Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na vijf jaar zoeken vind ik mijn ideale frame. - Forum Wereldfietser

Na vijf jaar zoeken vind ik mijn ideale frame.

Het eind van de zoektocht is in zicht met dit Patria frame. De meeste van mijn wensen voldoet hij aan: staal, 28 inch en 50 mm banden inclusief spatborden (het frame wordt daarvoor wat aangepast en krijgt een andere vork). Graag had ik een horizontale bovenbuis (zoals bij hun Helios) maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Mijn andere verzoek was om de lowrider (Tubus Duo) een cm of 10 hoger te krijgen. Geen probleem, zeiden ze. Wat vinden jullie van dit idee trouwens?

Qua wielen denk ik aan Ryde Andra 40 (zwaar maar ach) met LX naven. Jammer dat ze niet zwart zijn. Weet iemand brede trekking velgen in alu kleur?

Verder heb ik de meeste onderdelen zelf. LX groep met dual controll.

Jelle Tienstra van justpedal.nl zorgt voor het zakelijke contact met Patria. Ik ontmoette Jelle op de F&W beurs. Ik werd in eerste instantie verliefd op de kaki-kleurige Surly die hij daar had staan, maar die is weer net te klassiek voor 50mm + spatbordjes. Jelle is echt ongelooflijk behulpzaam :-).
"Het doek lijkt te vallen voor...." betekent dat het niet doorgaat, dat het afgelopen is, enz. :P
sjefke schreef:"Het doek lijkt te vallen voor...." betekent dat het niet doorgaat, dat het afgelopen is, enz. :P
Jaja, ik bedoel de zoektocht lijkt over te zijn.
Hoi,

> Geen probleem, zeiden ze. Wat vinden jullie van dit idee trouwens?
Het zal in principe (iets?) minder stabiel fietsen, maar alleen de praktijk kan dat uitwijzen. Stabilitiet is van veel factoren afhankelijk.

>Weet iemand brede trekking velgen in alu kleur?
:idea: Kijk op de websites van de fabrikanten.
:idea: Bel Marten
:idea: Koop busloze velgen en ga zelf ergens mee aan de gang. (Vraag me niet hoe)
Als je zulke specifieke eisen hebt, en er vijf jaar voor over hebt, en wellicht er ook wat geld voor hebt: al eens overwogen naar een frame-bouwer te gaan? Je kunt dan precies krijgen dan precies waar je om vraagt.
Dat zou the easy way zijn. :wink:
Ave Gone schreef:Dat zou the easy way zijn. :wink:
Ik ben van de weg met de meeste weerstand :wink:

Aanvankelijk wilde ik de frameset voor 450 euro hebben. Daar is nu wel een schepje bovenop.
Hallo Bikelike, goede keuze die Patria. Ik rij al vanaf 2000 op Patria fietsen en ben tevreden over de kwaliteit en de service. Mijn dochter heeft jaren op een ATB Johnny and Liz gereden. Ze jammert na meer dan 10 jaar nog steeds dat ze die fiets terug wil. Hij werd echter te klein en ik heb het weggegeven. Soms zie ik hem in Groningen nog rijden, niet kapot te krijgen zo stabiel. Ik rij een Patria Dublin, al meer dan 10 jaar. Nooit problemen. Toplaklaag, ziet er nog nieuw uit. Mijn zoon reed op een Patria Potsdam, totdat de fiets te klein werd. Nu rijdt er een engelse student op. Nooit kapot geweest, puberteitsbestendig. Mijn vrouw rijdt op een Patria Delta, wat een droomfiets (eigenlijk had ik hier natuurlijk moeten schrijven: wat een droomvrouw. Maar dat is een ander forum). Stabiel, lichtlopend, een plaatje. Wat technisch mogelijk is, kan de fabriek voor je maken. Prijzen vind ik ook moderaat, zeker de prijs/kwaliteitsverhouding. Ze komen ook nog met een transportfiets binnenkort, dus ik ga de schuur opruimen.
Nadeel is misschien het gewicht, hoewel ze nu ook fietsen met Columbus Zona buizen leveren, die uiteraard wel substantieel duurder zijn. Er zijn lichtere fietsen te krijgen, voor de Alpen misschien een keuze. Geen gezeur garantie van 15 jaar op het frame. De standaard nederlandse confectiemeuk? Wat een schande als je de Patria's ziet die voor dezelfde prijs te koop zijn. Leuk dat er in Nederland nog iemand op een Patria gaat fietsen. http://www.patria.net
Een vriend van mij heeft de Helios en is daar vet tevreden mee. Maar hij lijkt me wat te licht als vakantiefiets.