Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arnhem - Bremen welke route? - Forum Wereldfietser

Arnhem - Bremen welke route?

Fietsers,

Over een paar weken ga ik bij een vriend op bezoek in Bremen. Volgens google maps is de afstand vanaf Arnhem 263 km . Dat is een mooie afstand om in 2 dagen te fietsen. Echter, dat zal niet een hele mooie (praktische/veilige) route zijn. Alternatief is om richting Emmen te gaan en daar via een stukje Jutlandroute de Hanzeroute op te pakken.

Heeft iemand tips voor een route? Bij voorkeur max. zo'n 280 km.
Nogal om, maar wel mooi, is om een stuk van de Hanzefietsroute te nemen. Bijvoorbeeld eerst naar Groningen of Boertange en vandaar via de Hanzefietsroute.
Aart Veldhuizen schreef:Nogal om, maar wel mooi, is om een stuk van de Hanzefietsroute te nemen. Bijvoorbeeld eerst naar Groningen of Boertange en vandaar via de Hanzefietsroute.
Assen - Bremen is 233 km precies
Ok, bedankt! Dan wordt het (tenzij er nog andere 'binnendoor' opties ter sprake komen): met de trein naar Hardenberg of Emmen en vandaar in 2 dagen naar Bremen.
Als je de trein naar Emmen neemt zou ik vanaf daar via de Jutland route naar Steinbild gaan en vanaf daar verder over de Hanze route. Scheelt je een aantal kilometers......
Westerwolder schreef:Als je de trein naar Emmen neemt zou ik vanaf daar via de Jutland route naar Steinbild gaan en vanaf daar verder over de Hanze route. Scheelt je een aantal kilometers......
Dan ben je nog iets sneller in Assen (scheelt je 30 minuten in de trein hangen)
en je zit ook zo in Westerwolde :wink: :wink:
Vorige zomer een deel van de Hanzeroute gefietst (Assen - Stralsund). Het eerste stuk vonden we eigenlijk het minst interessante. Van Assen tot Bourtange is een mooi stuk, maar het stuk Duitsland tot aan Bremen is veel fietsen tussen velden vol zonnepanelen en varkensstallen. Landschappelijk niet heel mooi: je fietst inderdaad over rustige wegen, maar verder is er niet zo heel veel te zien.
Ik heb de Jutlandroute voor een groot deel gefietst in april/begin mei 2014. Erg vroeg in het seizoen en dat betekent dat je in Duitsland erg weinig voorzieningen hebt. Ze zijn er sowieso al niet veel, maar veel restaurantjes, terrasjes waren gesloten (vaak ook definitief) campings die nog niet open zijn, weinig winkels op de route zelf. Ik ben regelmatig van de route afgeweken om voorraad in te slaan of een andere camping te bereiken. Allemaal niet erg als je het maar weet. Route is op zich erg mooi en het fietsen waard.
wimbas schreef:Ik heb de Jutlandroute voor een groot deel gefietst in april/begin mei 2014.
Leuk, maar dan kom je nooit in Bremen; zie vraagstelling TS :wink:

Ik vraag me ook af of TS wel wil gaan kamperen, lijkt mij niet gezien zijn doelstelling om het in 2 dagen te doen. 8)
Daar heb je gelijk in Michael. Maar eerder kwam deze route al ter sprake om te nemen tot aan Steinbild. Mijn reactie was eerder een waarschuwing voor de weinige voorzieningen.
wimbas schreef:Daar heb je gelijk in Michael. Maar eerder kwam deze route al ter sprake om te nemen tot aan Steinbild. Mijn reactie was eerder een waarschuwing voor de weinige voorzieningen.
Klopt, om precies te zijn in Kluse, even verder dan Steinbild, gaat de Jutlandroute linksaf naar het noorden en de Hanze rechtdoor naar het oosten. Niet het spannendste gedeelte van Duitsland maar met Wisenten in het Eleonorenwald, het Thülsfelder Stausee en het Urwaldbaumweg toch ook weer niet zo saai als langs B-wegen fietsen.

Afbeelding
:D
Ik gaf het alleen maar aan omdat beide routes door Steinbild lopen. Als je de Hanzeroute vanaf Assen oppakt rijd je met een grotere omweg! Dat kun je doen als je een vakantiereisje maakt maar het gaat toch om de kortste route naar Bremen? Daar komt nog bij dat de route vanaf Heede tot aan Steinbild de Emsradroute volgt en deze is (tijdelijk?) iets omgelegd. M.i. weegt de kortere treinreis niet op tegen de langere fietsroute......
En voor wat betreft de voorzieningen, dat geldt voor beide routes. Steinbild ligt vlak over de grens.
Zelf vind ik qua eet/drinkvoorzieningen en winkels best meevallen hoor. Vaak hebben ze nog wel Mittagsruhe en zijn dan van ca. 12 tot 14 uur gesloten....
Johojo schreef:Fietsers,

Over een paar weken ga ik bij een vriend op bezoek in Bremen. Volgens google maps is de afstand vanaf Arnhem 263 km . Dat is een mooie afstand om in 2 dagen te fietsen. Echter, dat zal niet een hele mooie (praktische/veilige) route zijn. Alternatief is om richting Emmen te gaan en daar via een stukje Jutlandroute de Hanzeroute op te pakken.

Heeft iemand tips voor een route? Bij voorkeur max. zo'n 280 km.
Kijk even op openstreetmap.org https://www.openstreetmap.org/#map=9/52 ... 7&layers=C

Met in Duitsland de D3 en D7 volgend kom je er wel. In Nederland zijn LF3 en 4 een uitgangspunt, vanuit Arnhem is er echter zoveel mogelijk (knooppuntroutes) dat een andere keuze ook mogelijk is.
Van Emmen kunt u reizen langs de kust naar Bremerhaven en ga dan naar Bremen.
Bremerhaven is niet erg spectaculair, maar Bremen is mooier. Het probleem is dat ik denk dat er fietspad die de stad verbindt met de andere stad.

Geluk!
Ik vind via Emmen of Groningen veel te noordelijk. Een hele mooie route is een route door de Achterhoek en Twente te kiezen om bij Denekamp de grens over te steken naar Nordhorn. Dan via Lingen de weg 213 tot Bremen nemen. Dat heb ik eens vroeger gedaan en het is landschappelijk mooi. In mijn geval vertrok ik vanuit Hilversum, via Deventer en Nijverdal. Bijvoorbeeld staat er in Wildeshausen de stoere en fotogenieke Romaanse St. Alexander Kirche.