Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden & bandenspanning radical cyclone fietskar - Forum Wereldfietser

Banden & bandenspanning radical cyclone fietskar

Las ergens op dit forum over snellere bandjes (schwalbe?) dan de standaardbandjes voor de cyclone. Wie wist dat? Welke zijn dat?
En wat is, volgens jullie ervaring, de gunstigste spanning in de bandjes?
Als ik mijn standaardbandjes hard oppomp hoor ik ze niet of nauwelijks en hebben ze de minste weerstand. Maar als ik dan over klinkertjes rijd stuitert het karretje alle kanten op en is de vaart eruit.
Dan laat ik de lucht eruit lopen en dan hoor ik die bandjes weer zoemen maar gaan we soepel over oneffenheden.
Heb een lage ligger dus dan zitten die bandjes vlak bij mijn oor.
Ik ben er niet helemaal uitgekomen. Ik eindigde de vakantie met tamelijke zachte bandjes en het gevoel dat het allemaal wat sneller en makkelijker kon.
Ik kon geen goed gemiddelde vinden.
In het karretje zit ongeveer 15 kilo bagage. Dat is natuurlijk nix. Per band moet 45 kilo belasting geen probleem zijn. Dus zacht, zou ik zeggen. Maar dan hoor ik ze weer= frustratie. Of is dit typies iets des ligfietsers?
niko
Hoi Niko,
Kijk even op http://www.schwalbe.de welke maten er zijn. Die kun je dan bestellen bij je fietsenboer.
De optimale druk kun je zelf bepalen; het blijft een afweging, je weet inmiddels de voors en tegens in jouw situatie.
Een band met het minste profiel maakt het minste geluid en een band met dunne wangen rolt soepel bij weinig druk; maar die gaan ook eerder lek.
Groeten,
Leon

Wij hebben de oerverse van de Radical kar: de door Challenge voor Bever gemaakte kar waarop je een grote Ortlieb tas kon leggen (of meer). Daar zat de 20 inch Schwalbe City Jet op (32 mm). Dat liep prima, en in alle jaren hebben we slechts 1 keer een lekke band gehad. Wij hadden er meestal 35-40 kg op liggen, en dat is natuurlijk weinig. Ik heb ze deze zomer vervangen omdat ze wat uitgedroogd waren, en nu zitten er Schwalbe Marathon Slicks op (35 mm). Ik pomp ze keihard op (tot het maximum), maar na een paar dagen is daar natuurlijk best wat van weggelekt. Met zoveel gewicht is van stuiteren geen sprake (wel als ik er eens leeg mee rij), en hard oppompen maakt de banden merkbaar sneller. Als ik me goed herinner zitten er op de Radical kar echter 16 inch wielen, en geen 20 inch als bij ons. De Marathon Slick is niet leverbaar in die maat. Het is dan wel weer de maat van bijvoorbeeld de Brompton vouwfiets, en daarvoor wordt heel vaak de Primo Comet als de snelste band genoemd (zie de site van de Engelse Folding Society). Wel wat kwetsbaar, maar dat lijkt me voor een bagagekar geen probleem (zelfs veel bagage weegt minder dan een slank mens). Als je denk dat ze zachter moeten om niet te stuiteren zou je Big Apples kunnen monteren, die zijn er nu ook in 16 inch.
Wim