Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tweedehands fiets 60 - Forum Wereldfietser

Tweedehands fiets 60

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een tweedehands trekkingfiets om deze zomer zo'n 5000km mee te fietsen. Ik ben 1.89, 72kg, framemaat 61 (zie ook http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 32&t=24454)

Ik heb al wel een mooie koga randonneur gevonden die ik via via kan overnemen, bouwjaar 2005, zo'n 14.000km gereden. De fiets is goed onderhouden. Is 14.000 nog te doen? Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd.

hartelijk dank!
[quote=
Is 14.000 nog te doen? Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd.
[/quote]

Dag Jaap,

Op die kilometers moet je je niet blindstaren. Mijn Koga Prominence (géén trekking) is van 2010 en loopt al naar de 40.000 km. Ik heb me verbaasd over de kwaliteit en de betrouwbaarheid: erg goed dus. Gewoon regulier onderhoud en geen grote, aparte defecten.
(Ter info: ik fiets niet alleen woon-werk, maar ook o.a. Vlaamse Ardennen en kasseien, Alpen, Eifel, Berlijn, havengebieden en ongeplaveide grensstreken. Mét bepakking! Die Koga kan dat wel aan.)
Succes!

Martin/Grensfietsen
Mijn Koga ruim een jaar oud, heeft al 9000 op de teller, als mijn fiets tien jaar oud is hoop ik toch ook zeker de 40000 te zijn gepasseerd.
Jaap61 schreef:Ik heb al wel een mooie koga randonneur gevonden die ik via via kan overnemen, bouwjaar 2005, zo'n 14.000km gereden. De fiets is goed onderhouden. Is 14.000 nog te doen? Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd.
Ik neem aan dat de fiets schadevrij is, de naven, trapas en het balhoofdstel nog spelingvrij zijn en soepel draaien en voorbladen, ketting en kransjes al een of meerdere keren vervangen zijn. Het enige wat dan waarschijnlijk nog wel wat uitmaakt zijn de velgen. Die slijten namelijk van het remmen. De levensduur is extreem afhankelijk van de wijze van gebruik, varierend van 5000 km voor iemand die de fiets continu als mountainbike gebruikt op modderige paden tot 50.000 km die alleen in droog weer fietst en remblokjes gebruikt die de velgen niet doen slijten.
Als de velgwand erg hol aanvoelt weet je dus waardoor dat komt. Helaas kan niemand op dit forum dat beoordelen want zelfs op een heel goede foto is dit nauwelijks te zien, tenzij er een indicatiegroef in de velgen zit.
kilometers zeggen bijna niets. Checklijstje bij tweedehandsfietsen:
- kijk onderaan de onderbuis of er rimpels zitten in de lak, idem bovenbuis bij aanhechting balhoofdbuis: schade daar wijst op een stevige klap met frame vervorming tot gevolg: niet kopen.
-inspecteer alle buisverbindingen op roest: normaal dekt lak alles netjes af, is dat niet het geval dan is de lak gebarsten en kan er roestwater uitlopen.
-voel of er speling zit op de trapas
-voel of alle spaken op spanning zijn en draai eens aan het wiel om de rechtheid te controleren;
-kijk of de slijtindicatoren nog op de velg zitten en hoeveel slijtage er ongeveer is.
-check tandwielen en remblokken op slijtage
-kijk van vanachter of het deraillieur oog (en de derailleur) mooi vericaal hangen.
-vraag om het stuur en zadel even op je maat te zetten voor een testrit. Zo weet je meteen of die niet zijn vastgeroest.

De naam koga wijst vooral op een zorgvuldige eigenaar en een redelijk originele afmontage, als die in stand is gebleven door regelmatig onderhoud, dan zit je wel goed.