Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "grootste blad op cassette" vereiste van derailleurs - Forum Wereldfietser

"grootste blad op cassette" vereiste van derailleurs

Okay, eind februari, haast zomer en tijd om de fiets weer voor elkaar te maken! Ditmaal moeten vervangen worden: ketting, cassette, tandwielen voor.

Omdat ik de laatste jaren toch rondfiets met dicht bijeen liggende versnellingen, heb ik het plan opgevat om ook de achterderailleur, die nu een lange kooi heeft, te vervangen door een model met een kleinere capaciteit. Dat schakelt wat beter, heb ik begrepen.

De fiets is een trekkingfiets met momenteel:
- 42, 32, 22
- 12-23

Nu is de laatste cassette niet meer goed verkrijgbaar, en het kan ook nog wat beter. Ik had nu het plan de volgende combinatie te maken:
- 42, 36, 24
- 13-23

De capaciteit die de achterderailleur moet hebben is dan een geringe 28, en die kan dus kort zijn. Maar, als ik bij Rose naar de derailleurs kijk, die ik overal tekst staan als: "grootste tandwiel: 28 - 34 tanden". Geen van de derailleurs die ik zie staan is volgens die eis geschikt voor een 23 tands tandwiel. Nu heb ik een aantal vragen:

1) Is het echt een probleem om een cassette te gebruiken met een kleiner grootste tandwiel?
2) Wat gaat er dan concreet fout?
3) Welke derailleur zou er dan gebruikt moeten worden voor deze cassette:
http://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:44183 ?
Vrijwel alle derailleurs (ook de SGS varianten) kunnen zonder kraken een cassette 12-25 schakelen. 12-23 zal vaak tot hakerig schakelen leiden. Jarenlang eigen praktijkervaring.
Wat veel belangrijker is, zit aan de voorkant: 42-36t is een veeeel te klein verschil. 10tanden is wel het kleinst mogelijke verschil. De kooi gaat een van de kettingwielen raken. Zelfs voor old school voorderailleurs is 8t verschil nog te klein.
Naast wat Sjefke zegt, kun je voor je achter-derri natuurlijk ook naar de race modellen kijken, die zijn vaker dan de MTB/ATB/Trekking modellen wel in korte/medium kooi variant verkrijgbaar, kijk ook eens bij Bike24.de, kan zo weer een tientje schelen.

Miche (ook weer de race-variant) maakt ook niet al te dure cassettes die bij 14 ,15 of 16 tanden beginnen.

Zelf zou ik je huidige verzet eens in een calculator gooien om te zien hoeveel onnodige overlap je hebt en vergelijk het dan met je gewenste. Bijvoorbeeld http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html, er zijn er echter veel meer, en ongetwijfeld uitgebreidere.
djveer schreef:2) Wat gaat er dan concreet fout?
Bij mijn fietsen niets. Ik heb op een van mijn fietsen ook de 13-34 vervangen door een 12-26 of zo.
Ik zou als ik jou was gewoon eerst de draaiende onderdelen vervangen. Als het daarna niet schakelt als een zonnetje vervang je de derailleurwieltjes. Standaard derailleurwieltjes beginnen bij mij elke 15000 km steevast op te spelen ofschoon ik er niets aan zie.
Pas daarna zou ik denken aan een andere derailleur.
Grootste tandwiel is een grenswaarde voor de lengte en bewegingshoek van de kooi. Zet je een groter tandwiel dan komt de kooi te dicht bij het tandwiel of zelfs er tegen aan. Een kleiner tandwiel kan altijd.

Als je een MTB derailleur met lange kooi hebt zal ook de lijn waarin de derailleur langs de cassette beweegt ruimer zijn. De afstand kooi-tandwiel wordt dan wat groot, en dat schakelt wat minder prettig door de zijwaartse speling in de ketting. Dat is mede afhankelijk van de staat van de derailleur: veel speling in de scharnierpunten verergert het probleem.

Ik heb op mijn MTB die ik op het vlakke platteland gebruik de cassette ook vervangen door een 13-25 en de derailleur door een tiagra. Mijn fietsmaatje heeft ook de cassette vervangen maar haar derailleur is nog gewoon de oude Alivio, werkt ook prima.

Ave Gone heeft technisch gelijk, maar: een nieuwe set goede wieltjes kost pakweg de helft van een Tiagra derailleur , exclusief de dubbele verzendkosten. Wil je met zekerheid in 1 keer goed zitten dan kun je volgens mij beter direct een race derailleur bestellen. ( er even vanuit gaand dat voor de HG-50 ketting een Tiagra al ruim voldoende is )
Dank voor jullie reakties.

Ja Sjefke, wat je over de voorderailleur zegt, dat vind ik vaker terug, dat het verschil soms te klein is. Ik dacht dat 6 tanden wel kon, omdat er ook nog mensen zijn die een "half-step" maken, met bv 42,44 voor. Die gebruiken dan wel "old school" derailleurs. Ik zal voor een meer gebruikelijk verschil gaan.

_Peter_ , ik heb al een spreadsheetje gemaakt met de versnellingen :). Ik ben me bewust van de relatief grote overlap is mijn plan, maar dat is wat ik eigenlijk wilde. Dat gaat echter niet lukken als het verschil aan de voorkant 10 tanden moet zijn (en ik vermoed liever meer als je bij bv een 48 begint).
Ook de racederailleurs bij Rose lijken zo ongeveer allemaal minimum 25 tands als grootste te hebben, alhoewel ik er vooralsnog niet van overtuigd ben dat het echt een probleem is. Anyhow, de Miche 16-26 lijkt me een heel redelijk alternatief, dan met 48-36-22, totale capaciteit errr 36.

Maar, dan is volgens dezelfde criteria het kleinste tandwiel te groot. M.a.w., Rose lijkt volgens hun eigen opgave geen derailleurs voor 13-25 of 16-26 hebben. Lol.

Ja Ave, ik heb met deze derailleur nu drie combinaties gehad, en ik heb ze altijd volledig schakelend gekregen, maar er hebben altijd combinaties bij gezeten die je met twee omlaag en één omhoog o.i.d. moest pakken, met alles nieuw en schoon. Nadat er wat vuil op de ketting komt waren steeds meer van dat soort truuks nodig. Het zou fijn zijn als een kortere kooi dat wat vermindert.

Ondertussen heb ik ook geprobeerd het verschil tussen race en MTB cassette-shifter combinaties te begrijpen. Vat dit plaatje het misschien samen?

Afbeelding

Edit: Ook bedankt gartnl. Hmm, even laten bezinken allemaal :).
Waarom heb ik hier het woord 'b-schroef' nog niet gelezen? Dat is de schroef die 1 op 1 samenhangt met de 'stijlheid' van de cassette.
JaapG schreef:Waarom heb ik hier het woord 'b-schroef' nog niet gelezen? Dat is de schroef die 1 op 1 samenhangt met de 'stijlheid' van de cassette.
De B-schroef regelt de afstand naar de cassette. De stijlheid van het traject dat de kooi aflegt is vastgelegd in het parallelogram. Daar verander je met de B-schroef niks aan.
Klopt, maar wel het schakelgedrag op de kleine kant (zeg 11) vs de grote kant (zeg 34) van de cassette. En dat lijkt de issue van de ots te zijn.