Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsmakelaar - Forum Wereldfietser

fietsmakelaar

Wie kent of heeft ervaring met de fietsmakelaar in eemnes? Ik ben op zoek naar een betaalbare trekkingfiets voor mijn vakantie en ben dit adres tegengekomen op Marktplaats.
Mariette

[moderator] Verplaats naar Overige vragen. [\moderator]
Je kunt jezelf iedere naam geven op marktplaats. Een naam zegt niets over de kwaliteit. Over het algemeen zijn "handelaars" niet de meest voordelige optie om een fiets te kopen. Tussen inkoop en verkoop zit een verschil. Dat betaal jezelf. De fiets wordt vaak netjes opgepoetst met oude-lappen en zo opgelapt voor de verkoop. Ook worden ook de oude en versleten onderdelen glimmend gepoetst en als nieuw verkocht. Als de verkoop plaats heeft gevonden, poetst de handelaar de plaat en kun je niet met garantievragen terecht. Koga is een populair merk met uitstekende marges voor de handel. Er zijn ook andere goede merken met minder marge en voor jou voordeliger.
Kom je ook eens oriënteren op de wereldfietserbeurs in Bussen. Daar tref je enorm veel kennis aan over fietsen en fietsen.
en als ik al zijn advertenties doorspit, moet hij wel de juweeltjes op de markt hebben opgekocht.
de fietsen verkeren allemaal
In uitzonderlijk goede staat

en hebben de meeste nauwelijks gebruikssporen

Ik zou voorzichtig zijn en goed naar de fiets kijken welke je op het oog hebt.
jasmon schreef:en als ik al zijn advertenties doorspit, moet hij wel de juweeltjes op de markt hebben opgekocht. de fietsen verkeren allemaal
In uitzonderlijk goede staat

en hebben nauwelijks gebruikssporen.
en allemaal "zo goed als nieuw", maar nergens staat uit welk jaar ze dateren. Volgens mijn bescheiden mening zijn ze allemaal behoorlijk oud, meer dan 10 jaar zeker, en zoals eerder opgemerkt, keurig opgepoetst.

M.a.w. geen kwaad woord over deze verkoper, ik ken hem ook niet, maar goedkoop is hij zeker niet. Wees dus voorzichtig.
Bedankt voor jullie reacties. Ik had ook al wat verder op de site naar de advertenties van deze verkoper gekeken. Het is toch iets te mooi om waar te zijn. De nieuwprijs van dergelijke fietsen zou volgens de advertentie rond de €1200 liggen en hij verkoopt ze voor €550. Er staat ook een verhaal bij wat hij er allemaal aan opgeknapt heeft maar dat zegt mij niet zoveel. Ik wil deze zomer voor het eerst echt op fiets vakantie en heb wel een goede fiets waar ik afgelopen zomer door Nederland mee ben gefietst maar dat is geen echte vakantie fiets meer voor ritjes in de stad en zo. Dus ben ik op zoek naar een andere betaalbare vakantiefiets. Nu wil ik via Berlijn (trein) naar Kopenhagen en door Denemarken terug. Dat kan denk ik ook met mijn huidige fiets. Dan kan ik nog wat sparen en kijken of een fiets vakantie echt iets voor mij is.als het bevalt kan ik volgend jaar weer zien.En niet nu hals over kop een fiets kopen voor weinig geld bij een verkoper via Marktplaats. Als er wat mee zou zijn kun je ook niet terug wat wel zou kunnen als je een fiets koopt bij een winkel. Het kan best iemand zijn met goede bedoelingen hoor. Maar je hoort wel eens wat dus blijf je voorzichtig. En als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.
Bedankt voor de reacties.
Mariette
Misschien heb je deze links op onze wiki al gevonden;

http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen

http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

Zo leer je welke fiets geschikt voor je (reis) is. Een fiets moet je passen, dat is het belangrijkste, belangrijker dan het merk, kleur, glimmende onderdelen etc.
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de Fietsmakelaar.

Bij drie door hem aangeboden retro/vintage-fietsen staat vermeld: "De huidige aanschafwaarde van deze fiets is incl. accessoires € 1.799,-".
Echter, hoe reëel is het om een HUIDIGE aanschafwaarde te vermelden in het geval van fietsen die, conservatief geschat, minimaal 15 jaar oud zijn??? Modellen die bovendien in de loop van de jaren ook nog eens volledig veranderd zijn!
mikefiets schreef:Bij drie door hem aangeboden retro/vintage-fietsen staat vermeld: "De huidige aanschafwaarde van deze fiets is incl. accessoires € 1.799,-".
Echter, hoe reëel is het om een HUIDIGE aanschafwaarde te vermelden in het geval van fietsen die, conservatief geschat, minimaal 15 jaar oud zijn???
Hij bedoeld misschien de aanschafprijs van 10-15 jaar geleden en dat zou best wel een beetje kunnen kloppen :wink:
Zeker, wel even euri door gulden vervangen dan.....
De prijs en kwaliteit van tweede hands fietsen bepalen valt nog niet mee. Het beste ben je af om een fiets over te nemen van iemand die wel het geld heeft om een goede fiets te kopen, maar geen tijd heeft hem te gebruiken, en hem dan maar weer weg doet tegen een schappelijke prijs. Bij een handelaar hoef je in ieder geval niet te verwachten tegen een koopje aan te lopen.

Deze handelaar zegt garantie te geven, maar zegt niet wat dat dan precies inhoudt.

Het lijkt er op dat deze "De Fietsmakelaar" zijn bedrijfje vanuit zijn schuur bedruipt. (Misschien is het een liefhebber die zijn inkomen aanvult met een handeltje en het leuk vindt te sleutelen aan fietsen?) Jammer dat Marktplaats geen reviews kent, nu is het tasten in het duister.

Als je zelf niet van sleutelen houdt, en hij niet te ver weg zit, zou het best een goed adres kunnen zijn. Misschien eens langs gaan om hoogte te nemen. En een kennis met verstand van zaken meenenem?
@marik48,

Wat voor een budget heb je in gedachten voor een fiets?
Michael W schreef:
mikefiets schreef:Bij drie door hem aangeboden retro/vintage-fietsen staat vermeld: "De huidige aanschafwaarde van deze fiets is incl. accessoires € 1.799,-".
Echter, hoe reëel is het om een HUIDIGE aanschafwaarde te vermelden in het geval van fietsen die, conservatief geschat, minimaal 15 jaar oud zijn???
Hij bedoeld misschien de aanschafprijs van 10-15 jaar geleden en dat zou best wel een beetje kunnen kloppen :wink:
Ik schreef eerder dat bedoelde fietsen (Traveller's, geen World-) conservatief geschat MINIMAAL 15 jaar oud zijn. Volgens mij betreft het namelijk fietsen van 1993 of zelfs eerder!
En Koga Traveller's kenden een stevige prijs, maar kostten indertijd echt geen 4.000 gulden!

Zie ook modellenrange oude Koga's http://www.koga.com/nl/service/brochure ... -1976-.htm
jasmon: ik weet dat een goed merk zoals koga nieuw al gauw 1000tot 1500 kost, ligt er ook aan wat je er bij wilt hebben bijv bidonhouders, voordragers ed. Mijn budget ligt rond de 750 euro. Voor die prijs zijn er ook andere merken die nieuwe fietsen hebben zoals Cube.
Maar als je dan voor 500 euro een complete Koga ziet staan, denk je al gauw die moet ik hebben. En het is voor mij de eerste keer dat ik echt op fietsvakantie ga dus misschien ga ik met mijn huidige fiets, meer een stadsfiets eerst maar eens proberen om te zien of een fietsvakantie wel iets voor mij is voor ik een dure fiets koop. Ik ga van Berlijn( trein) naar Kopenhagen en door Denemarken terug dus dat ga ik wel redden denk ik.
En ik wil zeker naar de wereldfietsbeurs in Bussum om wat meer over de verschillende fietsen te weten te komen.
Mariette
JaapG schreef:Zeker, wel even euri door gulden vervangen dan.....
Uiteraard :wink:
marik48 schreef:Maar als je dan voor 500 euro een complete Koga ziet staan, denk je al gauw die moet ik hebben. En het is voor mij de eerste keer dat ik echt op fietsvakantie ga dus misschien ga ik met mijn huidige fiets, meer een stadsfiets eerst maar eens proberen om te zien of een fietsvakantie wel iets voor mij is voor ik een dure fiets koop.
Dat lijkt me een heel verstandig besluit. Als je huidige fiets niet uit elkaar dreigt te vallen zodra je de landsgrens passeert, :wink: zou ik zeker lekker op deze fiets op vakantie gaan. Het geld dat je niet nu overhaast uitgeeft aan een fiets, kun je misschien veel beter gebruiken voor andere uitrustingsstukken of een ruimer vakantiebudget. Na afloop van je vakantie weet je veel beter wat je wel en niet zoekt in een vakantiefiets. Dat je een Koga van 500 euro 'moet hebben', daar denk je dan misschien heel anders over. Koga maakt prachtige fietsen, maar mensen die zich nog nooit in vakantiefietsen hebben verdiept denken soms dat Koga's een soort summum zijn en dat is niet waar. Enerzijds maakt Koga ook fietsen waarmee je beter niet op vakantie kunt (bv. een fiets die jou niet past - zie eerder antwoord). Anderzijds zijn er nog veel meer merken die goede vakantiefietsen maken. Een aantal daarvan ga je waarschijnlijk wel tegenkomen op de Wereldfietsbeurs, maar verwacht daar geen stands vol met fietsen - het is geen FietsRAI.

De tip van Eric op de Fiets om eens naar de Wiki te kijken, vind ik een goede. Daar kun je veel leerzaams vinden. En het kan je vakantievreugde zeer verhogen als je je fiets goed leert kennen en wat basisreparaties kunt uitvoeren (hoewel er ook mensen zijn die het bij de vakantievreugde vinden horen om passanten te vinden die een band voor hen willen plakken). Van je huidige fiets, waarover je schrijft dat je er al door Nederland hebt gereden, weet je allicht meer dan van een inderhaast aangeschafte nieuwe fiets - je zou de eerste niet zijn, die er op vakantie achterkomt dat de pomp die je reeds in bezit had niet past op de ventielen van de nieuwe fiets.

Veel plezier gewenst en pas op - voor je het weet, wil je alleen nog met de fiets op vakantie!

Carl
Leuk weetje: wij ruilen niet in, maar klanten mogen hun 'oude' vakantiefiets wel een paar weken in de winkel te koop zetten. En dan zetten ze hem op marktplaats. (gegadigden kunnen dan 5 dagen in de week komen kijken en je krijgt geen enge mannetjes over de vloer :lol: )

Het is al een paar keer voorgekomen dat een handelaar de fietsen opkocht en vervolgens via Marktplaats en/of zijn winkel voor twee tot driehonderd euro meer verkocht :oops:
Overigens is Koga in mijn ervaring juist wel een merk dat je vrij gemakkelijk en in heel goede staat kunt vinden op Marktplaats. Wordt nog weleens verkocht onder het motto "het summum van kwaliteit" aan klanten met meer geld dan diepgaande fietskennis. Als dan vervolgens blijkt dat je ook op het summum van kwaliteit gewoon moet trappen, belandt zo'n fiets nog wel eens in de schuur om daar een paar jaar te rijpen.

Ik heb zelf een Koga Confidence gekocht van vijf jaar oud (Deore, Magura) die vier maal was gebruikt voor een lang weekend fietsen in Drenthe. Had de eerste servicebeurt nog niet gehad en kostte mij 400 euro. Als je 500 euro wilt uitgeven en je keus is gevallen op Koga, lukt je dat echt wel op Martplaats. Maar niet via een handelaar.

Bij een merk als Santos heb je dat veel minder: die wordt meestal gekocht na een echte oriëntatie en wordt dan ook echt gebruikt. Tweedehands is dan snel echt tweedehands.
Eric Schuijt schreef:Het is al een paar keer voorgekomen dat een handelaar de fietsen opkocht en vervolgens via Marktplaats en/of zijn winkel voor twee tot driehonderd euro meer verkocht :oops:
Dat moet jouzelf als fietsenhandelaar zijnde bekend voorkomen.

En daar is ook niets mis mee. Als mensen diensten leveren mag dat wat geld opleveren toch?

En als iemand geld wil besparen dan kan die doe-het-zelfen, en/of een fiets bij een internetwinkel kopen.
+1 Tweedehands zijn er soms heel mooie Koga's te koop die nauwelijks meer gedaan hebben dan een ritje naar de tennisbaan. Ik weet natuurlijk niet wat voor fiets je nu hebt (lees mijn stuk over de eerste keer op fietsvakantie) maar die zou best wel eens bruikbaar kunnen zijn voor een tocht in Denemarken en noord Duitsland, zeker als je het bagagegewicht beperkt houdt (stop je geld daar in zou ik zeggen). Na afloop weet je vast beter wat je nu wel wilt hebben, en dat zou best wel eens anders kunnen zijn dan de standaard hybride met 28 inch wielen en een recht stuur.
Eric Schuijt schreef:Het is al een paar keer voorgekomen dat een handelaar de fietsen opkocht en vervolgens via Marktplaats en/of zijn winkel voor twee tot driehonderd euro meer verkocht.
Daar zijn het handelaren voor, het zijn geen filantropische instellingen. Tenslotte stoppen ze er tijd in en nemen een zeker financieel risico wat ze terugbetaald willen zien. Deze Fietsmakelaar echter geeft geen juiste informatie maar misleidt zijn kopers door een onjuiste 'nieuwprijs' te vermelden en de leeftijd te verzwijgen en volgens mij, maar ik ben geen jurist, is dat zelfs strafbaar 8)