Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Melkpoeder - Forum Wereldfietser

Melkpoeder

Hallo allemaal,

Gebruiken jullie vaak melkpoeder op jullie fietsreizen?
Waar halen jullie dat eigenlijk? Bij Bever/Slee oid? In de supermarkt kwamen we alleen maar poeder voor baby's tegen en dan moet je zowat een half pak vermengen om 1 liter te krijgen....
Dus we zoeken iets wat erg geconcentreerd is, kent iemand van jullie dat?

Alvast bedankt!

El & El

Goeidag, probeer eens aan te bellen bij een warme bakker of banketbakkerij in de buurt in menig recept voor brood zit melkpoeder verwerkt dus dan moet het wel mogelijk zijn om een beetje los te kunnen kopen

Melkpoeder kan je bijna overal in de wereld kopen. Veel 3e wereld landen hebben schappen vol van dit spul staan.

Hoi,
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. met het paasweekeinde zag ik Mickey chocolademelk maken met melkpoeder. Misschien dat iemand het haar kan vragen waar zij de melkpoeder koopt. (Rena misschien?)

Om van (het meest verkijgbare) magere melkpoeder melk te maken met dezelfde samenstelling als melk (dus eiwitgehalte etc.) meng je normaal gesproken iets meer dan 50 gram poeder met 450 gram water voor een halve liter melk.

Voordat de melk poeder wordt (dmv sproeidrogen in een droogtoren), wordt de melk eerst ingedikt (dus geconcentreerd) om een groot gedeelte van het vocht al uit de melk te halen (verwijdering van water door drogen is relatief duur tov indampen/indikken). Poeder kan je dus niet m??r concentreren dan het al is, het is gewoon melk zonder water. Wel wordt er ook poeder gemaakt van room, wei, eiwitconcentraten, ondermelk en ja, zuigelingenvoedsel.

Bij de weg, een beetje poeder opgelost in water geeft al snel een wittige kleur :wink:

Anneke
Melkpoeder is te koop in een doosje bij ik dacht c-1000.

Het merk is ELK

inderdaad, Elk van campina is magere melkpoeder.
4 zakjes in een doosje, 1 zakje van 60 gram is goed voor een halve liter.
niet iedere supermarkt verkoopt het, ik koop het bij de plusmarkt, de super de boer hier heeft het niet.

groetjes els

Hoe zit het met de Lidl?

Jakkes, waar hebben we die rommel voor nodig? Het smaakt zo belabberd, dat ik alles liever eet dan dat. En dan hebben ze net dat wat het een interessante 'energizer' zou maken eruit gehaald: het vet.

Nutricia is een van de grote wereldspelers op het gebied van melkpoeder. Je kunt eens gaan googelen. Het is ook een van de bedrijven die laten zien hoe je ethisch volkomen foute marketingstrategien kunt uitvoeren.

In een aantal noord-Afrikaanse landen hebben ze gepoogd om de moeders er van te overtuigen dat poedermelk beter is dan borstvoeding. Het resultaat was dat er tienduizenden babies zijn gestorven, Waarom? Enerzijds omdat het drinkwater vervuild was, anderzijds omdat er te weinig water bij het poeder werd gedaan, waardoor de babietjes uitdroogden. Ze hebben de fout nooit toegegeven en het 'incident' is in de doofpot belandt.

Tip: als je in West-Afrika gaat fietsen, zijn daar kleine zakjes met verrukelijke melkpoeder te koop. Koop ijs (dus bevroren water), sla het stuk en laat het een beetje smelten. Filter het ijswater met je MSR of Katadyn filter en meng er melkpoeder aan toe, Je hebt dan midden in de hete Sahel ijskoude melk!

Nog een poedermelk tip: Nutrilon 3 van Nutricia. Volgens mij kindermelkje, maar daarom ook lekker voedzaam en gezond.
Nog even van de Nutricia site geplukt:
Vitamine D, voor sterke botten
IJzer voor de weerstand
Natuurlijk zonder toegevoegd suiker
Vet, voor energie
Prebiotische vezels, voor een gezonde darmflora
Niet teveel eiwit en zout om de nieren te ontlasten

En uit ervaring: smaakt nog goed ook!

Groet,
Peter.

Hi Roald,
Aangezien Mickey ergens tussen Zuid-Frankrijk en Amsterdam op de fiets zit kan ik het haar nu niet vragen, maar ik houd het in mijn achterhoofd!
Groet,
Rena 8O

Hi Rena,

Ja, dat wordt moeilijk. Bedankt voor de reaktie in ieder geval. :)

Komt ze langs/door de Vogezen? Wie weet zie ik haar dan wel :D

Ja E & E
Ook ik gebruik graag melkpoeder,'s morgens een bak muesli honing uit de tube erover en ik heb tot 12 uur geen honger.
Melkpoeder en muesli nemen minder plaats in en blijven ook langer goed dan brood, zodra ik weer in de bewoonde wereld ben dan natuurlijk gebakken eieren met spek lekker zwaar brood en een emmer teerzwarte koffie :lol:

Groetjes Leen

We hebben een aantal zakjes melkpoeder kunnen kopen bij de Appie van het merk Elk, we zullen het binnenkort zien hoe het smaakt!

Bedankt in ieder geval voor alle tips!

El & El