Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsknooppunten in osmand - Forum Wereldfietser

Fietsknooppunten in osmand

Is er iets voor Osmand dat de fietsknooppunten laat zien? Ik lees hier net:

"Fietsknooppunten in Nederland worden uitgegeven en beheerd door decentrale overheden, zoals lokale gemeenten en provincies. Er is een coördinerende rol weggelegd voor het landelijke fietsplatform, dat echter niet de knooppunten mag uitgeven aan derden."

Wat is dat in godsnaam weer voor flauwe kul?
Op welke van je twee vragen wil je het liefste antwoord :lol: ?
Het knooppunt hier in de buurt zag ik net nog liggen. Het is dus niet uitgegeven. :lol: :wink:
Op de site van het fietsplatform staat een verhaal dat veel genuanceerder is.
Marko schreef:Is er iets voor Osmand dat de fietsknooppunten laat zien?
Als je als kaartbron "Cyclemap" neemt dan zie je daar alle fietsknooppunten (en de routes daartussen) op weergegeven.
Gerrit, ik heb "openfietsmap style" bij de "other map attributes" staan. Zou dat afdoende moeten zijn?
Nee, via: Menu - Kaartlagen - Kaartbron - Cyclemap.
Of je kunt de knooppuntroutes als laag over de offline kaart laten tonen via: Menu - Configureer scherm - Toon fietsroutes. Die toont alleen de routes en niet niet de knooppuntnummers zoals in de Cyclemap, maar het voordeel is dat je dan volledig offline bezig bent en de app niet steeds de Cyclemap hoeft te downloaden.
Aha. Cyclemap kun je alleen kiezen als je bij de plugins hebt aangegeven dat je ook gebruik wilt kunnen maken van online kaarten. Dahwas even zoeken.
Als ik de standaard (offline) fietsoptie kies, dan heb ik hier kleine rooie cijfertjes die stiekem knooppunten staan te wezen. :lol:
Een knooppunt kan dus gewoon 300 meter lang zijn. Wist ik niet.

Over die kleurstelling nog even: Osmand gooit de zacht blauwe POI icoontjes over een oranje achtergrondje en het kan aan mijn achteruithollend gezichtsvermogen liggen, maar dat is nou net een combinatie die zo weinig contrast heeft dat op een heldere dag de supermarkten en de fietsenwinkels echt niet van elkaar te onderscheiden zijn.
Ik heb al zitten kijken of dat is aan te passen, maar van wat ik tot nog toe heb begrepen, zitten die icoontjes en kleurstelling er hard in. Als daar op 1 of andere manier iets aan te versleutelen valt, dan zou ik dat ook gaarne vernemen.
Ik gebruik nu 2 jaar Osmand als navigatie op een oude smartphone maar dat je de knooppunten en lf routes zichtbaar kunt maken wist ik niet. Dank je Gerrit, weer wat geleerd!
In recente versies van Osmand kan je zowel knooppunten als routes zichtbaar maken (Kaart instellen>Toon fietsroutes), ook bij de offline kaarten.
Een OFM style sheet voor Osmand kan je hier downloaden

Afbeelding
Ik heb Osmand al een tijd niet meer geüpdate omdat de POI "Eten en drinken" ineens was veranderd in "Winkels". Met als gevolg dat ik de supermarkten moest gaan zoeken tussen de POI's van allerlei andere soorten winkels. Erg onhandig. Kan iemand mij vertellen of dat nog steeds zo is bij de recente versies?
Er is een categorie eten & drinken (winkels) en overige winkels.
Maar je kan ook een eigen filter maken van diverse pois.
Nu we toch van het (knooppunten)pad afraken: wat me opvalt bij het tonen van hoogtelijnen in Osmand is dat het een kwestie van alles of niets is. Je kunt alleen aangeven vanaf welk zoomniveau hoogtelijnen getoond worden, maar dan krijg je ze ook meteen allemaal te zien. Ik kom net terug uit Noord-Vietnam, met hoge bergen en diep kloven, en daar fietste ik geregeld in een oranje brij :-)
Wat ik zou willen is afhankelijk van het zoomniveau alleen de 50-meterlijnen of 100-meterlijnen laten zien, zodat je geen oranje brij hebt, maar toch een idee krijgt van het verloop van hellingen. Osmand toont 50-meterlijnen en 100-meterlijnen anders dan de 10-meterlijnen, dus het lijkt mij dat zoiets mogelijk moet zijn. Kan dat gerealiseerd in een stylesheet? Of hoe werkt dat?
Ik denk dat je dat in de render style sheet aan kan passen, https://github.com/osmandapp/OsmAnd-res ... render.xml
Geen idee of en hoe dat werkt maar in de code zie ik iets wat je zou kunnen aanpassen:

Code: Selecteer alles

<switch tag="contour" value="elevation">
<case minzoom="11" contourLines="11"/>
<case minzoom="12" contourLines="12"/>
<case minzoom="13" contourLines="13"/>
<case minzoom="14" contourLines="14"/>
<case minzoom="15" contourLines="15"/>
<case minzoom="16" contourLines="16"/>
<apply color="$contourLineColor" strokeWidth="1">
<case additional="contourtype=10m" color="$contourLineColor" strokeWidth="1"/>
<case additional="contourtype=20m" color="$contourLineColor" strokeWidth="1"/>
<case additional="contourtype=50m" minzoom="16" color="$contourLineColor50m" strokeWidth="1.5"/>
<case additional="contourtype=100m" color="$contourLineColor50m" strokeWidth="2"/>
</apply>
<apply_if minzoom="15" pathIcon="stroke_lightorange_left" pathIconStep="100"/>
</switch>
Ik had die blauwe knooppunt cijfertjes in het rood; misschien heb ik een keer een bitje omgegooid. Ik heb ze nu echt herkenbaar incl routecodes:
Afbeelding

Jottem! Bedankt voor de tips.
Ik zie ze ook soms in het rood, ligt niet aan jou maar aan omgevallen bitjes in de osmand styles. :wink: Die je nu laat zien is de openfietskaart.nl laag, die doet het alleen in de online modus, http://www.openfietskaart.nl (niet te verwarren met mijn openfietsmap, dat is een andere kaart)
Klopt. Je fietsmap had ik er ook al inzitten. Ik heb nu als kaart cyclemap met openfietsmapstyle en als bovenliggendlayer openfietskaart.nl. Dat het online is vind ik geen probleem want we hebben in Nederland overal dekking [behalve dan dat stukje bij de sterrenwacht in Drente] en ik raak maandelijks toch nooit door m'n databundel heen. Zo ziet geluk er anno 2015 uit:

Afbeelding

Alleen de POI-icoontjes, daar is niks aan te doen he?
Marko schreef:Alleen de POI-icoontjes, daar is niks aan te doen he?
In de instellingen van de app niet nee, mogelijk zou je iets kunnen wijzigen als je in de default render.xml gaat duiken maar daar heb ik geen kijk op, je zou het kunnen vragen op het osmand forum.
De tovenaar schreef:
Marko schreef:Alleen de POI-icoontjes, daar is niks aan te doen he?
In de instellingen van de app niet nee, mogelijk zou je iets kunnen wijzigen als je in de default render.xml gaat duiken maar daar heb ik geen kijk op, je zou het kunnen vragen op het osmand forum.
Nee, helaas:

"Changing Icons
In short you cannot really.
The icons are compiled into the program..."

https://osmand.googlecode.com/files/Cus ... ow-To.docx
De tovenaar schreef:Ik denk dat je dat in de render style sheet aan kan passen, https://github.com/osmandapp/OsmAnd-res ... render.xml
Geen idee of en hoe dat werkt maar in de code zie ik iets wat je zou kunnen aanpassen:
Dank, tovenaar. Ik heb er wat mee zitten spelen, maar kwam niet veel verder. Op het Osmand-forum heb ik een draadje aangemaakt:
https://groups.google.com/forum/#!topic ... 5Kk_lzKJIw
Een paar vraagjes nog hierover:

1. als ik wat verder uitzoom, verdwijnen helaas de knooppuntnummers. De knooppuntnummers van CycleMap (die zichtbaar worden als ik Cyclemap als overlay aanzet) blijven wel zichtbaar; maar ik wil liever geen datagebruik, en de kleur van de knooppunten in de Cyclemap overlay is slecht leesbaar (cyan). Is het in te stellen dat de knooppuntnummers van de de OpenFietsMap style zichtbaar blijven bij uitzoomen?

2. zijn de kleuren van de Cyclemap overlay aan te passen?

3. Als ik de OpenFietsMap style aanzet, krijg ik twee opties erbij:
- Show network numbers in cycleway
- Show node numbers instead of cycleway numbers
Ik kan geen verschillen op de kaart ontdekken wanneer ik deze opties aan/uit zet. Wat zouden ze moeten doen?

4. De optie Routes -> Fietsroutes tonen lijkt overbodig i.c.m. de OpenFietsMap style, aangezien de OpenFietsMap style default al de fietsroutes en knooppunten toont. Klopt dat?