door
loknor » zo 15 feb, 2015 11:03
Tsja, stoppen met betuttelen. Waar houdt het op?
- Geen max snelheden?
- Geen Autogordels?
- Geen motorhelmen?
Wie gaat de ziekenhuis kosten betalen? Of stel jij je voor dat jij zonder helm de rekening thuis krijgt en dat ik als helmgebruiker gratis wordt opgelapt? Het is heel makkelijk om vanuit de luie stoel vanuit de onderbuik te reageren, maar zoals altijd zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen.
Ik weet niet of een helmplicht een goed idee is, er zijn namelijk ook ontzettend relevante negatieve effecten (minder acceptatie), maar ik vind de verdere argumenten die tegen zijn eigenlijk niet sterk. Dat het keuze beperkend is is zeker waar, maar dat geldt voor zoveel dingen en er zit gewoon een maatschappelijk kosten plaatje aan (solidariteitsbeginsel)
Anecdote:
Als wielrenner droeg ik altijd een helm gedurende de training, zonder na te denken, ook bij een extensieve duurtraining. Met mijn stadsfiets ga ik door gevaarlijker situaties met vergelijkbare snelheden. Toen mijn schoonvader in de IC lag voor zijn hart lagen naast hem twee jonge fietsers (20ers) met zware valschade. Ik draag nu gewoon altijd een helm, ook als ik met mijn vakantiefiets rondpeddel. Ik merk het niet eens. Ik ben geen 14 meer dat ik bang ben om voor sukkeltje worden uitgemaakt *shrug*.
Nee, je kan niet alle schade uitbannen. Nee, ik wil niet in een kooi leven. Maar een helm is wat mij betreft geen moeite. En nee, ik geloof geen bal van die beweringen dat een helm maar tot 20 kmpu werkt. Je valt meestal op je arm/schouder, dus dat remt, daarnaast heb je ook nog de "schuif over het asfalt"varieteit... en dan ben je dolblij dat je helm je voorhoofd van het raspen beschermt. Een helm is geen panacea, maar is altijd beter dan helemaal niks.
Verder betreft Nederland en de fietser situatie. Ja, die is erg goed... maar ik fiets veel liever in Noord-Duitsland, Denemareken e.d.. Minstens zo goede fietspaden en automobilisten die een stuk vriendelijker zijn. Laat ik het anders zeggen; in Amsterdam zie ik vrijwel dagelijks ongelukken of (gelukkig meestal!) bijna ongelukken, verkeerde inschattingen, foutjes en blunders. Fietsen is nooit zonder risico en dat hoeft ook niet.