Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF t-500 - Forum Wereldfietser

VSF t-500

hey,

Ik ben op zoek naar een lichtlopende woon-werk fiets.
Moijn 1ste keuze is http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=672 deze fiets maar ik lees nare verhalen over de lak etc.

Iemand ervaring met deze fiets of andere suggesties ,mijn budget is 1000 euro

mvg
Ga eerst eens naar een dealer kijken of je er een in levende lijve kunt vinden. Fietsen die besteld worden zijn altijd al verkocht. De slechte afwerking, de lak, de draadoogjes, de spatbordmontage, daar kan de dealer je over vertellen. Of koop ze bij een duitse dealer, die hebben er wel in de winkel staan.
Als woonwerkfiets (in een vlak deel van NL neem ik aan?) is een fiets met een open schakelsysteem en een open velgremsysteem niet ideaal. Ik denk dat dat nadeel groter is dan het nadeel van een mogelijk matige lak.
Als je daarentegen een andere fiets voor in de natte winterdagen gebruikt en de nieuwe alleen voor als het mooi weer is, dan maakt het allemaal niet uit en zal een matig lakwerk ook niet gaan opspelen.

De Duitse dealer waar ik onze 2 vsf's (T-100 en T-400, destijds beiden 599 euro) hebben gekocht had de fietsen in tegenstelling tot wat je in NL vaak hoort bijzonder goed in elkaar gezet. Fraai vind ik ook dat spatbordstangetjes, moertjes en kleine delen allemaal van RVS en zelfborgend zijn wat niet standaard in deze prijsklasse is.
Ik ben zeer tevreden over mijn VSF randonneur, maar de lak is inderdaad kwetsbaarder dan van mijn andere fietsen. Met kwetsbaar bedoel ik dat de lak makkelijk beschadigt bij een impact.
Van corrosie heeft mijn randonneur na drie jaar nog geen last. Ik zou 'm zo opnieuw kopen. Mits een beetje voorzichtigheid vormt het voor mij geen probleem.
Ave Gone schreef:Als woonwerkfiets (in een vlak deel van NL neem ik aan?) is een fiets met een open schakelsysteem en een open velgremsysteem 7 niet ideaal.
Welk gesloten remsysteem vind je dan wel ideaal? Rollerbrake...? :roll:
Sjefke, ik gok dat Ave aanstuurt op een naafversnelling met een schijf (of misschien Magura, hoewel dat ook velgremmen zijn), maar dat zal hij zelf wel toelichten.

Qua remmen ben ik ook niet zo'n fan van V-Brakes, maar rollerbrakes zijn.... ehmmm... hoe zeg je zoiets netjes? :lol:

En betreft de derailleur; het hangt een beetje af van hoe je hem weg kan zetten. Als hij regelmatig een vol fietsenrek in moet en in weer en wind niet naar binnen kan is een derailleur ongetwijfeld kwetsbaarder. Als je daar geen last van hebt is een derailleur natuurlijk prima. We moeten niet met zijn allen gaan doen alsof derailleurs onderhoudsmonsters zijn welke na een regenbuitje rijp zijn voor de sloop.
Ave Gone kan toch nog wel zelf antwoorden?.....
Gaat het wel goed met je Sjefke, of ben je bewust op een ramkoers :?:
zware griep....
Je reactie is geen probleem (ik bedoelde er echt niks verkeerds mee^^) en ik wens je een goede nachtrust toe.
Is het nu echt zo dan in Nederland, voor Nederlands woon-werk-verkeer, de rollerbrakes niet geschikt zijn? Ik denk zomaar dat bij sneeuw en pekel, dat onderweg overal tussen gaat zitten, een fiets met rollerbrakes best geschikt is.
Bij de fietskeuze woon-werkverkeer zou ik het eerst kijken naar de factoren die voor jou bepalen of je prettig fietst... Wat vind je het belangrijkst? De mogelijke krasjes op de lak? Of zo weinig mogelijk onderhoud? Misschien een sportieve zithouding om zo min mogelijk last te hebben van de tegenwind? Goed remvermogen ivm alle obstakels en onhandige medefietsers?
Kijk dus wellicht eerst naar dat rijtje en bepaal dan welke fiets er het best bij past, natuurlijk binnen je budget...
Persoonlijk ben ik het eens met Ave Gone: kies een fiets met gesloten kettingkast en remsysteem voor zo min mogelijk onderhoud én meer 'zekerheid', en voeg daar een redelijk sportieve zithouding aan toe voor minder wind en dus meer snelheid.
De remweg is heel erg slecht. Bij een snelheid van 27kmpu en een kilo of 5 bagage zit je bij droge omstandigheden al snel aan een meter of 8.

http://elektrischefiets-bert.blogspot.n ... emmen.html

Dus nee, Rollerbrakes zijn voor een geoefend fietser nooit afdoende. Voor een woon/werk fieta wil ik zelf Magura Velgremmen of Schijfremmen, daarna goede V-Brakes. Rollerbrakes komen er bij ons niet in. Te link.
Dit wordt offtopic. Het draadje gaat niet over rollerbrakes, maar over ervaringen met de t500 of een alternatieve suggestie. Nog even en het gaat over wel/niet helm, staal v alu, brede vs smalle banden etc. TS is hier voor de 1e keer, en de 1e indruk ...
bauri schreef:hey,

Ik ben op zoek naar een lichtlopende woon-werk fiets.
Moijn 1ste keuze is http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=672 deze fiets maar ik lees nare verhalen over de lak etc.

Iemand ervaring met deze fiets of andere suggesties ,mijn budget is 1000 euro

mvg

Bij ons geen problemen met de lak van onze VSF fietsen. 3 en 6 jaar oud
Rollerbrakes zijn voor mij de enige optie in de stad in de winter. Iets op de velgen slijt idioot hard als het nat is en schijven zijn met de vele randdebielen in de stad die alles kapottrappen geen optie.
Een langere remweg kan ik compenseren door te sturen.
Voor €1000,- biedt het Nederlandse Sensa ook interessante alternatieven: http://www.sensabikes.com/bikes/trekking/
Late reactie, maar wellicht hebben andere, potentiele kopers van een VSF nog wat aan mijn ervaringen. Ik heb vorig voorjaar een VSF T500 aangeschaft. Bedoelt voor ritten in het weekend/avonduren, maar bovenal voor (langere) fietsvakanties in binnen- en buitenland. Inmiddels zijn we een aantal maanden en plusminus 2500 km verder. Hoewel ik al wat langer fanatiek fiets, ben ik relatief nieuw in de wereld van ‘vakantiefietsen’. Kortom, in vergelijk met velen hier nog ontzettend groen achter de oren, maar beschik wel over het nodige gezonde verstand en kritisch vermogen.

Wat direct opvalt aan de T500 is de sportieve zithouding. Iets om rekening mee te houden wanneer je overweegt deze fiets aan te schaffen. Persoonlijk vind ik het prettig fietsen. De T500 is te bestempelen als vlotte fiets. Voor degenen die van lekker doorfietsen houden is de T500 dus uitermate geschikt. Nadeel van deze sportieve rijeigenschappen is echter wel dat-ie behoorlijk inlevert op comfort. Door de Schwalbe Marathon Racers te vervangen voor een bredere, ‘vriendelijker’ alternatief, kun je hier wellicht nog wat winst behalen. Is de T500 geschikt als reisfiets? Jazeker. Ik ben vorig jaar augustus van Basel naar Maastricht gefietst (Benjaminse). De circa 20 kg aan tassen kon de T500 makkelijk aan, geen sprake van instabiliteit en/of (sterk) verminderde rijeigenschappen. Ook gedurende het fietsen op onstuimige wegen (bijv. Vennbahn) of afdalingen hield de fiets zich prima staande.

De op dit forum besproken “matige” kwaliteit van VSF herken ik (tot dusverre) niet. Ik heb nog geen problemen ondervonden met het lakwerk en roest (het enige wat roest zijn de veelgeprezen Tubus dragers). Ook houden de andere onderdelen zich goed, vooralsnog geen vervelende ervaringen mee gehad. Zou ik weer de keuze staan om een nieuwe fiets aan te schaffen, zou ik wel overwegen om voor de T700 te gaan. Net even wat beter uitgerust (Deore XT, Magura HS11, Ergon handvatten) dan de T500. Ik zal mijn fiets tzt upgraden met de Magura remmen en Ergon GP3 handvatten.

In een notendop: de T500 bevalt gewoon erg goed. Lekker vlotte fiets met een m.i. bovengemiddelde prijs-kwaliteitsverhouding en uitermate geschikt voor vakanties met de nodige bepakking. Zoek je een fiets die zich in barre omstandigheden (IJsland-achtige situaties) staande moet houden, zou ik adviseren eens te kijken naar de TX400 of TX800. Zoek je een fiets voor dagelijks woon-werk verkeer of juist een betaalbaar alternatief voor de vaak dure vakantiefietsen uitgerust met de nieuwste technieken – dan is de T500 zeker het overwegen waard. Misschien net iets minder duurzaam en flitsend, maar daarom niet minder geschikt voor hetgeen waarvoor die primair bedoeld is: lekker fietsen en zorgeloos genieten.