Beste Mensen probeer toch antwoord te geven op de vraag!
Weet je weinig stuur dan niet de vragensteller het bos in.
Lithiun-ion Accu's zitten in de GSMetjes. In mijnSiemens is het 3,7 V Deze accu's zijn veel ingewikkelder dan die Nicad's if NiMh accus. Er zit in de cel een beveiliging circuit ingebouwd, niet alleen tegen overladen, maar ook tegen diep ontladen. Weet je nog die ontploffende Nokia accus? Het ging om niet originele accu's die geen goed beveiligingcircuit hadden.
Nu de lader. Mijn originele Siemens lader gaf als output 5V on Verder had ik een twwede NIET originele lader, maar die gav 5V-13V aan. Beiden zijn mooier dan een oude Nokia lader. Ze zijn licht, betekent geen trafo, maar een gesvhakelde voeding. Veel efficienter. Deze kunnen meestal zonder omschakeling gebruikt worden in US 117V en Europa nu 23oV, gaat naar 240V.
Oh ja die Nokia gaf 5V aan. Dit alles gaat om gelijkstroom. Kan je makkelijk met een electronisch multimeter testen. Zet meter op Volt en Gelijkstroom. Als je de pennen andersom aansluit dan krijg je een minus teken op het display.
Verder merk je dat ik niet het aantal amperes vermeld. De meeste gaf die oude Nokia aan. 500 mA. Nou een fiets dynamo geef al gauw 6V. Als je harder trapt kan er bij oudere/goedkopere dynamos 7V of meer komen. Halogeen lampjes hebben dat niet graag. De beter dymamo's hebben een beveiliging die ervoor zorgen dat dit binnen de perken blijft. Allen de Shimano nexus naaf-dynano. Daar vond ik eens op een ligfiets-site over eigenbouw accu verlichting, dat die in een klein (20 inch) wiel wel 12V kon geven. Geen eigen ervaring en mischien bij de eerste generatie, inmiddels al bij 3e of 4e generatie. Alle fiets dynamos kunnen 500mA leveren.
Hiermee is je vraag beantwoord.
Wat heb je nodig. Een gelijkrichter en de juiste kabel en behuizing.
Probeer nu zelf verder uit te zoeken en meld dan terug. Ik dacht dat ik je een goede basis aan kennis heb gegeven. Mocht je niet verder komen stop dan. Het betekent dat je geen voldoende basis kennis bezit om eventuele problemen die er kunnen optreden kan oplossen. Nu je nog thuis bent kan je naar dit forum gaan, maar straks? Neem dan liever een geschakelde lader/adapter mee en prik hem tijdens een koffie-stop in de muur. Ik ken je potemonai niet, maar als je echt je accu wilt leeg bellen dan is die zakgeld zo leeg. Ook van de beller trouwens.
Oh ja voor dat een forum lezer mij wil melden dat er ook 12volt dynamos bestaan, ja die zijn er ook van BM, nog efficienter en leveren davht ik 1000mA (1Ampere) Dat is maal 12 dus 12watt. 4 keer dat van een normale dynamo en trap verlies minder dan 2 keer efficiente dynamo. Verder was er Fer (voormalig oost Duitsland. As dynamo, de 12 volt was wel aangekondigd maar ik heb ze niet echt (behalve proto) gezien.
Tijd leuker gebruiken om te fietsen, Ben morgen zondag, op Zandvoort, Cycle Vision. groetjes Brompting