Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iso matje onder luchtbed - Forum Wereldfietser

Iso matje onder luchtbed

Ik ben van plan om in mei naar Sevilla te fietsen. Nu heb ik een Exped synmat 7 UL, en vorig jaar kampeerde ik in Duitsland, met een minimumtemperatuur (buiten de tent) van -2 C, waarbij ik via de Exped synmat onaangename koude voelde optrekken.
Nu vind ik het een beetje onzin om weer 200 euro uit te trekken voor bijvoorbeeld een Exped downmat UL.
Ik vroeg me daarom af of het 'probleem' niet eenvoudig is op te lossen met een goedkoop extra iso-matje van gesloten cellfoam onder de bestaande Exped.
Heeft iemand hier een idee over of ervaring mee?
Door elke toegevoegde isolerende laag zal je warmte beter behouden blijven. Ik vind het een prima idee, maar ik zou er ook weer geen wonderen van verwachten. Gewoon doen dus.
Had je toen je het zo koud had ook al je extra kleding onder het matje gestopt?
Ja, dit werkt. R-waardes kun je (grofweg) bij elkaar optellen. Ik gebruik zelf een stuk van een dun reflectie/schuimmatje als zitlap, en die schuif ik soms onder m'n Neoair. In de winter heb ik al eens een oud thermarestmatje onder m'n Neoair geschoven, en dat was ook lekker warm. Als je tent een beetje ruim is, is het wel waarschijnlijk dat het spulletje gaat schuiven als je onrustig slaapt.
Ik had mijn extra kleding aangetrokken, maar tevergeefs want die koud die van de grond komt houd je niet gewoon niet tegen met kleding, zo bleek.
Een dikkere slaapzak lijkt me bijvoorbeeld ook geen goede therapie.
Het is echt om de kou vanaf de grond te blokkeren. ik ga zo'n matje eens proberen.
Het temperatuurverschil wordt toch doorgegeven dmv conductie zou ik zeggen.
Een aluminium redingsdekentje onder je matje scheelt ook enorm veel is mijn ervaring. Kost niet veel is licht en een klein pakvolume en heb je waarschijnlijk toch al bij je als je bij lage temperaturen rondfietst.
+1 Eric je was me net voor :D
Goed idee! Ik had nog niet aan zo'n flinterdunne reddingsdeken gedacht omdat je instinctief denkt aan iets dikkers als isolator. Maar lekker licht en klein is het wel.
urje schreef:Ja, dit werkt. R-waardes kun je (grofweg) bij elkaar optellen.
Precies. Er bestaan geen wonderdekentjes.
Wat ook helpt, als de gelegenheid er is, is je tent opzetten op een plek waar regelmatig de zon op de grond schijnt en niet langs bijvoorbeeld een noordelijke bosrand die nooit zon krijgt en wel 's nachts altijd onder de heldere hemel staat.
Het omgekeerde heb ik eens gedaan: mijn tent in augustus in Portugal opgezet op een bodem die de hele dag in de zon had gelegen. Zweten! Stom...
In mei richting Sevilla is natuurlijk iets anders dan grote delen van Duitsland...
De kans op nachtvorst is zeker aanwezig, maar het zullen toch hooguit enkele nachten zijn. De kans op nachten van boven de tien graden is aanmerkelijk groter. Als je een koude nacht verwacht, kun je ook denken aan het ter plaatse verzamelen van wat droog materiaal, zoals gras, mos, dennennaalden of dode bladeren, en daarvan een laagje onder je grondzeil leggen. Dat isoleert behoorlijk en neemt net het contact met de koude grond weg.
Voor die paar nachten dat het misschien echt nodig is, zou ik niet de hele reis een extra matje meezeulen.
Georg schreef:Ik ben van plan om in mei naar Sevilla te fietsen. Nu heb ik een Exped synmat 7 UL, en vorig jaar kampeerde ik in Duitsland, met een minimumtemperatuur (buiten de tent) van -2 C, waarbij ik via de Exped synmat onaangename koude voelde optrekken.
Nu vind ik het een beetje onzin om weer 200 euro uit te trekken voor bijvoorbeeld een Exped downmat UL.
Ik vroeg me daarom af of het 'probleem' niet eenvoudig is op te lossen met een goedkoop extra iso-matje van gesloten cellfoam onder de bestaande Exped.
Heeft iemand hier een idee over of ervaring mee?
Ik zou het eens proberen met bubbeltjes plastic, is op de rol te koop bij de bouwmarkt. Dit doen wij ook onder de bedjes van de kleinkinderen als ze in de caravanvoortent slapen . werkt goed en als je het niet meer nodig hebt kun je het zonder problemen achter laten. Weegt niets, maar misschien vind je het te veel formule .
Georg schreef: Ik vroeg me daarom af of het 'probleem' niet eenvoudig is op te lossen met een goedkoop extra iso-matje
Ik vraag me af of het probleem wel bestaat, kennelijk net als wimmo17:
wimmo17 schreef:In mei richting Sevilla is natuurlijk iets anders dan grote delen van Duitsland...
Ik fietste in 2011 in mei naar Santiago de Compostela en had 'voor de zekerheid' een fleece muts meegenomen, die op heen- en terugreis ongebruikt in mijn tas heeft gezeten. Geen nacht koud gehad in mijn grote (dus moeilijk verwarmbare) tweepersoonstent, in gewoon een boxershortje op mijn self-inflatable Thermarest met mijn zomerdonsslaapzak meestal nog een eind opengeritst of zelfs los over me heen. Maar het ene voorjaar is het andere niet, en ik heb het snel warm. En misschien ben je van plan ergens boven op een Pyrenee te slapen onderweg. :wink: Toch, als het geen uitzonderlijk koude maand lijkt te worden, zou ik niet al te veel extra's meesjouwen, hooguit bv. dat reddingsdekentje dat Eric op de Fiets suggereert (omdat je dat ook handig kunt gebruiken om op te zitten of een windschermpje van te vouwen).

Alvast veel plezier gewenst, die kant op fietsen in mei is prachtig!

Carl
Wondermiddeltjes bestaan niet maar gezond verstand helpt ons al een heel stuk verder.
En 1 nachtje slecht slapen door koude is nog te doen, maar als er meerdere nachtjes elkaar opvolgen is de pret er snel af.

Ikzelf heb er nooit last van gehad. Maar wat ik zou doen:
Geen dons slaapzaak nemen. Dons is goed maar het is de lucht die in de veren zit dat je warm houdt. Tja, als je neerligt ( zo slaap ik meestal) druk je deze kostbare warmte weg en krijg je de koude naar binnen. Leg daarom onder deze slaapzak een wollen... dekentje. Is misschien wat zwaarder, maar dit druk je niet plat, zelfs vochtig houdt wol zijn eigenschappen. misschien niet voor 100% maar het zal je een heel stuk warmer houden.
Iedereen zal nu wel zijn of haar verweer klaar hebben wat het 'beste' is.
Mijn regels zijn eenvoudig. neem materialen die de lucht niet pletten (of zo goed mogelijk deze luchtlaag behouden) en die hun eigenschappen niet verliezen indien ze nat zijn.
Ja dan kom ik bij synthetisch materiaal in combinatie met wol, ipv dons.
PS: neem de tijd om te testen wat voor je werkt. deze periode is er geschikt voor
Succes Danny
Hoi Danny, je hebt helemaal gelijk, de onderkant van een slaapzak isoleert niet door de compressie. Maar daarna sla je de plank echt mis.

Synthetische materialen gaan dat probleem niet oplossen, die comprimeren ook (gelukkig maar want ander slaap je niet lekker). Er is een reden dat de allerwarmste slaapzakken van dons zijn, dat is niet alleen gewicht, maar ook doordat de "loft" van dons ongevenaard is en die zorgt voor die fijne isolerende warmtelaag.

Een slaapzak kies je op een bepaalde warmte, of het al dan niet van wol, synthetische materialen of dons is maakt wat dat betreft niet uit. Alleen zal Dons lichter, kleiner en duurder zijn.

Jouw oplossing van een wollen dekentje zal best helpen, maar kan qua warmte, grote en gewicht niet op tegen bijvoorbeeld een Therm-A-Rest SOL die de OP onder zijn Exped kan schuiven.
Inderdaad is het juist wat diverse posters hierboven stellen; Duitsland is geen Zuid-Europa.
(geldt zoals we regelmatig in de kranten kunnen lezen ook op andere dan klimatologische terreinen...)
Wat de discussie betreft over het isoleren van dunne, dikke en al- dan niet samendrukbare onderlagen; dat was de reden dat ik aan zo'n 'closed cell foam' matje dacht. Dat geeft toch wel een cm of wat onderlaag zonder belangrijke compressie.
Zwaar is zo'n ding niet, en het volume is minder belangrijk als je hem 'achterop' bindt.
Georg schreef:Inderdaad is het juist wat diverse posters hierboven stellen; Duitsland is geen Zuid-Europa.
Kijk niet vreemd op als je in mei 's morgens ontwaakt met nachtvorst op de tent. Dat kan in de Ardennen, in het Centraal Massief in Franrijk maar ook in de hogere gebieden van Spanje. De verschillen tussen dag en nacht kunnen in midden Spanje oplopen tot 30 graden of zelfs meer.
De meeste winterkampeerders hebben een extra mat bij zich (ik ook), meestal een gesloten celmat. Isoleert goed, kost niets, weegt geen drol, beschermt het veel kwetsbare luchtmatje, gaat niet lek (erg belangrijk want bij een bepaalde temperatuur kun je niet meer plakken) en nog een ding: bij een kampvuurtje hoef je je om rondvliegende vonken niet druk te maken (das wel anders met een luchtmatje, vooral eentje die lekker duur was).
Nadeel is alleen het grote pakformaat, vind ik dan.
Er valt zeker wat voor te zeggen om een dunne foam mat van 50x200cm mee te nemen
  • 130 gram, pakmaat 50x9cm (of 25x12cm dubbelgevouwen)
  • isolatie ongeveer R 0.6 (dikte 3mm)
  • evt. dubbel te vouwen voor dubbele isolatie onder je bovenlichaam
  • te gebruiken als beschermlaag tegen lekprikken van je SynMat
  • of om op te zitten
Meer Evazote foam (vanaf 4mm) bij extremtextil.de
Het is natuurlijk de vraag of je het nodig hebt, maar ik kan me voorstellen dat begin mei de grond nog koud is en je meer hebt aan extra isolatie onder je dan boven je. En als je op je zij slaapt vind ik de door Exped opgegeven (comfort?) temperatuur van -4° in elk geval erg optimistisch...
Hoi Yopie en Peter,
Dat zijn goede argumenten die jullie aandragen.
Probleem is dat ik al jaren de hoeveelheid bagage probeer te verMINDERen en nu bestaat juist het gevaar dat het nog meer wordt :roll: :D
Denk ook eens aan een anti ijsdeken, worden verkocht voor op de voorruit vd auto.
Zit nog wat aan isolatie aan maar toch een klein pakketje. Lengte 1.80m Action heeft ze nu nog liggen voor 1,50 oid. Kan je nog op zitten bij het eerder genoemde kampvuur ook :lol:
Mijn favoriet: http://www.cascadedesigns.com/therm-a-r ... te/product

Compacter dan een rol en altijd nog wel ergens aan vast te snoeren (niet kwetsbaar dus niet echt spannend).