Twee jaar geleden knapten enkele spaken. In het achterwiel.
Ik heb een standaard tourfiets met een kwalitatief niet al te best wiel. Ik ging er mee naar M-gineering. Zij hebben een nieuw wiel gespaakt. Daar heb ik vervolgens een lange vakantiereis mee gemaakt.
Een jaar later knapte één spaak. M-gineering heeft mij toen kosteloos geholpen. De vakanties daarna ging alles goed.
Vorige maand ben ik een paar dagen in Polen wezen fietsen. In Szczecinek knapte een spaak, wederom in het achterwiel. Gelukkig kon ik een fietsen maker vinden die het gelijk kon repareren. Hij was een half uur bezig en volgens mij wist hij wel waar hij mee bezig was. De rekening was "maar liefst" 11 Zloty. Ik heb daarna nog honderden kilometers probleemloos door Polen gereden.
Komende zomer wil ik in Rusland gaan fietsen. Het ergste wat kan gebeuren is een spaak die knapt in het achterwiel. Ik moet er niet aan denken. In grote delen van Rusland zul je geen fietsenmakers vinden. Ik twijfel niet aan het vakmanschap van M-gineering, die leveren prima werk. Maar wat kan in mijn geval het probleem zijn? Spaken horen in principe niet te knappen. Ik kan zelf een spraak vervangen (maar of de boel dan goed in evenwicht is weet ik niet), ik kan een flexibele noodspaak kopen voor het achterwiel, maar als er meerdere spaken knappen heb ik alsnog een groot probleem.
De wegen in Polen zijn niet overal goed. Dat geldt ook voor Rusland. De spaken moeten dan het nodige absorberen. Ik weeg ruim 90 kg. Hoeveel bagage ik heb, heb ik nooit gewogen, ik denk een kilo of 15. Moet ik steviger spaken hebben? Ik heb mijn achterband (Continental Contact) op ca. 5 bar. Is dat te hoog?
Ik heb een standaard tourfiets met een kwalitatief niet al te best wiel. Ik ging er mee naar M-gineering. Zij hebben een nieuw wiel gespaakt. Daar heb ik vervolgens een lange vakantiereis mee gemaakt.
Een jaar later knapte één spaak. M-gineering heeft mij toen kosteloos geholpen. De vakanties daarna ging alles goed.
Vorige maand ben ik een paar dagen in Polen wezen fietsen. In Szczecinek knapte een spaak, wederom in het achterwiel. Gelukkig kon ik een fietsen maker vinden die het gelijk kon repareren. Hij was een half uur bezig en volgens mij wist hij wel waar hij mee bezig was. De rekening was "maar liefst" 11 Zloty. Ik heb daarna nog honderden kilometers probleemloos door Polen gereden.
Komende zomer wil ik in Rusland gaan fietsen. Het ergste wat kan gebeuren is een spaak die knapt in het achterwiel. Ik moet er niet aan denken. In grote delen van Rusland zul je geen fietsenmakers vinden. Ik twijfel niet aan het vakmanschap van M-gineering, die leveren prima werk. Maar wat kan in mijn geval het probleem zijn? Spaken horen in principe niet te knappen. Ik kan zelf een spraak vervangen (maar of de boel dan goed in evenwicht is weet ik niet), ik kan een flexibele noodspaak kopen voor het achterwiel, maar als er meerdere spaken knappen heb ik alsnog een groot probleem.
De wegen in Polen zijn niet overal goed. Dat geldt ook voor Rusland. De spaken moeten dan het nodige absorberen. Ik weeg ruim 90 kg. Hoeveel bagage ik heb, heb ik nooit gewogen, ik denk een kilo of 15. Moet ik steviger spaken hebben? Ik heb mijn achterband (Continental Contact) op ca. 5 bar. Is dat te hoog?