Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vastzittende crank - Forum Wereldfietser

vastzittende crank

Ben bezig om een via MP aangeschafte Vittorio racefiets uit 1992 uit elkaar te halen, hem helemaal schoon te maken en daarna weer in elkaar te zetten. Houdt je van de straat en je leert er ook nog wat van!
Maar nu loop ik tegen onwillige cranks aan, de 14mm bouten heb ik los gekregen met een pijpsleutel, maar de cranks verdommen het om van de vierkante as af te komen, heb al voorzichtig met een blokje hout en hamer erop gemept maar dat hielp ook helemaal niets (eerst wd40 laten inwerken om los proberen te maken).
Zie ik nog een verborgen borging over het hoofd, mep ik niet hard genoeg, of heeft iemand de gouden tip om zoiets los te krijgen?

Jeroen
Misschien een overbodige vraag, maar gebruik je een cranktrekker?
En/of: gebruik je zeker de juiste crancktrekker?
Zoals Ave zegt, je lijkt te proberen zonder cranktrekker. Dat kan je vergeten, als je ze los zou krijgen, dan is het met schade.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik ga mijn in een donker hoekje heeeeeeeeeeeel erg diep schamen!
Dat bedoel ik dus toen ik schreef dat je er nog iets van kan leren...
Op een of andere manier had zich in die kop van mij vastgezet dat een cranktrekker nodig is om de trapas eruit te halen, hoe ik eraan kom :evil: :evil: don't ask, maar het is natuurlijk volkomen duidelijk dat een cranktrekker dient om... what's in a name???

Ga gauw langs de vriendelijke buurman die zo'n beetje alles heeft, dus ook vast wel een cranktrekker. Leon en Enrice heel erg bedankt dat jullie zo'n stomme vraag nog serieus beantwoord hebben.
Jeroen
en hoppa, met het juiste gereedschap zo gepiept... :roll:
jeroenh schreef:en hoppa, met het juiste gereedschap zo gepiept... :roll:
Tips:
* het deel van de crancktrekker dat je in de trapas schroeft wel volledig erin draaien maar niet vastdraaien; dit geeft voorspanning op de kwetsbare schroefdraad.
* zorgen dat de schroefdraad van de crancktrekker gesmeerd is.
* de crancktrekker niet TE hard aandraaien, dan trek je de schroefdraad uit de cranck. Ik heb eens bewezen dat dit kan :oops:
* als je niet harder durf aan te draaien kun je nog wel meehelpen door er op te tikken of plotseling kokend water erover te gieten in de hoop dat de buitenkant net iets eerder uitzet dan de as. De gasbrander erop zetten is niet iets waar je mee begint.

De WD-40 was wel een goed idee.

Je kunt je buurman ook vragen of hij een passende polietrekker heeft. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Poelietrekker)

Succes