In de categroie "goedkoop"en geschikt voor ons platte landje:
Op mijn nagelnieuwe stadsfiets zit de nieuwste Shimano Alfine SG7000. Primair verschil met de oude Alfine/Nexus Premium is de omgekeerde schakelwerking. Met andere woorden naar een zwaardere versnelling is eenvoudig, naar een lichtere versnelling zet je meer kracht (precies omgekeerd van vroeger).
Dit betekent een nieuwe Rapid-fire schakelhendel, er wordt (vooalsnog?) geen passende draaihendel geleverd. Zoals gewoonlijk schakelt het prima (Shimano is op dit punt gewoon prima).
Voor de rest zou de naaf grotendeels gelijk zijn aan de "oude" SG501. er zijn +/- 50 nieuwe onderdeeltjes en die zijn grotendeels verantwoordelijk voor de schakeling, niet voor smering/tandwielen. Verder is het zeker geen oliebad naaf zoals de Rohloff.
Maar! Ik heb een en ander met mijn FM bekeken (300km ingereden) en wij waren zeer aangenaam verrast. Let op, het zegt niets over de overbrengings verliezen bij verschillende verzetten, maar de naaf draaide extreem soepel ten op zichte van de oude naaf. Daar waar een Nexus Premium (zonder rollerbrakes) toch vrij snel stopte met draaien draaide bij deze nieuwe naaf het achterwiel alsof het een goede derailleur naaf was.
Nou kan dat een kwestie zijn van nieuwe goed afgestelde naaf versus oudere slecht ingestelde naaf, maar het verschil was enorm. Het is nog maar te bezien hoe hij zich op de lange termijn houdt, maar ik ben toch wel benieuwd of er toch iets meer is veranderd dan de schakelwerking. Vooralsnog ben ik heel erg tevreden.
Op mijn nagelnieuwe stadsfiets zit de nieuwste Shimano Alfine SG7000. Primair verschil met de oude Alfine/Nexus Premium is de omgekeerde schakelwerking. Met andere woorden naar een zwaardere versnelling is eenvoudig, naar een lichtere versnelling zet je meer kracht (precies omgekeerd van vroeger).
Dit betekent een nieuwe Rapid-fire schakelhendel, er wordt (vooalsnog?) geen passende draaihendel geleverd. Zoals gewoonlijk schakelt het prima (Shimano is op dit punt gewoon prima).
Voor de rest zou de naaf grotendeels gelijk zijn aan de "oude" SG501. er zijn +/- 50 nieuwe onderdeeltjes en die zijn grotendeels verantwoordelijk voor de schakeling, niet voor smering/tandwielen. Verder is het zeker geen oliebad naaf zoals de Rohloff.
Maar! Ik heb een en ander met mijn FM bekeken (300km ingereden) en wij waren zeer aangenaam verrast. Let op, het zegt niets over de overbrengings verliezen bij verschillende verzetten, maar de naaf draaide extreem soepel ten op zichte van de oude naaf. Daar waar een Nexus Premium (zonder rollerbrakes) toch vrij snel stopte met draaien draaide bij deze nieuwe naaf het achterwiel alsof het een goede derailleur naaf was.
Nou kan dat een kwestie zijn van nieuwe goed afgestelde naaf versus oudere slecht ingestelde naaf, maar het verschil was enorm. Het is nog maar te bezien hoe hij zich op de lange termijn houdt, maar ik ben toch wel benieuwd of er toch iets meer is veranderd dan de schakelwerking. Vooralsnog ben ik heel erg tevreden.