Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek mtb ombouwen - Forum Wereldfietser

Trek mtb ombouwen

Hoi allemaal,
Over een paar weken ga/kan ik een nieuwe 29er mtb aanschaffen.
Mijn ouwe mtb (Trek 4300) in 2007 nieuw gekocht, zou ik graag willen gaan ombouwen, indien mogelijk.
Ik heb het een en ander al een beetje zitten te bestuderen en heb een aantal vragen.

De framehoogte van de Trek is 61 cm. Ik zelf ben 1.91 en binnenbeenlengte is 91 cm. Voor puur mountainbiken is deze fiets eingelijk veel te groot voor mijn lengte. Bij aankoop van deze fiets wist ik nog helemaal niets van framematen e.d.
Zou deze maat van 61 cm. wel geschikt zijn voor ombouw naar een vakantiefiets?

Stel dat het zou kunnen;

De "verende" voorvork gaat er dan uit, en een starre komt erin.
Deze: http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1202

De inbouwhoogte van de Surly is 413 mm. de verende vork die er nu inzit meet 450 mm. Kan ik de vork er zo inzetten of klooot je dan met de geometrie?

Groet van MaSe
Met sloping frames is het moeilijk te zeggen of het de juiste maat is, maar je zegt zelf al dat hij te groot is... Iets groter dan je nodig hebt in het bos is prima, daarmee kan je een zithouding creëren die wat meer rechtop is dan de diepe MTB-zit. Maar je moet zelf bepalen of het lekker zit. Let hierbij vooral op de afstand tussen zadel en stuur, je moet kunnen zitten zonder dat je schouders naar voren worden getrokken, een ontspannen zithouding dus.

Voor het ombouwen wil je waarschijnlijk:
- Oogjes in je frame hebben voor een bagagerekje (en spatborden?). Of bikepacking. Of Old man Mountain rekjes, waarbij je geen oogjes nodig hebt (http://www.oldmanmountain.com/Pages/Rac ... Racks.html);
- Stevige wielen, vooral het achterwiel. Ik weet niet welke er nu op zitten, maar Trek/Bontrager wielen staan niet bepaald bekend om hun stevigheid. Dit wil je eerst controleren.
- Een stuurpen met 'high rise', en een riser-bar, zodat je wat meer rechtop zit. En een paar bar-ends voor een alternatieve handpositie.

Wat betreft de voorvork, een Surly 1x1 met 413mm is misschien wat aan de korte kant, als je er van uit gaat dat een voorvork 2cm inzakt onder gewicht. Er is ook een versie voor 100mm vorken.

Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat ik met de fiets op vakantie kan, de voorvork vervangen kan later altijd nog.
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 17#p220317 58 cm framehoogte; ik ben 1 cm korter dan jij.
Ik denk dat-ie precies goed is als je een stuur met een bochtje neemt; bv de satori crescent 15°.

Mag ik je ouwe voorvork hebben?
Ik ben 1,82 cm en mijn frame 60cm. Dat past prima bij mij. Waarom is je frame te groot? Als je er een andere vork inzet is de kans heel groot dat de geometrie anders wordt maar is anders ook slechter? Laat de lengte van je verende vork meten als jij op de fiets zit. Probeer ook de sprong vast te stellen zodat je een goed beeld hebt van de langte en sprog als de verende vork belast is. Zoek met die maten een starre vork die in je frame past met een standaard balhoofd zonder opvulrommel. Ik heb mel veel plezier op een trek930 kleine tochten gefietst. Uiteindelijk wel een echte Avaghon reisfiets gekocht en de 26" mtb onderdelen op een 26" Savanne frame van Snel gemonteerd.
Wil je persé een stalen vork? Zo nee, dan zijn er sterke alu vorken van Kinesis. 425mm of 450mm. Kinesis is de grootste fietsfabrikant van de wereld, maar op de meeste frames zit een andere sticker, zoals van Trek. Over je vork nog: wat is de veerweg? 80mm? Trek ongeveer 25mm af van de inbouwhoogte en je hebt de inbouwhoogte van je ongeveerde vork. Wil je wat stabieler gedrag ben je ook met de Kinesis Crosswind geholpen van 450mm, met lowrider draadbussen. Rij ik al jaren mee.

Verder valt me op dat iedereen hier er kennelijk nog altijd van uitgaat dat een framemaat (=lengte zitbuis) iets zegt over de geometrie van de fiets. Nee, dat is niet zo en dat is al heel lang niet zo en is bij mountainbikes volgens mij nooit zo geweest. Alleen bij de stalen racefietsen uit het tijdperk van de verplichte wielbasis van 100 cm en dat is al heel lang geleden. Mythes zijn hardnekkig, maar daarom niet minder toch gewoon mythes. Word wakker mensen!
Word wakker mensen!
Het lijkt me een goed idee dat je de wekker dan zet, om wakker te worden.
Bedankt voor jullie antwoorden, ik kom er zo snel mogelijk op terug.

Alvast een foto van mijn mtb die ik wil gaan ombouwen;

Afbeelding
Misschien wel goed om te kijken of je oogjes met schroefdraad in je frame hebt om een achterdrager te monteren. Daarnaast is een kenmerk van een vakantiefietsframe, dat de achterdrager voldoende naar achter gemonteerd kan worden zodat je niet met je hakken tegen de tassen aankomt. Een MTB frame is korter ontworpen om wendbaarder te zijn. En zo zijn er nog vele verschillen tussen de types frames.
@ErikB81
Je schrijft: "Iets groter dan je nodig hebt in het bos is prima, daarmee kan je een zithouding creëren die wat meer rechtop is dan de diepe MTB-zit"

Een groter frame is een langere bovenbuis, dus een diepere zit...denk ik dan, de lengte tussen zadel en stuur wordt groter.
Oogjes voor een bagagedrager zitten erop.
De wielen worden nieuwe van Rose uit Bocholt met LX naven, de velg moet ik nog uitzoeken (airline 3 ???)
Andere stuurpen komt erop, waarschijnlijk een hoek-verstelbare.
Stuur denk ik aan een vlinderstuur, afhankelijk hoe makkelijk de schakelaars en remgrepen erop gemonteerd kunnen worden.

@Marko
Wat wil je met de vork gaan doen?

@Eric op de Fiets
Ik vermoed dat er een vork 425 mm. in moet, daar zijn er niet zoveel van. Kinesis heeft er eentje volgens de tip van sjefke.
Goeie tip van tassen die naar achteren geplaatst moeten worden. Ik heb namelijk maat 45.

@sjefke
Kinesis Crosswind kan ik alleen als 28""vinden, ik ga eens zoeken bij een alternatief model in 26"

Bedankt voor jullie tips....to be continued!
Die foto was een Trek 4200; ik heb m'n achterwiel gebouwd met zo'n airline 3. Dat voldoet; wel wat hoogteslag op de lasnaad, maar dat is normaal bij die hele hoge velgen. Klein nadeeltje is dat je autoventiel er bijna helemaal in verdwijnt. Als je band leeg is is dat een beetje lastig oppompen.
Ik ben momenteel een Trek 4500 aan het opbouwen voor trekking. Daar zou die vork mooi inpassen; de vorige had ik uitelkaar gehaald en laten poedercoaten. Toen is die glijbus er uit komen druipen. Alle smerige details staan hier.
Er kan een standaard 26" bagagedrager achter op; ik heb voor een Old Man Mountain. Mijn tassen hangen inderdaad maximaal naar achteren; en als ik er sogges een schop tegen geef dan kom ik er de rest van de dag met m'n hielen net niet tegenaan.

Mooi man.
Ik zou er nog niet veel geld aan uitgeven en die vork laten zitten totdat je een vervanger met minstens dezelfde inbouwhoogte hebt gevonden.

Weet je zeker dat je Trek 4300 een framehoogte van 61 cm (24 inch) heeft? Volgens dit overzicht van Trek was in 2007 hun grootste framemaat 22.5 inch (57 cm) http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/20 ... /trek/4300 .

Tegenwoordig wordt de pasvorm van een fiets aangegeven met twee karakteristieke maten: Stack en Reach. Stack is het verschil in hoogte tussen het bracket en de top van de stuurbuis. Reach is de horizontale afstand tussen het bracket en de top van de stuurbuis. Zie http://blog.artscyclery.com/science-beh ... culations/ Je kunt die waarden op een handige manier meten door je fiets op een vlakke vloer te zetten en het achterwiel tegen een rechte muur te drukken. Meet dan de afstanden van bracket en de bovenkant stuurbuis ten opzichte van muur en vloer. De verhouding S/R is een maat voor hoe rechtop je op een fiets zit. Waarden tussen 1.55 en 1.65 gelden voor een racefiets als tamelijk rechtop, tussen 1.45 en 1.55 als sportief en tussen 1.35 en 1.45 als iets voor wedstrijden. Voor een reisfiets zou ik minimaal 1.55 willen.

Als het inderdaad een 22.5 inch frame is uit 2007, dan is volgens de tabel van Trek de wielbasis 108.5 cm, de stuurhoek 70.5 graden en de stuurbuislengte 19 cm. Het bracket ligt ongeveer 3 cm beneden de wielassen. Ik schat dat de Stack ongeveer 63.6 cm is en de Reach 44.2 cm. Dat geeft een S/R van ongeveer 1.43, wat voor een reisfiets laag is. Dat moet je met een hoger en naar voren gebogen stuur compenseren.

Zou je de geveerde voorvork vervangen door een vaste vork met inbouwhoogte van 41.3 cm, dan veranderen de stuurhoek (ca. 2 graden hoger) en de wielbasis (ongeveer 1 cm minder). De Stack wordt bijna 3 cm minder (60.5 cm) en de Reach 2 cm meer (46.2 cm). De verhouding S/R wordt 1.31. Dat is erg oncomfortabel. Of je dat met het naar voren zetten van het zadel en een naar voren komende stuurvorm goed kunt compenseren is de vraag.

Mocht je toch een 24 inch frame hebben, dan zijn de getallen wat anders, maar de trends gaan in dezelfde richting.
Kortom, je kunt ook een los reisframe kopen en daar de onderdelen van je Trek op overzetten. Dan heb je een frame en vork die geschikt zijn voor een reisfiets (met spatborden) en kun je langzaam beetje bij beetje de onderdelen vervangen als deze versleten zijn. Ik heb zo mijn van mijn Trek 730 een Snel Savanne reisfiets gemaakt http://www.sneltweewielers.nl/fietsen/s ... ch-wielen/ Maar ik heb ook eens een 26" fiets opgebouwd met een Avaghon S26 frame waar een deukje in zit en zo voordelig aan me verkocht is.
Even zoeken en bellen loont als je niet te veel hecht aan een perfect afgewerkt in een bepaalde kleur gespoten frame.
Deze Trek is zeker een 61 cm. frame, wellicht een 2006 model. Er zit een sticker op dus ik zal er een fotootje van maken.

Echter even wat anders, gisteravond een rondje ge-mtb in Montferland. Bij thuiskomst blijkt dat het achterwiel op de remvlakken doorgesleten is. Gelukkig waren we net thuis en niet in het bos.

Vandaag lopen zoeken naar een setje wielen, b.v. de airline 3 met lx-naven van Rose. Echter gemaild met Rose, met als antwoord dat de lx naven pas in eind mei geleverd worden.
Optie is om de wielset met de wel leverbare deore naven te bestellen.

Andere optie is bij Bikester de Maxic XM 317 met lx naven te bestellen.

Wat is de beste optie??
Nieuwe velg kopen en wiel om (laten) spaken. Het is niet gebruikelijk het hele wiel te vervangen als de velg is doorgesleten.
De airline 3 met deore bevalt mij uitstekend tot nog toe. 3000 km met bagage mee gereden en ook zoiets woon-werk verkeer. Op m'n volgende trekking Trek komt ook een deore naaf wegens bewezen diensten.

Je zal op deze fiets eerder te sportief dan te rechtop zetten. Ik ken 'm want ik heb er met een vriend van 2meternogwat eentje gekocht omdat hij die van mij wel tof vond.
Ik denk dat een nieuw achterwiel goedkoper is dan het omspaken van de oude naaf.
M276 schreef:Ik denk dat een nieuw achterwiel goedkoper is dan het omspaken van de oude naaf.
Als je van plan bent om bij een goede wielbouwer een goed wiel te laten maken scheelt het waarschijnlijk een paar tientjes.
Je doet het dus alleen als je de naaf helemaal uit elkaar hebt gehaalt en er is in het geheel geen slijtage te zien, of als je een bijzondere naaf hebt, om welke reden die bijzonder is dan ook.
Wat mij te binnen schoot nog, is dat ik een inbouwbreedte van 130 had achter bij mijn 4200. Ik denk dat er bij jou ook een 7-speed in zat toen je 'm kocht. Je moet even kijken, want die nieuwe naven hebben een LOL van 135 mm. Ik ben nu bezig met een 4500 en die heeft wel 135 mm. Als je 130 hebt, dan betekent dat je 'm aan beide kanten iets zou moeten uitbuigen. Mag eigenlijk niet bij aluminium frames, maar het ken wel. Bij mij is dat ooit door de fietsenboer gedaan, maar dan 5 mm aan 1 kant en dat is minder handig omdat je wiel dan snel scheef staat. Dat heeft ook een kleine consequentie voor je bagagedrager.
Mooie framegeometrie, trouwens. Doet me altijd een beetje denken aan de klassieke IdWorx.

De prijs voor een wielbouwer begint overigens bij 75 euro per wiel, dus die paar tientjes moet je met een korrel zout nemen - zeker als je ziet wat Rose voor kant en klare wielen vraagt. Je kan je met die hoge velg in een 26" maat geen buil vallen aan fabriekswielen.
M276 schreef:Ik denk dat een nieuw achterwiel goedkoper is dan het omspaken van de oude naaf.
Weet zeker dat een nieuwe velg veel goedkoper is dan een heel wiel. Zoveel werk is het niet, om een velg te vervangen. Ik schat dat je een uur van de straat bent. En ik vind spaken een leuk klusje.

Piet.
Je kan je met die hoge velg in een 26" maat geen buil vallen aan fabriekswielen.
Onder het motto "ik weet het beter" tuurlijk wel, een hoge velg is niet per definitie beter. Een hoge velg voor schrijfremmen is ongeschikt voor velgremmen, dan maak je een onbehoorlijke smak. Vakantiefietswielen moeten een souplesse hebben om een slecht wegdek op te vangen om breuk te voorkomen. Zo zie je nooit hoge velgen (op racefietsen) bij een rit als Luik Bastenaken Luik. Zo zie je wel hoge (carbon) velgen scheuren als er over een steen of hobbel in de weg is gereden.