Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toerfiets met een lagere instap gezocht - Forum Wereldfietser

Toerfiets met een lagere instap gezocht

Mijn moeder en haar vriendin (55 +) willen deze zomer een fietsvakantie van een week maken door Nederland of naar Parijs. Volgend jaar zouden ze dan graag naar Zuid-Frankrijk fietsen. Mijn vriendin heeft een koga-traveller en een tante heeft een koga lightrunner maar die vinden ze allebei een te hoge instap hebben. Ik vertel hen dat een lagere instap voor minder stijfheid gaat zorgen en de fiets dus meer gaat 'zwadderen' maar dit is voor hen geen argument. :-). Hun oude gazelle en norta lijken mij niet echt aan te raden voor een tocht van 3 weken.

Bij deze (en een beetje tegen mijn principes maar je luistert toch altijd naar je moeder): Wie weet er een iets of wat stevige fiets, met een lage instap om naar Zuid-Frankrijk te rijden? Onze dames dragen enkel achtertassen.

Groeten,

Evert
misschien moet jouw moeder nu eens naar jou luisteren? :idea:
Anja
Kijk even in de rubriek Te koop/te ruil: daar staat een mooie Avaghon wereldfiets dames, met lage instap. Mooie fiets, misschien een beetje stevig aan de prijs, dus onderhandelen... :wink:
ik heb de indruk dat er al damesframes zijn maar dat moeder die te hoog vindt, of heb ik dit verkeerd begrepen?
Die Avaghon is ook een mixedframe, vlgs mij willen ze een echte lage instap.
Wel een mooie fiets, het is dat ik nu nog niet naar een andere fiets wil kijken maar anders.....
Anja
wimmo17 schreef:Kijk even in de rubriek Te koop/te ruil: daar staat een mooie Avaghon wereldfiets dames, met lage instap. Mooie fiets, misschien een beetje stevig aan de prijs, dus onderhandelen... :wink:
Dankjewel voor de tip, maar dat is niet de fiets die men moeder zoekt. De opstap moet nog lager. Zijn hier geen dames of echtgenotes die hetzelfde probleem hebben? Moeilijk kunnen opstappen en daarom op zoek zijn gegaan naar een lagere opstap? Zo ja, welk merk/type zou hiervoor passen?

Evert
Misschien iets als de Gaastra Fyts 4.14 Comfort?

http://www.gaastrabikes.eu/index.php#fyts4.14
Waarom dan niet net zoals ik een fiets aanschaffen met een dropper post. Dat maakt het opstappen een heel stukje makkelijker en is misschien geen fiets met extra lage instap nodig.
Afbeelding

Zoiets? Ik zie een maatwerkprojectje! :lol:
Als het echt laag moet is zoiets inderdaad de enige oplossing schat ik. Standaard modellen met extra lage instap hebben bijna allemaal alleen een 7-8 speed naafversnelling, en dat is niet genoeg. Ik althans heb nog niets anders gevonden. Wel is er nog de damesuitvoering van de Thorn Raven (via M-gineering) met ook een vrij lage instap (maar niet echt laag). De meeste kans heb je nog bij diverse Duitse merken. Minstens zo belangrijk als die buizen is de hoogte van de trapas. Veel standaard fietsen hebben die op iets van 280 mm, maar 260 mm gaat ook al, zeker als je cranks met lage Q en dunne smalle pedalen monteert, en dat maakt groot verschil bij het opstappen.
Hij zal vast minder stijf zijn, maar misschien is de Koga Prominence nog een idee... Gewoon derailleur versnellingen en V-brakes.
Nou Wim, de meeste merken hebben wel een toerfiets met derailleur. Het enige issue is dan dat je dan geen lowrider kan plaatsen, maar dat is geen overweging volgens de OP.

Koga, Kalkhoff, Batavus, Gazelle, alle grote merken hebben dat soort fietsen. Ik zelf heb tijden een Batavus damesmodel gereden en die was stijf zat voor voor en achterzitje, dus het zal wel loslopen.

Ik ga er ook vanuit dat de dames niet wild offroad gaan (bospad/zandpad kan makkelijk met dat soort fietsen zoals de Veluwe elke zomerdag weer bewijst!). Ook vermoed ik dat de dames niet hoge passen over gaan om zich dan vol gas naar beneden te storten.

En als er dan echt angst is over de stijfheid (en er geld is)dan is een Gaastra met een 11 of 14 speed Alfine een goede optie. Ik heb een damesmodel proefgereden en was echt wel onder de indruk.

Frankrijk moet is makkelijk haalbaar zijn met een goede tour/stadsfiets, hij zal echt niet van ellende uit elkaar vallen.

Dat gezegd hebbende, Inge's suggestie is sowieso het goedkoopst en is dus de eerste keus!
Een dropperpost lijkt me, voor iemand die op zoek is naar een lage instap, niet echt een oplossing. Of ik interpreteer het verkeerd? Je hebt er in dit scenario toch alleen wat aan als je het type bent dat z'n been over z'n zadel zwiert? Als je op zoek bent naar een lage instap is dat sowieso geen haalbare kaart.
Het betekent dat je makkelijk bij een stoplicht staat met een voet bij de grond en bij het opstappen kan je makkelijker eerst zitten om weg te rijden.

Hou er namelijk rekening mee dat billen op het zadel, 1 voet op de grond best zwaar is als je bagage hebt (en niet meer de lenigste bent). Ik heb voor de kinderzitjes ook het liefst een damesmodel, ook al kan ik best wel mijn been voorlangs optrekken over een hoge stang en ik ben behoorlijk sterk, handig en lenig. Als ik met de herenfiets en twee zitjes moet omdat mijn vrouw de hort op is zet ik ook mijn zadel lager. Gewoon net wat prettiger bij het manouvreren.

Lang verhaal kort: afhangende van het opstap probleem kan een dropperpost best de oplossing zijn.
Ok, een hernieuwde uitleg van wat nu exact het probleem is, is op zijn plaats. Anders zitten we niet-bestaande problemen bij oplossingen te verzinnen 8) .
Afbeelding

Deze fiets is van Snel. Idee?
Travelmaster schreef:Ok, een hernieuwde uitleg van wat nu exact het probleem is, is op zijn plaats. Anders zitten we niet-bestaande problemen bij oplossingen te verzinnen 8) .
Altijd leuk, maar misschien is dat inderdaad niet zo zinnig :lol:
Hoe klein/groot is je moeder? Mijn vrouw heeft vorig jaar een Winora Tour Jamaica 4.3 gekocht in een kleine maat, 42 cm. Het is een mixed frame met gedeeltelijk Deore en Magura hs11 remmen. Omdat er al 25 kilometer mee gefietst is wil ze hem eigenlijk wel weer verkopen. (Ze houdt niet van fietsen.....) Bij interesse of info kun je me altijd een pb sturen.
Loknor: de zoektocht is naar een damesframe met extra lage instap. Met deraileur zijn die wel degelijk schaars.
Een damestoerfiets fiets met een lage instap is wat ik zoek.
Dit omwille van het op en afstappen.Mijn moeder is niet van de lenigste en een hoge opstap gaat voor moeilijkheden zorgen bij het opstappen en afstappen van de fiets. Het vertrekken zelf vanuit stand zou wel moeten lukken. Het is dus de opstap bij trekkingfietsen die het haar moeilijk maken. Een dropperpost lijkt me dus niet de beste oplossing. Mijn moeder is 1 m65 groot.

Ik zou denken dat er hier toch nog vrouwen zijn met eenzelfde 'probleem'. Schakelen zij over op een elektrische fiets?

Stijfheid en lage instap gaan natuurlijk niet samen, maar had het idee dat er wel iets voorhanden zou zijn om dit op te lossen :-).

Bedankt alvast om mee te denken, jongens!