Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS - hoeveel 'tracks' op te slaan? - Forum Wereldfietser

GPS - hoeveel 'tracks' op te slaan?

Hallo,


ik zal een GPS kopen om op reis mee te nemen (waarschijnlijk een eTrex30).

Een heel concrete vraag. Wij plannen om ongeveer 3000 km te fietsen in ongeveer 40 dagen. We zullen dus waarschijnlijk 40 tracks maken. Gemiddeld van ongeveer 80 km.

Kan een GPS al die informatie opslaan of zal het geheugen in de kortste keren vol zijn? Is het nodig om onderweg de gegevens op bv. een tablet te kunnen zetten?

Groeten,
Sabien
Deze vraag kan pas goed beantwoord worden als je weet welke GPS je gaat kopen. Als dit belangrijk is voor je, zou je hem zelfs hierop uit kunnen zoeken.
Ik fiets nu met de GPSMap 62 en daar is het aantal tracks beperkt door het geheugen kaartje wat erin zit. Ik zou jouw hoeveelheden prima op kunnen slaan.
De Etrex 30 kan ook worden uitgebreid met een geheugen kaartje

Ronald van der Perk
De etrex 30 kan maximaal 10.000 tracklogpunten aan. Ik weet niet of er ook een maximaal aantal tracks is, maar uitgaande van 500 punten per track zou je 20 tracks kunnen laden. Ik zou dus 2 dagetappes per track plannen. Dat is bij routes over asfalt geen enkel probleem. Als je gecompliceerde routes door stedelijk gebied of onverharde paden neemt zou je af en toe misschien liever wat meer punten hebben, maar ik zou toch zonder aarzeling deze Garmin nemen.

Voor zover ik weet wordt de track-capaciteit niet verhoogd door een geheugenkaart. De geheugenkaart is van belang om (meer) kaarten te kunnen laden.
op javawa.nl staat een mooi overzicht.
Etrex 30: 200 tracks opslaan met ieder 10.000 punten.
Zelf hanteer ik liever rond de 5 á 6000 punten per track.
Bedankt voor de info.

Sabien
gpsguido schreef:op javawa.nl staat een mooi overzicht.
Etrex 30: 200 tracks opslaan met ieder 10.000 punten.
Zelf hanteer ik liever rond de 5 á 6000 punten per track.
Als ik dat zo lees op javawa dan hebben ze ofwel een 0 teveel gebruikt of ik snap het niet.
Wel goed om bevestigd te krijgen dat gearchiveerde tracks niet meetellen voor het totaal (of dat nu 200 of 2000 is)
Jan Eleveld schreef:
Voor zover ik weet wordt de track-capaciteit niet verhoogd door een geheugenkaart. De geheugenkaart is van belang om (meer) kaarten te kunnen laden.
Nee, dat klopt, maar ik weet uit eigen ervaring dat het interne geheugen, ook van de GPS 62, snel vol zit. Zeker als je daar ook nog eens POI van campings op gaat zetten. Als je een lange route van zeg maar 3000 of meer kilometers in stukken van 300km knip kan je die daarna allemaal op je geheugenkaartje zetten.

Zo kan ik zonder probleem een route van 4000km "meenemen"

En je kan beter geen MIO kopen, tenzij je graag een hoop geld uitgeeft voor kaarten.

Ronald van der Perk
Een Garmin eTrex 20/30 kunnen maximaal 100 of 200 tracks aan met in elke track 10.000 trackpunten. In dit aantal worden de gearchiveerde (dus zelf opgenomen tracks) niet meegeteld. JaVaWa meld een aantal van 2000 ik ken die limiet niet, maar je zult er niet snel tegenaan lopen.

Via het favoriet maken van een track maak je deze zichtbaar, via archiveren stop je deze terug in het archief.

Qua opslaggeheugen neemt het niet veel in en maakt het vaak niet uit of ze intern of op de microSD kaart staan. De eTrex laat alle tracks zien in 1 lijst en laat geen verschil zien tussen wat in toestel of op microSD kaartje staat.

Toch is er een goede reden om de zelf gemaakte tracks op de microSD te zetten, soms gebeurd het dat het toestel de tracks niet meer toont in de lijst, haal je dan de microSD eruit, een andere erin met enkele tracks en die dan weer verwisselen voor de originele worden ze weer zichtbaar. Heeft iets te maken met tijd/datum van het GPX bestand. Staan de bestanden intern in het toestel, dan dien je een extra computer/(windows8)tablet te gebruiken om de gegevens weer te tonen.

Voldoende ruimte dus.

Additioneel zou je iMGfromGPX kunnen gebruiken om van je tracks een kaartje te maken dis over een bestaande kaart wordt getoond in de eTrex als extra hulp.
Gesteld dat je in europa gaat fietsen zou je ook kunnen werken met de gratis www.openfietsmap.nl. Je kunt dan immers ook werken met routes ipv tracks. Doordat routes ook gebruik maken van catografische informatie heb je veel minder punten nodig. Bovendien zijn je navigatie-aanwijzingen onderweg duidelijker.

Maar... zorg wel dat je je routes opknipt in deel etappes. Zowel bij routes als tracks geldt als vuistregel: routes die je in één dag aflegt. Halverwege starten van een route is geen probleem overigens.

Mogelijk dat je ook hier nog iets aan hebt: http://www.mrgps.nl/kennisbank/outdoornavigatie/
Mijn ervaringen met het gebruik maken van de routeermogelijkheden van de eTrex zijn niet altijd even positief. Be-/Herberekeningen kunnen soms erg lang duren, en de gekozen route is niet altijd optimaal. Zo wil mijn eTrex 20 mij altijd via een pontje naar mijn werk laten fietsen. Nog los van het feit dat dat soms beduidend langzamer is (pontje is net weg) kan het ook voorkomen dat de pont helemaal niet gaat, bijvoorbeeld 's morgens om half zes, als ik naar mijn werk pleeg te fietsen. Gelukkig weet ik het beter dan de eTrex, maar als je in den vreemde bent is dat niet altijd het geval.
Als apparaat om tracks te volgen ben ik uitermate tevreden over mijn eTrex.
Wat je zegt klopt natuurlijk. Maar... als je werkt met de fietskaart kun je nog steeds je route voorbereiden op de computer. Net als bij de tracks, maar dan makkelijker doordat je met behulp van de kaart niet elke weg zelf hoeft in te tekenen.

Gaat het om een route door Europa dan kom je trouwens een stuk minder veerpontjes tegen dan hier ;)