Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opknappen impala mountainbike - Forum Wereldfietser

opknappen impala mountainbike

ik wil graag mijn vers geleerde kennis van afgelopen weekend bij houden, en daarom heb ik gisteren een fiets opgehaald van marktplaats (gratis) om op te lappen.

het is een impala mountainbike met derailleur van onbekend merk (7 achter en 3 voor).
alle onderdelen zijn roestig en de versnellingen zijn volledig geblokeerd door smeer en roest.

nu is dat geen probleem; die krijg ik wel schoon en ze zijn nog goed (heb er al wat beweging in gehad na wat poetsen en een beurt cassette olie).

maar ik zit vooral met het frame; het frame is oppervlakkig erg verroest en de lak is faal. de roest laat zich eenvoudig wegschuren en eronder is het staal onaangetast. ik heb roestwerende grondverf waarmee ik de plekken behandelen kan, maar ik krijg dan nooit de zelfde kleur als de rest van het frame terug.

is er een manier om een (stalen) fietsframe er als nieuw uit te laten zien, welke weinig kost?
en de ketting van de fiets is geknapt, is het zinvol deze op te lappen of is een nieuwe ketting beter?


liefst allemaal zo goedkoop mogenlijk, het is puur voor mijn eigen ervaring, en sinds ik na een paar dagen echt geen fietsenmaker ben en de kans op onbedoeld slopen nog ruim aanwezig is :oops:
Een frame schoon krijgen: staalborstel op boormachine.
Een geroeste ketting is niet op te lappen.
WD 40 is geschikt om roest op te lossen.
sjefke schreef:Een frame schoon krijgen: staalborstel op boormachine.
Een geroeste ketting is niet op te lappen.
WD 40 is geschikt om roest op te lossen.
bedankt, de ketting vervang ik sowieso.

de roest verwijderen is ook niet het probleem, maar onder de roest komt het metaal weer tevoorschijn, en dat is het probleem;

het frame is straks dan vaalblauw, blauw, en overal kale plekken. en die zou ik graag weg willen werken.
Heb je al gedacht aan het laten stralen en poedercoaten? Bij mijn fixie kostte dat 65€ voor het frame met de voorvork.

Je moet alleen wel een kaal frame aanleveren. Dus zonder iets erop gemonteerd. eventueel verf halen hun er af.
Clank schreef:Heb je al gedacht aan het laten stralen en poedercoaten? Bij mijn fixie kostte dat 65€ voor het frame met de voorvork.

Je moet alleen wel een kaal frame aanleveren. Dus zonder iets erop gemonteerd. eventueel verf halen hun er af.
wel naar gekeken, maar de fiets is dus puur voor sleutelervaring opdoen, en voor een klein bedrag verkopen aan iemand die een fiets nodig heeft. met 65 euro is er geen ruimte meer kapotte delen (zoals de ketting) te vervangen en is de kans groot dat ik eerder geld erop toe zou moeten leggen.

vandaar dat ik eigenlijk een doe het zelf oplossing zoek.



ik zag iets over zelf spuiten, dus alles kaal schuren, grondlak erop en dan metaalverf (spuitbus), is dat iets? of valt dat er snel af?
Dan zou ik inderdaad de oude lak opschuren, primer eroverheen spuiten en dan matzwart doen. Ziet er vaak erg gaaf uit en er is niks zo makkelijk te spuiten als matzwart. Zolang er geen druppels aan hangen en je een dikke laag erop hebt is het al mooi.
Eens met Clank. Overigens is er ook nog iets als plasti-dip. Als dat je niet meer bevalt trek je het er zo af. Op het MTB-forum behandelen mensen hun voorvork er wel eens mee. Is misschien iets.

Maar ik zou Clanks tip opvolgen. Leuk project! Maak je foto's?
Travelmaster schreef:Eens met Clank. Overigens is er ook nog iets als plasti-dip. Als dat je niet meer bevalt trek je het er zo af. Op het MTB-forum behandelen mensen hun voorvork er wel eens mee. Is misschien iets.

Maar ik zou Clanks tip opvolgen. Leuk project! Maak je foto's?

goede idee, ik zal de tot dusverre foto's vanavond uploaden.

ik zal ook kijken wat ik nog aan verf heb staan (bij verhuizing een aardig volle schuur met spullen gekregen.
Travelmaster schreef:Eens met Clank. Overigens is er ook nog iets als plasti-dip. Als dat je niet meer bevalt trek je het er zo af. Op het MTB-forum behandelen mensen hun voorvork er wel eens mee. Is misschien iets.
Altijd fijn dat er mensen het eens zijn met mij :)

Ik zou alleen wel bij het plasti-dip willen zeggen dat het minder slijtvast is. Voor een voorvork ofzo is het leuk (bedenk me net dat ik nog een busje wit heb staan, goed idee voor de mountainbike), maar ik zou uitkijken dat je het niet gebruikt op een plek waar vaak de broek langs komt. Als er eenmaal wat los komt dan gaat het ook ineens erg hard.

Komt ook bij dat het moeilijker spuiten is. Matzwart kun je best wat te veelop een plek spuiten in een keer. In het ergste geval gaat het druppen. Plastidip gaat borrelen en dat blijf je zien. Dezelfde fout heb ik ook gemaakt met de stalen velgen van mijn auto.

Daarnaast is plastidip duurder. Volgens mij €20 de bus, terwijl matzwart voor minder dan €5 vaak nog te krijgen is per bus.
Nuttige aanvullingen op plasti-dip :!:
oh leuk, nooit geweten zelfs, ik dacht altijd dat dat letterlijk stickers waren.

ik zit te denken om eens te experimenteren met kleuren,

dus bijv. het frame zwart (mat of glans) spuiten, en dan de voorvork en mischien wat details achter met pastidip.

is plastidip net als verf wat je aanbrengt op een kaal oppervlak ingespoten met primer?
of is het enkel egaal maken, roest wegwerken en erop spuiten?

https://plastidip.nl/plastidip-bestelle ... -flex-blue

deze lijkt wel goedkoop?
Zoals ze bij Wheeler Dealers ook altijd doen zou ik eerst de mechanica op orde brengen voordat ik de fiets mooi zou maken, of op zijn minst van de mechanica een goede kostenschatting van maken. Dat begint met een grondige check en/of demontage van alle bewegende en demontabele delen. Dat laatste vind ik op zich wel al een leuke klus.
Plastidip heb ik toen bij mij velgen aangebracht door niet eens de roest er af te halen, wel ontvetten en spuiten maar. Zit nu meer dan een jaar na flink rijden nog steeds. Primer is niet nodig.

Plastidip.nl was toen erg lang met verzenden. Ik weet niet hoe dat nu zit.

Het spul zelf is overigens net rubber. Op die wielen van mij is het ook met geen mogelijkheid schoon te houden (iets met wit en remstof) of schoon te maken. Ik heb ooit gehoord dat het het beste ging als je een (rubber)schoonmaakhandschoen gebruikte als doek. Ik zou het ook niet deels erop doen, maar heb ik geen ervaring mee.

Overigens is het wel heel erg vergevend spul. Een foutje valt makkelijk te herstellen. Daarom wordt het door mensen gebruikt die hun auto verbouwen (waar ik misschien een heel klein beetje bij hoor). Op verschillende auto fora hebben ze er al heel veel over gezegd. Met een beetje googelen kom je er zo.

Glans zwart spuiten is een lastiger onderwerp. Glans spuiten is sowieso heel moeilijk spuiten omdat je alles ziet. Als je echt glans wil, zou ik eerder een matte kleur pakken en een blanke laag eroverheen doen.

Maar inderdaad heeft ave wel een punt: eerst zorgen dat de fiets het goed doet voordat je hem een mooi kleurtje geeft. Zou zonde zijn als de fiets neit meer goed te krijgen is en je hem al wel in de kleur hebt gezet.
Afbeelding

:oops: ik had eerder de boel eruit gehaald dan dat ik er foto's van had, ik heb dus een complete fiets, maar alles is er al vanaf.

ik ga vanmiddag beginnen met schoonmaken en ontroesten. ik heb gisteren de achterkant van het frame opgeschuurd en ingespoten met grijze metaalspray (die ik nog had staan). ik heb het resultaat nog niet gezien maar ik vrees het ergste. haast en ongeduld zijn hele slechte leermeesters :|

resultaat zal ik vanmiddag op de foto zetten

enfin in elk geval is de roest nu verholpen en mischien spuit ik alsnog alles zwart
gisteren na het schoonmaken een mogenlijk probleem ontdekt:

Afbeelding

er lijkt een aardige hap uit de voor derailleur :(
maar als de derailleur hierdoor niks word; ik zou toch ook gewoon enkel de achter derailleur kunnen gebruiken? en dan de voorbladen eraf laten.
Of een el cheapo derailleur kopen. Weet niet precies wat je nodig hebt, maar is dit niks: http://www.internet-bikes.com/index.php?p=4905&id=51086
Clank schreef:Of een el cheapo derailleur kopen. Weet niet precies wat je nodig hebt, maar is dit niks: http://www.internet-bikes.com/index.php?p=4905&id=51086
ja er zit nu iig een el heel erg cheapo op van een merk dat ik nergens vind. die mwave is wel een goede optie ja, bedankt
de achterkant van het frame is nu dennengroen, ik hoop dat vanmiddag deze 1e laag er goed opzit, dan spuit ik hem verder.
Let op de buisdiameter waar hij omheen moet.
28.6 is erg klein maar kan voor jouw prima zijn.
Even meten en je weet het.

Let ook op waar de kabel vandaan komt. (onder bracket / of van boven)
NIet alle derailleurs kunnen beide namelijk.
Afbeelding

inmiddels zwart, zilver, en 2 bussen dennengroen verder (geen zorgen stonden nog in de schuur, zat in de voorraad "spullen die we mochten houden van de vorige bewoners") en ik denk dat ik bij dennengroen blijf :shock:

de foto is wat ouder bij slecht licht, geen zorgen dus in het echt komt hij een stuk beter uit de verf ( :lol: )

de meeste metalen delen zijn nu schoon, zilver en klaar om gemonteerd te worden. ik ga er vanmiddag mee verder.


tevens had ik een klein vraagje: ik krijg de remhandels en derailleur handels niet helemaal fijn naast elkaar. derailleur handel voor de rem dan kan je niet bij de rem zonder je vingers te pletten, maar als ik de derailleur handel achter de rem zet, klemt deze of op de remhandel of is een extra duimlengte te ver weg van het handvat.

hoe hoort het te zitten? :oops: klinkt een beetje als het wazigste verhaal ooit, maar geen nood, de foto maak ik als ik thuis ben -edit- om het dan gewoon finaal te vergeten :(, vanmiddag in de herkansing -edit-