Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk april mei - Forum Wereldfietser

Frankrijk april mei

Beste lezer,

Inmiddels zit ik in de laatste fase van mijn studie. Wanneer ik eindelijk het papiertje op zak heb wil ik een fietsreis maken, maar niet alleen:)

Mijn naam is Simon Prins, 24 jaar en heb me al aardig voorbereid op een leuke vakantie. Nu ben ik van huis uit gewend te fietsen en te kamperen maar fietsvakanties is voor mij nieuw.

Zoals ik het nu zie wordt het een vakantie van een 1-1.5 maand met als bestemming west Frankrijk. Een heen- en terugreis op de fiets en vooral kamperen. Als het lukt wil ik in april vertrekken.

Deze vakantie draait om slapen, eten, fietsen en natuurlijk de omgeving:) Ik zoek mensen die mee willen. Reageer als het je aanspreekt !

Met groet,

Simon
Heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
Word een frisse kampeertocht wel, in die tijd van het jaar, en ook veel kans op gesloten kampeertereinen. Waarom niet wat zuidelijker eigenlijk?
Mooi hoor, een beetje avontuur buiten het seizoen. Zie de link in m'n onderschrift voor een reisverslag door Frankrijk rond dezelfde tijd vorig jaar, misschien geeft dat een indruk wat je kunt verwachten...
Hallo ,
Ik heb blijkbaar een periode buiten het kampeerseizoen gekozen, oeps. In hoeverre is dit buiten het seizoen? Hoe zit dat precies? waar moet ik aan denken als het gaat om het startschot van het kampeerseizoen(in Frankrijk).

Zuidelijker? Ik wil nog terug ook.

En dan zie ik de reisverhalen/foto's van robert, haha wat interessant om te zien hoe je dat gedaan hebt, gewoon via de site hier?

Met groet,
Simon
In mei zijn er al wel campings geopend in Frankrijk, maar niet allemaal. Dat moet wel uit te zoeken zijn, met internet.
simon1990 schreef:Hallo ,
Ik heb blijkbaar een periode buiten het kampeerseizoen gekozen, oeps. In hoeverre is dit buiten het seizoen? Hoe zit dat precies? waar moet ik aan denken als het gaat om het startschot van het kampeerseizoen(in Frankrijk).

Zuidelijker? Ik wil nog terug ook.

En dan zie ik de reisverhalen/foto's van robert, haha wat interessant om te zien hoe je dat gedaan hebt, gewoon via de site hier?
Ik weet niet precies wat je bedoelt met die laatste vraag, maar ik heb een aantal gps-routes van deze pagina aan elkaar gehaakt: de Groene Weg naar de Middellandse Zee, route naar Barcelona, Midden-Frankrijk route, Langs Oude Wegen, en de Basken/Katharenroute, als ik het goed heb. Verder had ik Archies lijst met campings in de GPS staan, maar daar kon ik toch niet blind op vertrouwen.

Je zult vast gesloten campings vinden, verlaten campings waar wel water en werkende toiletten zijn, open campings, campings waar meer seizoenswerkers dan toeristen zitten, etc. Ik vond een paar campings die in mei open gingen, en een paar waarvan het (ter plekke) volstrekt onduidelijk was wanneer. Als je georganiseerd op pad gaat, kun je vast veel van de verrassingen voorkomen, zoals Georg voorstelt. Maar je kunt ook gewoon zien wat je tegenkomt, en als het moet af en toe misschien een nachtje aan een verlaten landweggetje bivakkeren.

Als ik anderhalve maand had, zou ik denk ik lekker op pad gaan en afhankelijk van het weer afzakken naar het zuiden. Met af en toe een stoptrein kun je ook snel wat saaie of regenachtige stukken overbruggen. Is het in Frankrijk koud en nat, dan zou ik aan de andere kant van de Pyrreneën gaan kijken. En als het daar te leuk is om snel terug te gaan, dan is die terugweg met wat treinen en een paar dagen zo in elkaar geïmproviseerd.
Franse lokale (TER) treinen, nemen de fiets gratis mee. Dus dat maakt je best mobiel, als je zoals jij de tijd hebt.
Ik heb in Zuid Frankrijk meerdere malen bot gevangen rond 28 juni, omdat de camping pas op 1 juli open ging. De meeste gaan uiteraard veel eerder open; een regel is er niet.
Handig maar wel zwaar is de Guide FFCC (google maar), te koop bij de ANWB, waarin alle campings van Frankrijk staan, met openingsdata en andere info waaronder ook gps-coordinaten.
Nog even een toevoeging; ik ben ook van plan begin mei vanaf Parijs naar Malaga te fietsen, en ik heb inderdaad voor het Franse deel de genoemde FFCC gids geraadpleegd, met een Franse internetsite erbij. Tot mijn verbazing zijn veel campings open rond die tijd, zelfs al in april of soms het hele jaar, slechts een kleine minderheid is gesloten.
Even je route grofweg bedenken en een 'corridor' van campings op een A4-tje pennen geeft een aardig inzicht in het aanbod aan kampeergelegenheden.
Ik heb dan ook de FFCC gids gekocht, en heb er thuis de benodigde kaarten uit gefotografeerd ;-)