Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Basel naar Rotterdam - Forum Wereldfietser

Van Basel naar Rotterdam

Ook dit jaar stappen we weer met het hele gezin op de fiets, papa, mama en 4 kinderen in de leeftijd van 10 tot 5 jaar. We gaan de Rijn volgen vanaf Basel naar Rotterdam, een behoorlijke trip.
Mijn dochter van 7 gaat ook dit jaar weer alles zelfstandig fietsen. Zodoende probeer ik de dagafstanden niet te lang te maken.
Ik verwacht dat we net als vorig jaar gemiddeld 45-50 km per dag kunnen fietsen.

Met die afstanden in mijn achterhoofd ben ik momenteel de campings aan het opzoeken. Dit valt me echter tegen. Het valt me op dat er, rekeninghoudend met onze dagafstand, maar beperkt campings te vinden zijn.
Een keer 60 km fietsen is geen probleem maar 70 km wordt echt te veel.

Ons schema zal zijn, 6 dagen fietsen en dan een rustdag. Dit schema hebben we al eens eerder gevolgd en is ons goed bevallen.

Wie kan mij helpen aan tips, websites, campings die wij aan kunnen doen op deze route?

Ik lees graag jullie reactie. Alvast bedankt.

De eerste fietsdagen zien er als volgt uit:
1. Basel -> Breisach (ca. 65km)
2. Breisach -> Rhinau (ca. 45 km)
3. Rhinau -> Kehl (ca. 45 km)
4. Kehl -> Plittersdorf (ca. 55 km)

Vanaf Plittersdorf wordt het lastig, de eerste camping kom ik tegen op ruim 70 km.
We volgen zo veel mogelijk de rechter oever. Die lijkt me mooier aangezien je veelal direct aan de Rijn fietst. Nadeel is wel dat het bijna allemaal onverharde paden zijn.
Tips rechts of links fietsen zijn welkom.
Dat wordt inderdaad lastig, want de campings die er zijn (best veel nog in de uiterwaarden van de Rijn) zijn allemaal verblijfscampings die in principe geen passanten opnemen. In principe, want wij hebben daar na vriendelijk vragen met zijn tweeën en een klein tentje op een van die campings (bij Speyer geloof ik) toch wel een plekje gekregen. Maar je kunt daar zeker geen plan op maken met zes personen. Denk ook eens aan alternatieven als Bett & Bike.
Zelf ken ik alleen de Rijn tot aan Karlsruhe vanuit Nederland bezien, bij Karlsruhe ga je naar de andere oever, je kan er natuurlijk voor kiezen om aan de rechterkant te blijven, al zal je dan zelf de route uit moeten stippelen. Wat kamperen betreft dat kon wel eens een uitdaging worden. Met behulp van googlemaps zal je een eind komen al zal dat soms betekenen dat je wat verder van de rivier af bent dan eigenlijk de bedoeling. Wat Peter schrijft is ook een mogelijkheid, er zijn veel campings met alleen jaarplaatsen waar soms, als de beheerder in een goede bui of afwezig is, wel eens wat mogelijk is, vaker echter niet dan wel.
Beste Peter en Peter, bedankt voor jullie bericht. De site Bett & Bike ken ik nog niet. Ga ik zeker gebruiken voor het verder plannen van de overnachtingen. Camperen heeft onze sterke voorkeur maar dit kan een goed alternatief zijn. Enig idee of reserveren van te voren noodzakelijk is? We zijn uiteindelijk toch met 6 personen.
Of idd een camping verder van de route is ook een optie.
Reserveren van fietsvriendelijk hotel of pension lijkt me zeker aan te raden in de vakantieperiode, onder Duitse gezinnen is fietsen langs rivieren de laatste jaren enorm populair geworden, en zoals je zelf al aangeeft ben je niet zo flexibel in de afstand die jullie op een dag afleggen.
Ik zou vanaf Bazel de linkerzijde van de Rijn nemen door Frankrijk. De Rijn is hier op veel stukken gekanaliseerd. Vond ik nogal saai. Ook zit je op delen in Duitsland geklemd tussen de Rijn en de Autosnelweg. Verder zijn er in Frankrijk meer campings.
Wat betreft de saaiheid kan ik Bert gelijk geven, dat had ik al vanaf Mannheim, ik heb er toen voor gekozen om bij Karlsruhe het Zwarte Woud in te duiken, met kleine kinderen die je mee moet zeulen of zelf willen fietsen is dat denk ik geen optie. Houdt er wel rekening mee dat Frans liever geen andere taal dan het Frans spreken. Zeg daar ook geen "dank U" hoe goed bedoeld ook. :|
Misschien had je er zelf ook al aan gedacht maar ik zou kijken naar de Archies database:
http://www.archiescampings.eu/ned1/
Deze laden op je pc in een gps kaart programma als Basecamp of QLandkarte en dan de Rijn afzoeken.

Misschien dat een van de Europafietsers route een deel van de rijn volgt zodat je informatie uit een van die boekjes kunt halen.

succes en goede reis,
Stoere dochter hoor!

Ik weet niet zeker of de dagafstand vanaf Plittersdorf niet wat te lang wordt maar in Speyer is een camping. (We hebben er in elk geval op een camping met trekkersveld gestaan afgelopen zomer).
Het was wel de duurste camping van de vakantie met erg basic sanitair. Voordeel was dat er een (bewaakt) strandje was en dat je kon zwemmen. De camping was lastig te vinden. Als je interesse hebt maken we een kaartje + beschrijving voor je.