

had ook nog een vraagje over de MSR XGK EX, ter voorbereiding van onze trip voor 6 maanden naar vooral Andesgebied;

Ik las dat er geen aanpasbare vlam is maar dat het ofwel aan of af is en dat hij lawaai maakt precies of er een jet opstijgt?

Uiteraard is het een duurzaam toestel, maar dit lijkt me toch iets te "military" achtig?

Ik wil gerust een halve minuut langer wachten voor mijn water kookt, of groenten stoven op een zacht vuurtje. Uiteraard ook wel voorzien zijn om op hoogtes en met eender welke brandstof te koken...

Is dit dan wel een geschikt vuurtje of zijn er betere alternatieven ovoor mijn geval?

groetjes

Frederick
Je kunt de vlam wel iets regelen, maar niet echt goed. Dan kun je beter kijken naar andere branders die wel een regelbare vlam hebben.

Maakt idd veel lawaai, maar hij doet het tot nu toe altijd!

Onze Optimus Nova heeft het begeven boven de 4000 meter, de XGK EX had daar geen problemen mee.

De Optimus Nova had wel een regelbare vlam en had ook een mooie ontkoppeling en een stevigere pomp, fijne brander tot 'ie er spontaan mee stopte tijdens de Paso Sico doorsteek tussen Chili/Arg en we de laatste twee dagen op koekjes moesten leven. ;)