door
Carl » ma 23 feb, 2015 23:56
marik48 schreef:Maar als je dan voor 500 euro een complete Koga ziet staan, denk je al gauw die moet ik hebben. En het is voor mij de eerste keer dat ik echt op fietsvakantie ga dus misschien ga ik met mijn huidige fiets, meer een stadsfiets eerst maar eens proberen om te zien of een fietsvakantie wel iets voor mij is voor ik een dure fiets koop.
Dat lijkt me een heel verstandig besluit. Als je huidige fiets niet uit elkaar dreigt te vallen zodra je de landsgrens passeert,
zou ik zeker lekker op deze fiets op vakantie gaan. Het geld dat je niet nu overhaast uitgeeft aan een fiets, kun je misschien veel beter gebruiken voor andere uitrustingsstukken of een ruimer vakantiebudget. Na afloop van je vakantie weet je veel beter wat je wel en niet zoekt in een vakantiefiets. Dat je een Koga van 500 euro 'moet hebben', daar denk je dan misschien heel anders over. Koga maakt prachtige fietsen, maar mensen die zich nog nooit in vakantiefietsen hebben verdiept denken soms dat Koga's een soort summum zijn en dat is niet waar. Enerzijds maakt Koga ook fietsen waarmee je beter niet op vakantie kunt (bv. een fiets die jou niet past - zie eerder antwoord). Anderzijds zijn er nog veel meer merken die goede vakantiefietsen maken. Een aantal daarvan ga je waarschijnlijk wel tegenkomen op de Wereldfietsbeurs, maar verwacht daar geen stands vol met fietsen - het is geen FietsRAI.
De tip van Eric op de Fiets om eens naar de Wiki te kijken, vind ik een goede. Daar kun je veel leerzaams vinden. En het kan je vakantievreugde zeer verhogen als je je fiets goed leert kennen en wat basisreparaties kunt uitvoeren (hoewel er ook mensen zijn die het bij de vakantievreugde vinden horen om passanten te vinden die een band voor hen willen plakken). Van je huidige fiets, waarover je schrijft dat je er al door Nederland hebt gereden, weet je allicht meer dan van een inderhaast aangeschafte nieuwe fiets - je zou de eerste niet zijn, die er op vakantie achterkomt dat de pomp die je reeds in bezit had niet past op de ventielen van de nieuwe fiets.
Veel plezier gewenst en pas op - voor je het weet, wil je alleen nog met de fiets op vakantie!
Carl