door
Stadjer » ma 02 mar, 2015 13:26
Late reactie, maar wellicht hebben andere, potentiele kopers van een VSF nog wat aan mijn ervaringen. Ik heb vorig voorjaar een VSF T500 aangeschaft. Bedoelt voor ritten in het weekend/avonduren, maar bovenal voor (langere) fietsvakanties in binnen- en buitenland. Inmiddels zijn we een aantal maanden en plusminus 2500 km verder. Hoewel ik al wat langer fanatiek fiets, ben ik relatief nieuw in de wereld van ‘vakantiefietsen’. Kortom, in vergelijk met velen hier nog ontzettend groen achter de oren, maar beschik wel over het nodige gezonde verstand en kritisch vermogen.
Wat direct opvalt aan de T500 is de sportieve zithouding. Iets om rekening mee te houden wanneer je overweegt deze fiets aan te schaffen. Persoonlijk vind ik het prettig fietsen. De T500 is te bestempelen als vlotte fiets. Voor degenen die van lekker doorfietsen houden is de T500 dus uitermate geschikt. Nadeel van deze sportieve rijeigenschappen is echter wel dat-ie behoorlijk inlevert op comfort. Door de Schwalbe Marathon Racers te vervangen voor een bredere, ‘vriendelijker’ alternatief, kun je hier wellicht nog wat winst behalen. Is de T500 geschikt als reisfiets? Jazeker. Ik ben vorig jaar augustus van Basel naar Maastricht gefietst (Benjaminse). De circa 20 kg aan tassen kon de T500 makkelijk aan, geen sprake van instabiliteit en/of (sterk) verminderde rijeigenschappen. Ook gedurende het fietsen op onstuimige wegen (bijv. Vennbahn) of afdalingen hield de fiets zich prima staande.
De op dit forum besproken “matige” kwaliteit van VSF herken ik (tot dusverre) niet. Ik heb nog geen problemen ondervonden met het lakwerk en roest (het enige wat roest zijn de veelgeprezen Tubus dragers). Ook houden de andere onderdelen zich goed, vooralsnog geen vervelende ervaringen mee gehad. Zou ik weer de keuze staan om een nieuwe fiets aan te schaffen, zou ik wel overwegen om voor de T700 te gaan. Net even wat beter uitgerust (Deore XT, Magura HS11, Ergon handvatten) dan de T500. Ik zal mijn fiets tzt upgraden met de Magura remmen en Ergon GP3 handvatten.
In een notendop: de T500 bevalt gewoon erg goed. Lekker vlotte fiets met een m.i. bovengemiddelde prijs-kwaliteitsverhouding en uitermate geschikt voor vakanties met de nodige bepakking. Zoek je een fiets die zich in barre omstandigheden (IJsland-achtige situaties) staande moet houden, zou ik adviseren eens te kijken naar de TX400 of TX800. Zoek je een fiets voor dagelijks woon-werk verkeer of juist een betaalbaar alternatief voor de vaak dure vakantiefietsen uitgerust met de nieuwste technieken – dan is de T500 zeker het overwegen waard. Misschien net iets minder duurzaam en flitsend, maar daarom niet minder geschikt voor hetgeen waarvoor die primair bedoeld is: lekker fietsen en zorgeloos genieten.